Opettajilla ristiriitaisia kokemuksia avoimista oppimisympäristöistä

Tuoreessa tutkimuksessa haastateltiin 21 avoimissa oppimisympäristöissä työskentelevää opettajaa kuudessa koulussa eri puolella Suomea. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen tutkijatohtori Kreeta Niemi kertoo, että opettajat kokivat myönteisiksi asioiksi lisääntyneen tiimityön, yhteisopettajuuden ja koko koulun toimintakulttuurin kehittymisen.
Kollegiaalinen tuki lisääntyy
Opettajien työ on muuttunut, sillä uudenlaisissa tiloissa he yleensä suunnittelevat ja toteuttavat työtään opettajaparin tai tiimin kanssa. Oppilaille tulee enemmän vastuuta, kun he saavat valita itselleen sopivia tiloja, työskentelytapoja ja -ryhmiä. Uudenlaiset oppimisympäristöt haastavat perinteisen koulun ennalta määritellyt struktuurit ja rutiinit sekä tila- ja paikkajärjestelyt.
– Opettajien on mahdollista kehittää uudenlaista pedagogiikkaa, ja moniin ennen yksin tehtyihin asioihin saa nyt toisten opettajien avun ja tuen, Niemi havaitsi tutkimuksessaan. Uudessa opetussuunnitelmassa mainitut tutkivan ja ilmiöpohjaisen oppimisen muodot koettiin pääosin sopiviksi lähestymistavoiksi uudenlaisissa koulutiloissa.
Vuodesta 2016 alkaen uusista tai täysin peruskorjatuista perusopetuksen kouluista on arkkitehtuurisilla ratkaisuilla tehty uudenlaisia oppimisympäristöjä, joissa periaatteina ovat avoimuus, muunneltavuus ja joustavuus. Tällöin kouluihin ei rakenneta samankokoisia ja samalla tavalla kalustettuja luokkia vaan erilaisia ja kokoisia tiloja, joita voidaan muunnella erityyppisiin oppimistarkoituksiin.
Uudenlaiset koulutilat asettivat myös haasteita tutkimukseen osallistuneille opettajille. Joillekin opettajille perustelut uudenlaisen koulun tavoitteista ovat jääneet epäselviksi, ja siksi kouluun ja sen toimintatapoihin sitoutuminen on ollut vaikeaa. Lisäksi osa opettajista ei kokenut tulleensa kuulluksi, vaikka he olisivat koulun suunnitteluvaiheessa saaneet esittää toivomuksiaan.
Avoimissa tiloissa saattaa opiskella samanaikaisesti eri luokka-asteiden oppilaita, jotka tekivät erilaisia oppimistehtäviä. Tällöin tiloista tuli meluisia, ja työskentely niissä keskeytyi helposti ja koettiin kuormittavaksi. Opettajat kertoivat olevansa osin pettyneitä siihen, että läheskään aina avointa tilaa ei saatu muokattua vastaamaan erilaisten oppijoiden ja eri työtapojen vaatimuksia, vaan se oli vain ”iso avoin tila”.
Yhteinen visio uudesta koulusta tärkeää
Opettajat painottivat haastattelussa, että yhteinen visio uudesta koulusta ja sen arvoista on tärkeä. Yhteiseen visioon sitoutumisen on koettu tekevän koulusta keskustelevamman ja avoimemman yhteisön, joka puolestaan on lisännyt opettajien työviihtyvyyttä.
Opettajat korostivat, että he haluavat käyttää työssään erilaisia tiloja ja kehittää pedagogiikkaa, kun myös uudet tilat antavat mahdollisuuksia. Huolta kannettiin siitä, saavatko erityistä tukea tarvitsevat oppilaat sopivia työskentelytiloja. Toiveeksi nostettiin, että edelleen olisi sopivia tiloja myös opettajan ja oppilaiden luottamukselliseen kohtaamiseen.
Lisätietoja:
Kreeta Niemi, +358408053354, kreeta.niemi@jyu.fi
Linkki artikkeliin https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/20004508.2020.1816371
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anitta KananenViestinnän asiantuntija
Puh:+358 40 8461395anitta.kananen@jyu.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Väitös: Ranskalaisfilosofi Rancièren ajattelu haastaa suomalaisen demokratiakasvatuksen: tavoitteena tasa-arvo ja osallisuus (Hietamäki)21.11.2025 13:00:26 EET | Tiedote
YTM Sari Hietamäki tarkasteli väitöstutkimuksessaan ranskalaisfilosofi Jacques Rancièren ajattelun merkitystä demokratiakasvatukselle. Tutkimukseen kuului filosofian lisäksi etnografista tutkimusta opettajankoulutuksessa ja lukiossa. Tutkimus osoittaa, että demokratiakasvatus hyötyy erilaisista ajattelutavoista myös käytännön opetustyössä ja sen tutkimisessa.
Väitös: Tietotekniikan opetuksen tueksi kehitetty menetelmä auttaa tunnistamaan opiskelijoiden tuen tarpeen varhaisessa vaiheessa21.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote
FM Denis Zhidkikh kehitti väitötutkimuksessaan menetelmän, joka yhdistää toisiinsa digitaalisten oppimisympäristöjen keräämän datan ja opiskelijoiden omat kokemukset oppimisestaan. Menetelmä auttaa opetushenkilökuntaa muodostamaan tarkemman kuvan opiskelijan henkilökohtaisista oppimiseen liittyvistä haasteista ja tunnistamaan tuen tarpeen varhaisessa vaiheessa.
Syksyn hakujen 2025 tulokset valmistuivat: Onnittelut kaikille valituille!20.11.2025 12:36:04 EET | Tiedote
Syksyn yhteishaku korkeakouluihin päättyi torstaina 11.9.2025. Jyväskylän yliopistossa tänä syksynä viidessä hakukohteessa tarjolla olleisiin opiskelupaikkoihin pyrki 679 hakijaa. Hakijamäärä nousi vuoden takaisesta 16 prosenttia.
Professori Tuuli Lähdesmäen tutkimuksessa taidehistoria kohtaa sosiologian20.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Taidehistorian professori Tuuli Lähdesmäki tutkii millainen rooli taiteen, kulttuurin ja kulttuuriperinnön tutkimuksella on kestävän ja oikeudenmukaisen yhteiskunnan rakentamisessa. Hänen työnsä yhdistää taidehistoriaa ja sosiologian näkökulmia.
Perinnöllinen alttius parempaan lihasvoimaan ennustaa parempaa toimintakykyä ja suojaa sairauksilta ikääntyessä20.11.2025 07:00:00 EET | Tiedote
Lihasvoima on keskeinen osa ihmisen fyysistä toimintakykyä ja terveyttä. Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa tehdyssä väitöskirjatutkimuksessa selvitettiin uuden genomityökalun avulla, että parempaa lihasvoimaa tukeva geeniperimä ennustaa parempaa toimintakykyä, pienempää riskiä sairastua tyypillisimpiin kansansairauksiin sekä pidempää elinikää. Lisäksi havaittiin, että vapaa-ajan liikunnan merkitys lihasvoiman ylläpitämisessä on erityisen tärkeää heille, joilla on perinnöllinen alttius heikkoon lihasvoimaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
