Opetuksessa tekoälyyn liitetään lisättyä todellisuutta ja laiteohjausta - Wapice ja Vamk syventävät yhteistyötä

Wapice ja Vaasan ammattikorkeakoulu (VAMK) ovat sopineet koulutusyhteistyön syventämisestä tulevaisuudessa. Yhteystyö tarkoittaa konkreettisesti sitä, että Wapicen osaajat opettavat ajankohtaisia kursseja VAMK:ssa ja käyttävät uusimpia kehitys- ja oppimisympäristöjä opetuksen apuna. Tekoäly on niistä yksi.

Wapice Oy järjestää tekoälypohjaista opetusta käytännön teollisilla järjestelmillä Vaasan ammattikorkeakoulussa. Wapice on tutkinut ja toteuttanut tekoälypohjaisia järjestelmiä ja ratkaisuja jo vuosia. Opetuksessa tekoälyyn liitetään lisättyä todellisuutta ja laiteohjausta. Nykyajan huoltopalveluohjelmistot sisältävät suuren määrän tekoälytyyppisiä piirteitä. Tekoälyn avulla voidaan selvittää reaaliaikaisesti muun muassa missä myyjien pitäisi olla tavaratalon ruuhka-aikoina ja vahtia, että sadalla työmiehellä on koko ajan asianmukaiset varusteet yllään.

Nykyään esimerkiksi henkilötunnistus, kuvien luokittelu, ajoneuvotunnistus ja liukuhihnalla menevien kappaleiden lajittelu onnistuu reaaliaikaisesti suoraan tekoälypohjaisilla neuroverkoilla.

– Wapice rakentaa suurteollisuudelle ohjelmistoalihankintaa ja teknologiaosaamista. Tutkimme jatkuvasti teknologioita, jotta voimme palvella asiakkaita entistä paremmin ja liittää uudet teknologiat heidän järjestelmiinsä. Tekoälyn ominaisuuksia olemme liittäneet IoT:hen eli teolliseen internetiin, mikä mahdollistaa tiedon jatkojalostuksen edelleen. Wapicen tuote IoT-Ticket on ollut Vaasan Technobothnian laboratoriossa opetuskäytössä jo vuosia. Samaa alustaa käytetään Suomessa jo useissa oppilaitoksissa ammattikorkeakoulu- ja yliopistotasolla, mutta nyt yhdistämme ensimmäisenä Suomessa tekoälypohjaista toteutusta IoT-Ticket -ympäristöön, kuvailee Wapicen toimitusjohtaja Pasi Tuominen.

Tekoäly tuo uusia ulottuvuuksia myös asiakaspalveluun. Syksyllä lanseerattava Summiun tuoteperheen uusin jäsen Summium Selector digitalisoi myyntiä älykkäällä verkkokaupparatkaisulla. Yhä enenevässä määrin teollisuusyritykset tarjoavat omille asiakkailleen visuaalisia työkaluja, joilla yrityksen tarjoamat tuotteet ja palvelut tuodaan mahdollisimman helposti jälleenmyyjien ja jopa asiakkaiden saataville. Reaaliaikainen objektien tunnistus ja Selector monistavat parhaan myyjän osaamisen jälleenmyyjän ja asiakkaan hyödynnettäväksi.

Tulevaisuuden digitalisaation kehitys nostaa insinöörikoulutuksen merkitystä teollisuudessa, ja erityisesti ohjelmistoalan osaajista on pulaa. Wapice on palkannut suuren määrän osaajia vuosittain Vaasan ammattikorkeakoulusta. Vaasan korkeakoulujen yhteinen koulutus- ja tutkimuslaboratorio Technobothnia toimii yhteistyössä myös Vaasan yliopiston ja Novian kanssa, joten kursseille voi tulla kaikista näistä oppilaitoksista.

Lisätietoja:

Pasi Tuominen, toimitusjohtaja, Wapice Oy, p. 010 277 5100, pasi.tuominen@wapice.com
Jorma Tuominen, tekniikan yksikön johtaja, Vaasan ammattikorkeakoulu, p. 020 766 3433, jorma.tuominen@vamk.fi

Mickey Shroff, Wapice Oy, p. 050 302 7187, mickey.shroff@wapice.com (tekoäly)
Kai Huittinen, Wapice Oy, p. 0400 455 136, kai.huittinen@wapice.com (Summium Selector)

Wapice on vuonna 1999 perustettu suomalainen täyden palvelun ohjelmistoyritys, jonka ratkaisut ovat alan johtavien teollisuus­yritysten käytössä ympäri maailmaa. Meidän tehtävämme on toimia asiakkaidemme teknologia­partnerina ja auttaa heitä hyödyntämään digitalisaation tuomia mahdollisuuksia parhaalla mahdollisella tavalla. Työllistämme Suomessa yli 330 ohjelmisto- ja elektroniikka-asiantuntijaa. Wapice luo älykkäämman tulevaisuuden jo tänään.

Wapicen IoT osaaminen vei voittoon Microsoftin maailmanlaajuisessa Parner of the Year-kilpailussa11.6.2019 14:41:55 EESTTiedote

Suomalainen ohjelmistotalo Wapice palkittiin Microsoftin maailmanlaajuisessa Partner of the Year -kilpailussa vieden voiton sovellusinnovaatiot kategoriassa. Palkintoja jaettiin useassa kategoriassa ja voittajat valittiin yli 2900 osallistajasta 115 maasta. Wapicen sai tunnustusta IoT-TICKET®-ratkaisusta, joka tarjoaa erinomaisia ja innovatiivisia ratkaisuja IoT-sovellusten nopeaan kehittämiseen.