Opetusalan ammattilaiset purkavat koulumaailman sukupuoli- ja seksuaalisuusnormeja 24.4.2017 Monitoimitalo 13:ssa Tampereella

Hivpoint, Tampereen kaupunki sekä Pirkanmaan Setan Sinuiksi-palvelu järjestävät ma 24.4.2017 koulutuksen Monitoimitalo 13:ssa (Satakunnankatu 13), jonka aiheena on seksuaalinen suuntautuminen ja sukupuolen moninaisuus koulumaailmassa. Suosituksi osoittautunut koulutus on keräämässä paikalle reilusti yli satapäisen joukon Pirkanmaan alueen kouluterveydenhoitajia, -kuraattoreja, -psykologeja, terveystiedon opettajia sekä muita koulun ammattilaisia. Koulutus pyrkii vahvistamaan ammattilaisten osaamista muun muassa sukupuolitietoisen opetuksen toteuttamisessa. Opetushallituksen ohjeistuksen mukaan sukupuolitietoinen opetus tunnistaa sukupuolittavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä ja siinä huomioidaan, että sukupuolia on enemmän kuin kaksi. Sukupuolitietoisessa opetuksessa tunnistetaan seksuaalisten suuntautumisten ja identiteettien moninaisuus. Se kuuluu Opetushallituksen ohjeistamaan yhdenvertaisuuden edistämiseen oppilaitoksissa.

Kuva: Shuttersctock

- Opetusalan ammattilaisten kiinnostus ja halu oppia seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuudesta on kasvanut, mikä on näkynyt koulutukseen ilmoittautuneiden suuressa määrässä. Koulutuksessa keskustellaan siitä, miten moninaisuus tulisi tunnistaa ja huomioida koulumaailmassa, opetus- ja kasvatustyössä sekä terveystiedon oppikirjoissa. Asiantuntijoiden lisäksi kuullaan myös nuorten omia kokemuksia, kertoo Hivpointin suunnittelija Teppo Heikkinen.

- Seksuaalisen ja sukupuolisen moninaisuuden tunnistaminen ja hyväksyminen tukee kaikkien nuorten seksuaaliterveyttä, mikä on Hivpointin nuorille suunnatun työn keskeinen tavoite,toteaa suunnittelija Maria Oinonen.

Koulutuksen ohjelma

8.30–9.00 Ilmoittautuminen
9.00–10.30 Seksuaalinen suuntautuminen ja sukupuolen moninaisuus: käsitteiden määrittelyä ja näkökulmia normatiivisuuteen, Hivpointin suunnittelijat Veera Leppänen ja Teppo Heikkinen
10.30–11.30 "Ei ole, mutta tyttöystävä on" – Sateenkaarinuorten kokemuksia koulussa, Helsingin yliopiston ja Nuorisotutkimusseuran tutkija Riikka Taavetti
11.30–12.30 Lounastauko
12.30–13.30 Seksuaalisuus ja seksuaalinen suuntautuminen peruskoulun terveystiedon oppikirjoissa, Hivpointin suunnittelija Teppo Heikkinen
13.30–14.00 Ohjattua keskustelua päivän teemasta
14.00–14.20 Iltapäiväkahvit
14.20–15.00 Käytännön työvälineitä moninaiseen seksuaalikasvatukseen, Hivpointin suunnittelijat Veera Leppänen ja Maria Oinonen
15.00–15.45 Koulukokemuksia, nuoret kokemuskouluttajat

Myös median edustajilla on mahdollisuus osallistua koulutukseen ilmoittautumalla ennakkoon: Teppo Heikkinen, puh. 050 584 6269, teppo.heikkinen@hivpoint.fi. Tilaisuuden yhteydessä on mahdollisuus haastatella koulutuksen järjestäneitä asiantuntijoita. Nuorten kokemuskouluttajien haastatteleminen tai kuvaaminen ei ole mahdollista, ellei siitä erikseen sovita.

Teppo Heikkinen
suunnittelija