Opiskelijoiden vuokrakysyntä normalisoitumassa – korkeakoulut palaamassa varovaisesti lähiopetukseen syksyllä

Suomen Vuokranantajien tekemän selvityksen mukaan korkeakoulut ovat varovaisesti palaamassa lähiopetukseen syksyllä, mikäli koronatilanne säilyy rauhallisena. Lähes kaikki yliopistot ja ammattikorkeakoulut tavoittelevat syyslukukaudelle jo lähiopetukseen tai etä- ja lähiopetusta yhdistelevään hybridimalliin siirtymistä, kun korona-epidemian aikana opiskelu on pyritty järjestämään etäopintoina.

”Korona-poikkeusolojen aikana kehitetyt toimivat etäopiskelukäytännöt varmasti jättävät jälkensä uuteen arkeen. Etäkäytännöistä hyödynnetään toimivia osia, vaikka terveysturvallisuus ei enää etäopintoihin pakottaisikaan. Korkeakouluilla kuitenkin käydään – ja siksi niiden läheltä halutaan asunto. Opiskelijat palaavat vuokramarkkinoille ja kampukset säilyvät keskeisinä vuokrakysynnän vetovoimakeskuksina,” arvioi Vuokranantajien yhteiskuntasuhdepäällikkö Ville Valkonen.

Vuokramarkkinoiden osalta suurimmat avoimet kysymykset liittyvät kansainvälisiin opiskelijoihin. Koronan aikana kansainvälisten opiskelijoiden määrä on laskenut rajusti, eikä ole tiedossa, milloin edeltävät tasot saavutetaan. Kansainvälisiltä opiskelijoilta on vapautunut erityisesti opiskelija-asuntoyhteisöjen asuntoja.

”Koronan aikana vuokramarkkinoille syntyi hieman enemmän tilaa, mutta nyt vaikuttaa todennäköiseltä, että syksyllä taas kiristyy. Asuntoa etsivän opiskelijan kannattaa olla liikenteessä ajoissa. Asuntoja on edelleen tarjolla eikä Suomessa ole runsaan rakentamisen vuoksi varsinaista asuntopulaa juuri missään. Pääkaupunkiseudulla tilanne on pitkällä aikavälillä vaikein, varsinkin kun matkailun palautuminen aikanaan siirtää osan asunnoista takaisin lyhytaikaiseen vuokraukseen,” Valkonen selostaa.

Korona romahdutti matkailun ja sitä myötä esimerkiksi Airbnb-asuntoja siirtyi takaisin pitkäaikaisvuokraukseen. Tästä syystä erityisesti Helsingissä ja Rovaniemellä oli jonkun aikaa vuokralaisen markkinat. Nyt näytetään vähitellen palattavan kohti koronaa edeltänyttä tilannetta. Halutuimmille alueille on kysyntää enemmän kuin tarjolla on asuntoja.

”Fiksusti käyttäytyvä ja ripeä vuokralaisehdokas erottuu edukseen, kun vuokranantajat valitsevat vuokralaisia,” Valkonen vinkkaa.

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 24 000 vuokranantajaa.

Vuokranantaja-barometri: Vuokranantajien odotukset tulevasta parantuneet ympäri Suomen – pääkaupunkiseutu poikkeus8.10.2021 07:30:00 EEST | Tiedote

Koronatilanteen helpottuminen näkyy tuoreimman Vuokranantaja-barometrin vastauksissa. Vuokranantajien arvioit kaupunkien vuokramarkkinoiden kehityksestä ovat kohentuneet lähes kautta linjan läpi Suomen. Poikkeuksen muodostaa pääkaupunkiseutu, jossa muun muassa uuden vuokralaisen löytymisen on arvioitu vaikeutuneen suhteellisesti eniten. Vuokranantaja-barometriin vastasi lähes 1800 yksityistä vuokranantajaa.

Pienten yksityisten asuntosijoittajien vaikutus taloyhtiöön usein positiivinen28.9.2021 11:49:35 EEST | Tiedote

YLE uutisoi eilen, että sijoitusasuntojen suuri määrä taloyhtiössä voi tietää kalliimpia remonttilainoja. Suomen Vuokranantajat muistuttaa, että riskit piilevät erityisesti omistuksen keskittymisessä – ei yksittäisissä asuntosijoittajissa. Selvitysten mukaan yksityiset piensijoittajat hoitavat säntillisesti lainanlyhennyksensä ja ovat kiinnostuneita taloyhtiön pitkäjänteisestä hoidosta.

Vakuuden säilyttäminen huolellisesti on vuokranantajan vastuulla22.9.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Valtaosassa vuokrasopimuksista käytetään edelleen vakuutena perinteistä vuokranantajan tilille maksettavaa rahavakuutta. Tuoreet oikeustapaukset korostavat, että vakuuden palauttaminen vuokrasuhteen päättyessä on nimenomaan vuokranantajan velvollisuus, vaikka vakuus olisi annettu jollekin ulkopuoliselle hoidettavaksi. Suomen Vuokranantajat peräänkuuluttaa vakuusriitojen nopeampaa ratkaisua.