Opiskelijoiden vuokrakysyntä normalisoitumassa – korkeakoulut palaamassa varovaisesti lähiopetukseen syksyllä

Suomen Vuokranantajien tekemän selvityksen mukaan korkeakoulut ovat varovaisesti palaamassa lähiopetukseen syksyllä, mikäli koronatilanne säilyy rauhallisena. Lähes kaikki yliopistot ja ammattikorkeakoulut tavoittelevat syyslukukaudelle jo lähiopetukseen tai etä- ja lähiopetusta yhdistelevään hybridimalliin siirtymistä, kun korona-epidemian aikana opiskelu on pyritty järjestämään etäopintoina.

”Korona-poikkeusolojen aikana kehitetyt toimivat etäopiskelukäytännöt varmasti jättävät jälkensä uuteen arkeen. Etäkäytännöistä hyödynnetään toimivia osia, vaikka terveysturvallisuus ei enää etäopintoihin pakottaisikaan. Korkeakouluilla kuitenkin käydään – ja siksi niiden läheltä halutaan asunto. Opiskelijat palaavat vuokramarkkinoille ja kampukset säilyvät keskeisinä vuokrakysynnän vetovoimakeskuksina,” arvioi Vuokranantajien yhteiskuntasuhdepäällikkö Ville Valkonen.

Vuokramarkkinoiden osalta suurimmat avoimet kysymykset liittyvät kansainvälisiin opiskelijoihin. Koronan aikana kansainvälisten opiskelijoiden määrä on laskenut rajusti, eikä ole tiedossa, milloin edeltävät tasot saavutetaan. Kansainvälisiltä opiskelijoilta on vapautunut erityisesti opiskelija-asuntoyhteisöjen asuntoja.

”Koronan aikana vuokramarkkinoille syntyi hieman enemmän tilaa, mutta nyt vaikuttaa todennäköiseltä, että syksyllä taas kiristyy. Asuntoa etsivän opiskelijan kannattaa olla liikenteessä ajoissa. Asuntoja on edelleen tarjolla eikä Suomessa ole runsaan rakentamisen vuoksi varsinaista asuntopulaa juuri missään. Pääkaupunkiseudulla tilanne on pitkällä aikavälillä vaikein, varsinkin kun matkailun palautuminen aikanaan siirtää osan asunnoista takaisin lyhytaikaiseen vuokraukseen,” Valkonen selostaa.

Korona romahdutti matkailun ja sitä myötä esimerkiksi Airbnb-asuntoja siirtyi takaisin pitkäaikaisvuokraukseen. Tästä syystä erityisesti Helsingissä ja Rovaniemellä oli jonkun aikaa vuokralaisen markkinat. Nyt näytetään vähitellen palattavan kohti koronaa edeltänyttä tilannetta. Halutuimmille alueille on kysyntää enemmän kuin tarjolla on asuntoja.

”Fiksusti käyttäytyvä ja ripeä vuokralaisehdokas erottuu edukseen, kun vuokranantajat valitsevat vuokralaisia,” Valkonen vinkkaa.

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 24 000 vuokranantajaa.

Porvoo keskisuorittaja vuokranantajien kaupunkivertailussa – päihittää Kotkan ja Lahden, jäi Keravan matkasta19.7.2021 10:08:41 EEST | Tiedote

Porvoo sijoittui 27 kaupungin joukosta kuudenneksitoista Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Porvoo pärjäsi hyvin erityisesti asuntojen arvonnousun sekä vuokrakehityksen takia, mutta notkahti heikon vuokratuoton ja vuokralla asuvien vähäisen osuuden vuoksi. Vuokramarkkinoilla odotetaan yleisesti asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.

Lappeenranta tasainen pärjääjä vuokranantajien kaupunkivertailussa – päihittää Kotkan, Mikkelin ja Kouvolan19.7.2021 09:36:48 EEST | Tiedote

Lappeenranta sijoittui 27 kaupungin joukosta neljänneksitoista Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Lappeenranta pärjäsi tasaisesti kaikilla vertailun osa-alueilla, mutta notkahti hieman valjun väestöennusteen vuoksi. Vuokramarkkinoilla odotetaan yleisesti asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.