ORTODOKSEILLE KESÄ ON TEMPPELIJUHLIEN AIKAA

Praasniekkoja eli temppelijuhlia vietetään ympäri Suomea ja niitä riittää lähes jokaiselle päivälle aina alkusyksyyn saakka. Viikonloppuna Valamon luostarissa juhlitaan yhdessä Aleksandrian ja koko Afrikan patriarkka ja paavi Teodoros II: n kanssa.
Pappi vihmoo pyhitetyllä vedellä ristisaatossa kulkevia seurakuntalaisia ja ohikulkijoitakin. Kuvassa pastori Mikko Leistola. Kuva: Valentin Kazerski.

Kesä on Suomen ortodoksisessa kirkossa suorastaan praasniekkojen eli temppelijuhlien ruuhka-aikaa. Ensimmäiset temppelijuhlat käynnistyivät jo helluntaina ja niitä riittää lähes jokaiselle päivälle aina alkusyksyyn saakka.

Nyt viikonloppuna Valamon luostarissa juhlitaan kumpanakin päivänä. Lauantaina 28.6. pyhittäjäisien Sergei ja Herman Valamolaisten päivänä vietetään Valamon luostarin temppelijuhlaa, ja sunnuntaina 29.6. apostolien Pietarin ja Paavalin muistopäivää. Tänä vuonna praasniekkaan osallistuu ja sunnuntaina ehtoollisjumalanpalveluksen toimittaa ensimmäisellä Suomen-vierailullaan oleva Aleksandrian ja koko Afrikan paavi ja patriarkka Teodoros II yhdessä Karjalan ja koko Suomen arkkipiispa Leon kanssa. 29.6. vietetään praasniekkaa ympäri Suomea lukuisissa pyhäköissä.

Praasniekka on pyhäkön ja samalla koko seurakunnan juhlapäivä. Jokainen kirkko tai rukoushuone on pyhitetty tietylle kirkkovuodessa muistettavalle pyhälle tai kirkolliselle juhlalle, jonka muistopäivänä vietetään pyhäkön temppelijuhlaa.

Praasniekkaan liittyy tavallisesti edellisenä päivänä toimitettava vigilia tai ehtoopalvelus ja varsinaisena juhlapäivänä toimitettava liturgia eli ehtoollisjumalanpalvelus ja sen yhteydessä vedenpyhitys ja ristisaatto. Temppelijuhlan ristisaatto, jossa koko seurakunta lähtee yhdessä ikonien, ristien ja kuoron kanssa vaeltamaan veden äärellä, onkin melkoinen näky kaupunkikuvassa tai maalaismaisemassa.

Oheisessa praasniekkakalenterissa olevien juhlien jumalanpalvelusten ja muun ohjelman aikataulun voi tarkistaa kyseisen seurakunnan internetsivuilta. Seurakunta on mainittu suluissa paikkakunnan jälkeen.

Kaikkien ortodoksisten seurakuntien yhteystiedot: http://www.ort.fi/srk

KESÄN TEMPPELIJUHLAT:

28.6. Pyhittäjäisät Sergei ja Herman Valamolaiset
Valamon luostari
Tarkemmin tietoa: http://valamo.fi/etusivu/59-suomi/ajankohtaista/432-kes%C3%A4n-kirkolliset-juhlat.html

29.6. Apostolit Pietari ja Paavali
Hamina, Hattuvaara (Ilomantsi), Visulahti (Mikkeli), Nurmes, Puroniemi (Puroniemen ystävät ry), Saariselkä (Lappi), Sukeva (Iisalmi), Tornio (Oulu), Tuusniemi (Kuopio)

3.7. Pyhä Nikolaos
Suomussalmen Kuivajärvi (Kajaani)

4.7. Pyhittäjä Andrei Rublev, ikonimaalari
Sotkamon Petäjävaara (Kajaani)

8.7. Jumalansynnyttäjän juhla Kazanin ikonin kunniaksi
Järvenpää (Helsinki), Loviisa (Kotka)

8.7. Ristisaatto
Valamo-Lintula-Valamo

10.7. Jumalansynnyttäjän juhla Konevitsan ikonin kunniaksi
Lontsinniemi (Lieksa), Valamon luostari

17.7. Evakon praasniekka
Iisalmi

20.7. Pyhittäjä Serafim Sarovilainen
Lapua (Vaasa)

20.7. Profeetta Elia Tisbeläinen
Helsingin hautausmaan kirkko (Helsinki), Ilomantsi, Juuka (Nurmes), Lieksa, Polvijärven Sotkuma (Taipale), Tervo (Rautalampi)

20.7. Pyhien apostolienvertaisten Vladimir Kiovalaisen ja Magdalan Marian kirkko Hangossa (Helsingin seurakunta)

21.7. Evakon praasniekka
Iisalmi

24.7. Valassin praasniekka
Pielavesi (Kuopio)

24.7. Marttyyrit Boris ja Gleb
Inarin Keväjärvi (Lappi)

24.7. Profeetta Elia ja Herran äidinäiti Anna
Pietarsaari (Vaasa)

25.7. Herran äidinäidin pyhän Annan kuolonuneen nukkumisen juhla
Kaunisniemen leirikeskuksen kirkko (Helsinki)

26.7. Pyhittäjämarttyyri Paraskeva
Lintulan luontopolun tsasouna

2.8. Ensimmäisen marttyyrin, ylidiakoni Stefanoksen pyhäinjäännösten löytäminen
Stefanoskodin kesäpraasniekka (Helsinki)

6.8. Herramme Jeesuksen Kristuksen kirkastuminen
Kajaani, Nivalan Karvoskylä (Kiuruvesi), Lieksan Kirkkopuisto, Maaningan Käärmelahti (Kuopio), Porvoo (Helsinki), Valamon pääkirkko, Viitasaari (Jyväskylä)

7.8. Jumalansynnyttäjän juhla Valamon ikonin kunniaksi
Valamon pääkirkko

9.8. Pyhittäjä Herman Alaskalainen
Espoon Tapiola (Helsinki), Valamon hautausmaan tsasouna

15.8. Jumalansynnyttäjän Neitseen Marian kuolonuneen nukkuminen
Uspenskin katedraali (Helsinki, katedraalin 145-vuotisjuhla), Vuonisjärvi (Lieksa), Sonkajärvi (Iisalmi), Kotkan Langinkoski, Siilinjärven Toivala (Kuopio), Äänekoski (Jyväskylä)

16.8. Kristuksen käsittätehty ikoni
Heinävaara ja Tuupovaara (Joensuu)

29.8. Pyhän Johannes Kastajan mestauksen muisto
Ahveniston kirkko (Hämeenlinna)

30.8. Aleksanteri Syväriläinen
Mellunmäki (Helsinki), Kaavin Luikonlahti (Kuopio) Harjujärvenkylä (Mikkeli) Tohmajärvi (Joensuu)

1.9. Kirkkovuoden alku, Ekumeenisen patriarkan siunaama päivä luonnon puolesta
Kulttuurikeskus Sofian kappelin praasniekka

5.9. Profeetta Sakarias ja vanhurskas Elisabet, Johannes Kastajan vanhemmat
Savonlinna (Varkaus)

6.9. Ylienkeli Mikael
Summassaari (Jyväskylä)

8.9. Jumalansynnyttäjän Neitseen Marian syntymä
Mutalahti (Ilomantsi), Kausala (Lahti), Vihdin-Nummelan rukoushuoneen pyhittäminen Neitseen Marian syntymälle, Pieksämäki (Mikkeli), Karstula (Jyväskylä), Kytökylä, Haapavesi (Kiuruvesi)

11.9. Pyhittäjä Sergei ja Herman Valamolaiset
Valamon luostari

14.9. Kunniallisen ja Eläväksitekevän Ristin ylentäminen
Kouvola (Hamina), Sonkaja (Ilomantsi), Joensuun hautausmaan tsasouna, Pyhäkankaan leirikeskus (Jyväskylä), Haatala, Maaninka (Kuopio), Salon tsasouna

26.9. Pyhä Apostoli ja evankelista Johannes Teologi
Porin kirkko (Tampere), Ortodoksisen seminaarin kirkko, Kirkon keskustalon kirkko

Tietoa ortodoksisen kirkon perinteistä ja patriarkka Teodoroksen vierailusta:
Ortodoksisen kirkon ylidiakoni Jyrki Härkönen, p. 050 350 1495, jyrki.harkonen@ort.fi.

Ortodoksisen kirkon tiedottaja Vlada Wahlstén, p. 09 85 646 110, vlada.wahlsten@ort.fi.

Temppelijuhlien aikatauluista saa parhaiten tietoa suoraan seurakunnista.

Pastori Jonas Bergenstad vihmoo seurakuntalaisia pyhitetyllä vedellä Porvoon kirkon praasniekassa. Kuva: Tiina Makkonen.
Lapsia kantamassa ikoneita ristisaatossa meren rannalla Espoon Tapiolassa 9.8.2013. Kuva: Katariina Koskivaara-Ilmonen.
Kuva Itä-Helsingin Mellunmäen kappelin praasniekasta viime vuodelta.
Kaunisniemen leirikeskuksen praasniekassa viime kesänä toimitettiin ehtoollisjumalanpalvelus ulkona kirkon edustalla.
Lohjalla Metsolan tsasounan praasniekassa ristisaatto kulkee luonnon helmassa. Kuva: Anne Uotila.
Ponomari eli alttariapulainen meren rannalla Espoossa. Kuva: Katariina Koskivaara-Ilmonen.
Uspenskin katedraalin praasniekkaa vietetään vuosittain Jumalansynnyttäjän kuolonuneen nukkumisen päivänä 15.8. Praasniekassa kuljetaan perinteisesti ristisaatossa merenrantaan. Kuva: Helsingin ortodoksinen seurakunta.
Pyhittäjät Sergei ja Herman valamolaiset, mosaiikki-ikoni Valamon luostarin kirkon ulkopuolella. Kuva: Elmira Fedotova.
Vedenpyhityksessä risti upotetaan veteen. Kuva: Elmira Fedotova.
Helsingin metropoliitta Ambrosius Hangon kirkon praasniekassa. Tänä vuonna kirkon temppelijuhlaa vietetään 20.7.
Aleksandrian ja koko Afrikan paavi ja patriarkka Teodoros II viihtyy Suomen luonnossa vilpoisessakin säässä. Patriarkan ensimmäinen Suomen-vierailu huipentuu nyt viikonloppuna Valamon luostarissa praasniekkaan ja liturgiaan eli ehtoollisjumalanpalvelukseen.
Ristisaatossa seurakuntalaiset saavat kantaa ikoneita.

Suomen ortodoksinen kirkko on toinen Suomen niin sanotuista kansallisista kirkoista. Kirkkoon kuuluu yli 60 000 jäsentä (noin 1 % Suomen väestöstä) ja jäsenmäärä on kasvanut tasaisesti viime vuosina erityisesti maahanmuuton myötä. Suomen ortodoksinen kirkko kuuluu autonomisena arkkipiispakuntana Konstantinopolin ekumeeniseen patriarkaattiin. Kirkon korkeimpana piispana toimii Konstantinopolin ekumeeninen patriarkka Bartolomeos ja Suomessa Karjalan ja koko Suomen arkkipiispa Leo. Suomessa on kolme hiippakuntaa, Karjalan, Oulun ja Helsingin hiippakunnat, joista jokaista hiippakuntaa johtaa piispa, jota yleensä kutsutaan metrpoliitaksi. Hiippakunnat jakautuvat seurakuntiin. Suomen ortodoksisen kirkon internetsivu: http://ort.fi/