Osa-asunnon normille laajaa vastustusta

Suomen opiskelija-asunnot SOA ry vastustaa niin sanotun osa-asunnon normin palauttamista yleiseen asumistukeen. Osa-asunnon normi ei toteuttaisi sille asetettuja säästöjä vaan ainoastaan vähentäisi edullisen yhteisasumisen suosiota. Tavoitellut säästöt ovat marginaalisia suhteessa niistä aiheutuvaan haittaan ja niiden toteutuminen on epätodennäköistä.

Hallituksen suunnitelma palauttaa osa-asunnon normi kohtasi laajaa vastustusta lausuntokierroksella. SOA ry:n lisäksi esitystä vastustivat muun muassa asukkaiden, vuokranantajien ja kuntien edustajat. Myös ympäristöministeriö ja opetus- ja kulttuuriministeriö esittävät lausunnoissaan huolen, että osa-asunnon normi voisi vähentää kimppa-asumisen suosiota ja siten lisätä entisestään pienten asuntojen kysyntää.

”Osa-asunnon normi voi jopa nostaa asumistukikustannuksia, sillä se ohjaa muuttamaan edullisista asunnoista kalliimpiin. Tavoiteltu neljän miljoonan säästö on alle puoli prosenttia yleisen asumistuen kustannuksista, ja säästötavoite tuskin edes toteutuisi”, toteaa Suomen opiskelija-asunnot SOA ry:n asiamies Lauri Lehtoruusu.

Hallitus sopi budjettiriihessä, että asumistuen enimmäisasumismenot sidotaan elinkustannusindeksiin vuokraindeksin sijaan, ja että asumistukeen otetaan käyttöön osa-asunnon normi. Osa-asunnon normi tarkoittaisi, että alle 20 neliömetrin asunnossa tai jaetussa asunnossa asuvalle hyväksyttäisiin yleiseen asumistukeen 20 prosenttia muita pienemmät asumismenot. Esimerkiksi kimppa-asuja voisi saada tukea enintään 249,60 euroa pääkaupunkiseudun ulkopuolisissa kaupungeissa, kun taas yksiössä yksin asuvalle tukea on tarjolla 312 euroon saakka.

”Osa-asunnon normi rankaisisi niitä, jotka ovat valinneet edullisimman asumismuodon, eli kimppa-asumisen tai tehokkaan pienasunnon. Tuki leikautuisi jopa osalta edullisten opiskelijasolujen asukkailta. Onko tässä tarkoitus vähentää yhteisöllistä asumista entisestään?”, Lehtoruusu ihmettelee.

Yleiseen asumistukeen esitetyt muutokset liittyvät valtion vuoden 2018 talousarvioon. Luonnos hallituksen lakiesitykseksi oli lausuntokierroksella 20.9.-11.10.2017. Muutoksen olisi määrä tulla voimaan vuoden 2018 alusta.

Lausuntokierroksella annetut lausunnot ovat luettavissa täällä: http://stm.fi/hanke?tunnus=STM092:00/2017

Asiamies

Suomen opiskelija-asunnot SOA ry on opiskelija-asuntoyhteisöjen valtakunnallinen edunvalvonta- ja yhteistyöjärjestö. SOA:n jäseninä on 19 opiskelija-asuntoyhteisöä sekä opiskelijajärjestöt Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ja Suomen opiskelijakuntien liitto SAMOK. Jäseninä olevat opiskelija-asuntoyhteisöt toimivat tärkeimmillä opiskelupaikkakunnilla ja ne omistavat yhteensä hieman yli 40 000 vuokra-asuntoa, joista valtaosa on rakennettu valtion tuella. SOA:n jäsenyhteisöjen tavoitteena on tarjota opiskelijoiden toiveita ja tarpeita vastaavia asuntoja kohtuulliseen hintaan.

Puusta pitkälle – Arkkitehtiopiskelijat suunnittelivat puusta asuntoja opiskelijatovereilleen24.8.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Puusta Pitkälle -julkaisu esittelee puurakenteisen opiskelija-asumisen ideakilpailun, joka järjestettiin Tampereella, Oulussa ja Aalto-yliopistolla vuosina 2019-2020. Kilpailun toteuttamisessa olivat mukana myös paikalliset opiskelija-asuntosäätiöt ja Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA. Julkaisu on vapaasti luettavissa ja ladattavissa täältä. Julkaisussa esitellään kolmen eri korkeakoulun voittoisat suunnitelmat. Lisäksi jutuissa vieraillaan Kuhmossa puuelementtitehtaalla ja selvitetään, miksi juuri opiskelija-asuntosäätiöt ovat puurakentamisen suunnannäyttäjiä: Esimerkiksi Suomen kaksi korkeinta puukerrostaloa ovat opiskelija-asuntokäytössä. Tampereen ideakilpailun voittanut suunnitelma on puolestaan jo valmisteilla. - Opiskelija-asuminen on puurakentamisen luonteva edelläkävijä. Opiskelijat arvostavat ekologisuutta ja puurakentaminen on yksi keino, jolla opiskelija-asuntoyhteisöt voivat tarjota ympäristöystävällistä asumista, SOA ry:n toiminnanjohtaja Lauri Lehtoruusu toteaa.