Osakekurssien lasku syyskuussa katkaisi kotitalouksien osake- ja sijoitusrahasto-omistusten kasvun

Syyskuussa 2021 osakekurssien laskun vuoksi kotitalouksien pörssinoteerattujen osakeomistusten arvo pieneni kasvettuaan sitä ennen kymmenen kuukautta. Elokuussa 2021 kotitalouksien pörssinoteeratut osakeomistukset olivat suurimmillaan kautta aikojen (56,1 mrd. euroa), mutta syyskuussa omistukset pienenivät 52,8 mrd. euroon. Syyskuussa osakeomistusten arvo laski 3,4 mrd. euroa. Samaan aikaan kotitaloudet kuitenkin sijoittivat nettomääräisesti[1] 130 milj. euron edestä lisää osakkeisiin. Suurin osa (90 %) kotitalouksien osakesijoituksista kohdistui kotimaisten yritysten osakkeisiin, mutta osakeomistukset ulkomaisista yrityksistä ovat kuitenkin kasvattaneet hieman osuuttaan viimeisten kahden vuoden aikana.

Myös sijoitusrahasto-omistukset pienenivät osakekurssien laskun vuoksi ensimmäistä kertaa sitten lokakuun 2020. Elokuussa 2021 kotitalouksien sijoitukset suomalaisiin sijoitusrahastoihin olivat kaikkien aikojen suurimmat (33,1 mrd. euroa), ja syyskuussa sijoitukset vähenivät 32,5 mrd. euroon. Väheneminen johtui pääosin osakerahastojen arvonmuutoksista. Osakekurssien noustua koronapandemian aikana rahastotyypeistä osakerahastot ovat kasvaneet selkeästi suurimmaksi omistuseräksi ohi korkorahastojen. Syyskuun lopussa kotitalouksilla oli sijoituksia osakerahastoihin 12,9 mrd. euron ja korkorahastoihin 9,7 mrd. euron edestä.

Syyskuussa kotitaloudet tekivät nettomerkintöjä[2] sijoitusrahastoihin 50 milj. euron edestä, mikä on kuukausitasolla vähiten vuonna 2021. Syyskuussa eniten nettomerkintöjä tehtiin yhdistelmärahastoihin ja kiinteistörahastoihin. Tammi-syyskuun 2021 aikana nettomerkintöjä sijoitusrahastoihin on tehty runsaasti (2 mrd. euron edestä). Kuluvan vuoden aikana eniten nettomerkintöjä on tehty osakerahastoihin.

Merkittävä määrä kotitalouksien varoja kanavoituu kotimaisiin sijoitusrahastoihin myös vakuutuslaitosten kanssa tehtyjen sijoitussidonnaisten vakuutussopimusten kautta. Lisäksi suomalaiset kotitaloudet omistivat rahasto-osuuksia ulkomaisista sijoitusrahastoista. Myös nämä omistukset pienenivät elokuusta ja olivat 4,8 mrd. euroa syyskuun 2021 lopussa. Syyskuussa kotitaloudet sijoittivat 80 milj. euroa lisää ulkomaisiin rahastoihin ja samaan aikaan omistusten arvo laski 170 milj. euroa.

Kotitalouksien talletukset kasvoivat edelleen syyskuussa. Suomalaisten kotitalouksien käyttötileillä olevien rahoitusvarojen määrä kasvoi yli 100 mrd. euron ja oli 100,3 mrd. euroa syyskuun 2021 lopussa. Käyttötileillä olevien varojen keskikorko oli 0,02 %. Syyskuussa käyttötileillä olevien varojen määrä kasvoi 1,3 mrd. euroa. Yhteensä kotitalouksilla oli talletuksia 109,5 mrd. euron edestä. Talletuskannan vuosikasvu on hidastunut alkuvuodesta 2021, mutta oli edelleen nopeaa (6,7 %) syyskuussa 2021.

Lisätietoja antaa

Markus Aaltonen, puh. 09 183 2395, sähköposti: markus.aaltonen(at)bof.fi.

Tiedotteen pohjana olevat tilastoluvut ja ‑grafiikka ovat luettavissa myös Suomen Pankin verkkosivuilla osoitteessa https://www.suomenpankki.fi/fi/Tilastot/saastaminen-ja-sijoittaminen/.

Seuraava Säästäminen ja sijoittaminen -tiedote julkaistaan 9.2.2022 klo 10.

[1] Nettomääräiset sijoitukset ovat osakkeiden ostot – myynnit.

[2] Rahastoihin tehdyt rahasto-osuuksien merkinnät vähennettynä rahasto-osuuksien lunastuksilla.

Kutsu medialle: BOFIT Kiina-tietoisku ma 29.11. klo 13.00 - Miten rakennetaan tulevaisuuden kasvu?25.11.2021 14:16:27 EET | Kutsu

Tervetuloa seuraamaan suoraa verkkolähetystä Suomen Pankin nousevien talouksien tutkimuslaitoksen BOFITin Kiina-tietoiskusta maanantaina 29.11.2021 klo 13.00 - 15.00. Tilaisuudessa kuullaan ja keskustellaan mm. Kiinan talouden tulevaisuuden haasteista ja kiinteistösektorin tilanteesta. Tutustu tietoiskun ohjelmaan alla ja lue lisää tapahtumasivulta. Ilmoittaudu mukaan tästä linkistä. Osallistumislinkki lähetetään tilaisuuteen ilmoittautuneille. Ilmoittautua voit tilaisuuden alkuun asti. Lisätietoja medioille: vanhempi viestintäasiantuntija Satu Hietanen, p. 050 352 7802, satu.hietanen@bof.fi. Ohjelma Avaussanat Iikka Korhonen, tutkimuspäällikkö, BOFIT 13.00-13.50 Kiinan talouden kasvuhuolet lisääntyvät Eeva Kerola, vanhempi ekonomisti, BOFIT Kiinteistösektorin riskit tapetille rakennuttajien maksuongelmien myötä Riikka Nuutilainen, vanhempi ekonomisti, BOFIT 13.50-14.10 Tauko 14.10-15.00 Kiinan 20 vuotta WTO:ssa on muuttanut maailmaa, myös Suomea Juuso Kaaresvirta, vanhempi ekonomisti,

IMF:s kommentarer om Finlands ekonomi19.11.2021 10:00:00 EET | Tiedote

En delegation från Internationella valutafonden (IMF) på besök i Finland har överlämnat sina kommentarer om det ekonomiska läget och den finansiella stabiliteten i Finland till myndigheterna. Uttalandet grundar sig på diskussioner som delegationen fört med finska myndigheter, arbetsmarknadspartner, privata finansinstitut, forskningsinstitut och andra instanser. Vi bifogar kommentarerna i sammandrag på svenska. Kommentarerna på engelska har i sin helhet lagts ut både på IMF:s webbplats (www.imf.org) och på Finlands Banks webbplats (www.suomenpankki.fi). Sammandrag på svenska (inofficiell översättning) (pdf) Kommentarer på engelska (pdf)