Vilkas Group Oy

”Osta pian, ettei joulupukki tuo ei-oota” – Matkahuolto ennakoi jopa 40% kasvua joulun verkkokauppaan, nyt kannattaa suosia kotimaista

Jaa

Ennätykset rikkoutuvat joulun verkkokaupassa, arvioivat Matkahuolto sekä johtava kotimainen verkkokauppatoimittaja Vilkas Group. ”Jos yllätyksiä ei tule, arviomme kasvusta on nyt 30-40%”, kertoo Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola. Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski painottaa, että kova kysyntä ja globaalit toimitusvaikeudet luovat historiallisen tavarapulan. ”Nopeus on nyt valttia, sekä kuluttajille että kauppiaille. Ihan parasta on ostaa kotimaisesta verkkokaupasta. Koronakaan ei verkossa tartu!”

Joulupukilta saattaa loppua lahjat kesken! Kannattaa hoitaa ostokset nopeasti, vaivatta ja turvallisesti verkossa, kotimaista suosien.
Joulupukilta saattaa loppua lahjat kesken! Kannattaa hoitaa ostokset nopeasti, vaivatta ja turvallisesti verkossa, kotimaista suosien.

Lehdistötiedote 19.11.2021

Joulu on taas, ja hittilelut ja hittilahjat viedään käsistä. Suosituimmat lahjat ovat aiemminkin joulun alla saattaneet loppua, mutta tänä jouluna tilanne näyttää erityisen vaikealta.

”Raaka-ainepula, komponenttipula, konttipula… pulaa on globaalisti vaikka mistä ja toimitukset takkuavat. Lopputulos on se, tänä jouluna tavara loppuu herkemmin kuin koskaan ennen. Ohje kuuluu nyt: Osta pian, ettei joulupukki tuo ei-oota”, tiivistää johtavan suomalaisen verkkokauppatoimittajan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.

Korona on lisännyt monien tavaroiden kysyntää ja erityisesti verkossa. Siksi joulun verkkokaupan ennätykset paukkuvat, tiedetään ennätysmäärän paketteja jouluksi toimittavassa Matkahuollossa.

”Verkkokaupan tilaukset ovat tänä vuonna kasvaneet 30-40% viimevuotisesta. On loogista olettaa, ettei näistä luvuista tulla jouluna ainakaan alaspäin. Siksi, jos yllätyksiä ei tule, arviomme kasvusta on nyt 30-40%, ellei enemmän”, järkeilee Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola.

Logistiikan huippuosaajana Matkahuolto osaa varoittaa myös yllättävistä miinoista kuluttajille.

”Moni jo ymmärtää, että ihan suosituimmat lahjatoiveet kuten PlayStation 5 eivät tule riittämään. Yllätys taas voi olla, että esimerkiksi monien merkkivaatteiden toimitusajat voivat jo nyt painua ensi vuodelle kansainvälisissä verkkokaupoissa. Kannattaa siis miettiä vaihtoehtoja”, Jakola valistaa.

Joulun järkivalinta: Kotimainen verkkokauppa

Matkahuolto ja Vilkas ovat yhtä mieltä, että varsinkin tänä jouluna kannattaa suosia kotimaista.

”Kannattaa suosia kotimaista ja kotimaasta tilattuna! Täällä on varauduttu ja varmistettu monin tavoin, että tavara saadaan ajoissa kotimaisen verkkokaupan varastoista kuluttajalle. Nyt on hyvä shoppailla mukavasti ja koronaturvallisesti kotimaista kotisohvalla”, vakuuttaa Matkahuollon Jakola.

Vilkkaalla nähdään globaalissa tavarapulassa muutenkin myönteinen kotimainen mahdollisuus.

”Kotimaisilla verkkokaupoilla on kultainen tilaisuus tehdä kaikkien aikojen ennätykset, kunhan panostaa markkinointiin nyt heti, että suomalaiset kuluttajat heidän tuotteensa varmasti ajoissa löytävät. Suomessa on paljon uniikkia tarjottavaa, jota pukinsäkkiin nyt myös löytyy. Samalla hyötyvät suomalaiset valmistajat ja koko Suomi”, muistuttaa Vilkkaan toimitusjohtaja Korkiakoski.

Jakola puolestaan vinkkaa, että Matkahuolto on tehnyt joulupukin hommat helpommiksi kuin ikinä.

”Fiksut pääsevät halvimmalla ostamalla lahjat suoraan paketoituina, jopa suoraan vastaanottajille lähetettyinä. Meillä on lista verkkokauppakumppaneita, jotka paketoivat lahjat valmiiksi ja lähettävät ne suoraan lahjan saajan kotiosoitteeseen tai lähimpään noutopisteeseen.”

Lisätiedot:

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku.korkiakoski@vilkas.fi

Janne Jakola, toimitusjohtaja, Matkahuolto Oy, 040 860 4894, janne.jakola@matkahuolto.fi

Avainsanat

Kuvat

Joulupukilta saattaa loppua lahjat kesken! Kannattaa hoitaa ostokset nopeasti, vaivatta ja turvallisesti verkossa, kotimaista suosien.
Joulupukilta saattaa loppua lahjat kesken! Kannattaa hoitaa ostokset nopeasti, vaivatta ja turvallisesti verkossa, kotimaista suosien.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Vilkas Group Oy
Vilkas Group Oy
Finlaysoninkuja 19
33210 Tampere

0400434244https://www.vilkas.fi/

Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy

Verkkoyllätys: Pudotuspeli meneillään, kotimaisista verkkokauppiaista hävisi 25% – ”Isommat porskuttavat, myynti ja markkinointi ratkaisee”13.10.2021 16:00:20 EEST | Tiedote

Verkkokaupan euromääräinen kasvu jatkuu, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. Indeksiä täydentävä selvitys kuitenkin paljastaa, että kotimaisten verkkokauppojen määrä on pudonnut jopa 25% vuoden takaisesta. ”Meneillään on verkkokauppojen pudotuspeli”, arvioi Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Verkkokauppojen hävikin havaitsi selvitystyössään huippuasiantuntija Petteri Erkintalo, jonka mukaan syynä ovat ennen kaikkea koronasta johtuvat globaalit toimitusvaikeudet.

”Luksusta myydään 40% enemmän, kotimaista ja kestävää” – Verkossa myydään nyt hitusen vähemmän, mutta reippaasti isommalla rahalla7.7.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Verkkokauppaan on käytetty vuoden toisella neljänneksellä 15% enemmän rahaa viime vuoteen verrattuna, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. Näin siitä huolimatta, että tilausmäärät putosivat. ”Kallis tavara liikkuu verkossa yhä enemmän, vaikka kivijalassakin jo uskalletaan poiketa”, kiteyttää indeksiä toteuttavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Toimialojen sisälläkin on eroja, ja onnistujat ovat tavoittaneet kuluttajat paljon yleistä trendiä paremmin”, arvioi Klarnan maajohtaja Jacob Segercrantz.

”Verkko ja kivijalka löytäneet toisensa” – Verkkokaupan pääkaupungiksi pyrkivän Tampereen keskustassa liikkeistä jo 60% verkkokauppiaita4.6.2021 09:36:32 EEST | Tiedote

Tampere on selvittänyt ensimmäisenä suurena suomalaiskaupunkina verkkokaupan todellisen tilanteen. ”Lupauksia herättävä tulos”, iloitsee Tampereen Viiden tähden keskusta -hankkeen johtaja Tero Tenhunen. ”Yllättävän iso prosentti, hyvä uutinen”, arvioi puolestaan verkkokauppapääkaupunki-idean isä Markku Korkiakoski. Pormestari Lauri Lyly uskoo, että tutkimustulos antaa Tampereen pääkaupunkitavoitteelle ”tietoa seuraavien askelien tueksi”. Professori Marko Seppänen toivoo Tampereen keskustaan nyt digiajan kauppahalli-efektiä.

Tampere selvittää verkkokaupan todellisen tilan – ”Olemme liikkeellä kärkikaupunkina, ja verkkokaupan pääkaupunkihankkeemme etenee”, linjaa pormestari Lyly29.4.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi tähtäävä Tampere näyttää mallia selvittämällä verkkokaupan todellisen tilanteen kaupungissa. Vastaavaa selvitystä ei ole Suomessa vielä tehty missään muualla. ”Tämä selvityskin osoittaa, että olemme tosissamme. Meillä ovat liikkeellä niin yritykset, koko elinkeinoelämä kuin tietysti itse Tampereen kaupunki”, kertoo pormestari Lauri Lyly. ”Saamme nyt kriittisen tärkeää tietoa koko hankkeen etenemistä varten”, arvioi idean isä Markku Korkiakoski. Torstaina koulutetaan uusia verkkokauppiaita.

Koronavuosi räjäytti verkkokaupan jopa 70% kasvuun – ”15 vuodessa älylaitteet ostavat puolestamme: äly-WC auttaa jääkaappia tilauksissa”22.4.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Verkkokauppa kasvoi koronavuonna jopa 70%, kertoo yli 2000 verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Indeksiä on tuotettu 15 vuotta, sinä aikana verkkokauppa on kasvanut 4900%. 15 vuoden sisällä älylaitteet hoitavat ostoksemme”, visioi Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Verkkovallankumous tulee sekä kuluttajille että teollisuuteen. Älykkäät laitteet tilaavat omat varaosansa”, ennustaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Pakettiralli Kiinasta romahtaa jopa 85%, jos Ruotsin esimerkki pätee” – Tullauspakko Kiinalle on miljoonien mahdollisuus suomalaisille yrittäjille30.3.2021 10:30:00 EEST | Tiedote

Kaikki EU:n ulkopuolelta saapuva tavara on heinäkuusta alkaen tullattava arvosta riippumatta. Tällä voi olla suuria vaikutuksia suomalaisten ostokäyttäytymiseen, sillä tilaaminen Kiinasta sekä kallistuu että hankaloituu. ”Kun Ruotsissa otettiin Kiinan-tullaus käyttöön, pakettituonti Kiinasta lähes tyrehtyi”, kertoo verkkokauppatoimittaja Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Jos markkinoinnissa onnistutaan, tämä on valtava mahdollisuus suomalaisyrityksille”, arvioi Suomen Asiakkuusmarkkinointiliiton toimitusjohtaja Jari Perko. Potentiaali on jopa satoja miljoonia.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme