Ostokset suoraan kassiin jo kauppaa kiertäessä – Prismassa testataan kerää ja skannaa -palvelua

Olarin Prismassa voi talven ajan kokeilla Euroopassa suosittua palvelua: ostosten keräämistä suoraan ostoskassiin. Kerää ja skannaa -palvelussa ostokset skannataan jo myymälää kiertäessä. Näin kassalla asiointi on sujuvampaa, kun ostoksia ei kassalla erikseen skannata ja pakata ostoskorista kassiin.

Prismassa testataan kerää ja skannaa -palvelua

- Ostosten skannaaminen käsiskannerilla helpottaa erityisesti paljon kerralla ostavia asiakkaita. Vastaavanlaiset palvelut ovat todella suosittuja esimerkiksi Ruotsissa, Norjassa ja Virossa. Näissä maissa paikoin jopa puolet asiakkaista skannaa ostokset jo niitä kerätessään. Asiakkaat ovat tätä meiltäkin jo pidempään toivoneet ja siksi haluamme nyt Suomessa edelläkävijänä tarjota asiakkaillemme tämän uudenlaisen kauppakokemuksen, kertoo Ilkka Alarotu S-ryhmän Vähittäiskaupasta.

Palvelu yksinoikeudella asiakasomistajille

Olarin Prismaan on sijoitettu sisäänkäynnin luokse käsiskannerit ja ohjeet palvelun käyttämiseen. Henkilökunta opastaa rekisteröitymisessä ja laitteen käytössä.

- Asiakas nappaa sisäänkäynniltä mukaansa käsiskannerin ja skannaa ostoksensa sitä mukaa kun kerää niitä ostoskassiin. Pikakassojen luota löytyy käsiskannerin palautuspiste. Palautuksen yhteydessä tulostetaan koontikuitti, joka maksetaan normaalisti kassalla. Kassalla siis skannataan sutjakasti vain yksi viivakoodi, vaikka ostoksia olisi kertynyt monta kassillista, Olarin Prismajohtaja Juha Itkonen kuvailee.

Palveluun rekisteröidytään S-Etukortilla ensimmäisellä käyttökerralla eli palvelu on tarkoitettu S-ryhmän asiakasomistajille. Käyttäjän tulee olla täysi-ikäinen. Rekisteröityminen tapahtuu erillisellä rekisteröitymispäätteellä myymälässä. Seuraavilla käyttökerroilla tunnistautuminen onnistuu S-Etukorttia laitteelle näyttämällä.

- Pääkaupunkiseudulla tuomme palvelun pilottivaiheessa kahteen myymälään: Prisma Olariin ja S-market Vallilaan. Kuuntelemme talven yli asiakkaidemme mielipiteitä palvelusta ja selvitämme, tykätäänkö tällaista palvelua käyttää. Teemme sen perusteella päätökset siitä, tuleeko palvelu jatkossa myös muihin myymälöihin, sanoo toimialajohtaja Lassi Juntunen HOK-Elannosta.

Palvelu on jo käytössä Prisma Olarissa ja se tuodaan S-market Vallilaan lähiviikkoina. Pilottiin tulevat lähiviikkoina mukaan myös Prisma Keljo Jyväskylässä ja Prisma Riihimäki Riihimäellä.

Lisätietoja:
Ilkka Alarotu, kaupallinen johtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa, 010 768 0634, ilkka.alarotu(at)sok.fi

Juha Itkonen, Prismajohtaja, Prisma Olari, 010 766 8310, juha.itkonen(at)sok.fi

Lassi Juntunen, toimialajohtaja, HOK-Elanto, 010 766 8079, lassi.juntunen(at)sok.fi

Prismassa testataan kerää ja skannaa -palvelua

Reilusti yli 100 tonnia vähemmän muovia vuodessa – S-ruokakauppojen pakkausuudistukset tähtäävät kierrätettävyyteen ja kestävään muovin käyttöön21.7.2020 08:07:00 EESTTiedote

Yhdessä hedelmärasiassa käytetyn muovin määrä voi vaikuttaa pieneltä asialta, mutta kun volyymit ovat suuria, on pienilläkin muutoksilla suuri merkitys. Viinirypälerasioiden kansien vaihtaminen ohuisiin muovikalvoihin säästää yli miljoonan muovikassin verran muovia vuodessa. Kotimaista-merkin jauhelihapakkauksen vaihtaminen ohuempaan muoviin säästää vuodessa lähes 80 tonnia muovia. S-ryhmä kehittää jatkuvasti pakkauksiaan yhä vastuullisemmiksi yhdessä tavarantoimittajien kanssa.