Osuuskaupat minimoivat lomautukset siirtämällä 3200 ruokakaupan tehtäviin – tutkimus kertoo kiitollisuudesta ja oppimisen ilosta

S-ryhmä vältti koronakevään aikana 3200 työntekijänsä lomauttamisen siirtämällä heidät työskentelemään marketkaupan puolelle. Tuore kyselytutkimus kertoo, että osuuskauppojen nopea reagointi saa suuret kiitokset henkilöstöltä.

Osuuskaupat siirsivät keväällä marketkaupan tehtävin työntekijöitään erityisesti hotelleista ja ravintoloista sekä ABC:ltä, Sokoksista ja Emotioneista. Nämä toimialat kärsivät eniten toimintarajoituksista tai kysynnän heikkenemisestä, kun taas marketkaupassa myynti kasvoi ja ruoan verkkokauppa moninkertaistui.

S-ryhmän valmennuksista vastaava Jollas Instituutti kysyi uusiin työtehtäviin siirtyneiden kokemuksia väliaikaisista tehtävistään. Kyselyyn vastasi yli tuhat työntekijää eli kolmannes keväällä lomautusuhan alta uusiin tehtäviin siirretyistä. Päällimmäiseksi palautteissa nousi aito kiitollisuus työnantajaa kohtaan

– Kyselyymme vastanneet s-ryhmäläiset ovat erityisen kiitollisia nopeasti järjestyneestä korvaavasta työmahdollisuudesta, henkilöstöjohtaja Susa Nikula SOK:ltakertoo kyselyn tuloksista.

Työskentely marketkaupan puolella avasi monelle aivan uudenlaisen ja mieluisan työmaailman. Uudet työkaverit, uuden oppiminen, vaihtelevat ja monipuoliset tehtävät sekä vaihtelu omaan normaaliin työhön verraten olivat monen mielestä työvaihdon parasta antia. Moni oli esimerkiksi ensimmäistä kertaa töissä kaupan kassalla.

Moni vastanneista yllättyi kaupan alan hyvistä tauoista, työnkuvien selkeydestä ja työvuorojen paikkansapitävyydestä. Osa piti kaupassa työskentelyä omaa työtään vähemmän stressaavana, mutta toisaalta yksitoikkoisena. Työ tuntui myös pääsääntöisesti turvalliselta suojaus- ja hygieniakäytäntöjen ansiosta.

Nopealla aikataululla tapahtuneessa uusiin tehtäviin perehdyttämisessä oli Susa Nikulan mukaan myös omat haasteensa. Esimerkiksi työhön opastus ja työvuoroista viestiminen eivät toimineet parhaalla mahdollisella tavalla. Alkuhaasteiden jälkeen toiminta kuitenkin selkiytyi.

Vaihdon onnistumista helpotti osaltaan osuuskauppojen hyvä sisäinen yhteistyö. Monessa osuuskaupassa luottamusmiehet osallistuivat aktiivisesti vaihtokuvioiden rakentamiseen.

Lisätietoja:

Henkilöstöjohtaja Susa Nikula, SOK, 010 76 80260

S-ryhmä julkaisi ruokaostosten personal trainerin14.9.2020 08:18:32 EESTTiedote

Menevätkö sokerin lähteet vaihtoon kauppalistalla? Värähtääkö suolamittari punaiselle? Mistä saisi enemmän kuituja? S-mobiilin Omat ostot -palvelun uuden Ravintolaskurin avulla voi tarkastella ruokaostosten terveellisyyttä ja tehdä viisaampia valintoja ruokakaupassa. Yhteistyössä Suomen johtavien ravitsemustieteilijöiden kanssa kehitetty laskuri auttaa ruokaostosten laadun seuraamisessa ja paljastaa mm. tyydyttyneen rasvan, kuidun, suolan ja sokerin lähteet.

Ravintola 10. Kerros tarjoaa maiseman, jonka jokainen haluaa nähdä. Funkkisklassikko helsinkiläishotelli Vaakunan katolla päivitettiin uuteen loistoon.11.9.2020 08:30:00 EESTTiedote

Helsingin parhaalla paikalla sijaitseva ravintola 10. Kerros avautuu 12. syyskuuta. Tilat on uudistettu funkkiksen hengessä talon uniikkia, alkuperäistä tunnelmaa kunnioittaen. Kaupungin keskustaan avautuvia näköaloja on avattu entisestään, ja uusi ruokalista nostaa aidot maut esiin. Uudistuksen myötä kävijä voi nauttia yhdellä kertaa ajattomasta designista, upeista näkymistä, laadukkaasta ruoasta ja lämpimästä vieraanvaraisuudesta. Ravintolan muotokielen on päivittänyt palkittu sisustusarkkitehtitoimisto Fyra Oy.