Osuuskaupat minimoivat lomautukset siirtämällä 3200 ruokakaupan tehtäviin – tutkimus kertoo kiitollisuudesta ja oppimisen ilosta

Osuuskaupat siirsivät keväällä marketkaupan tehtävin työntekijöitään erityisesti hotelleista ja ravintoloista sekä ABC:ltä, Sokoksista ja Emotioneista. Nämä toimialat kärsivät eniten toimintarajoituksista tai kysynnän heikkenemisestä, kun taas marketkaupassa myynti kasvoi ja ruoan verkkokauppa moninkertaistui.
S-ryhmän valmennuksista vastaava Jollas Instituutti kysyi uusiin työtehtäviin siirtyneiden kokemuksia väliaikaisista tehtävistään. Kyselyyn vastasi yli tuhat työntekijää eli kolmannes keväällä lomautusuhan alta uusiin tehtäviin siirretyistä. Päällimmäiseksi palautteissa nousi aito kiitollisuus työnantajaa kohtaan
– Kyselyymme vastanneet s-ryhmäläiset ovat erityisen kiitollisia nopeasti järjestyneestä korvaavasta työmahdollisuudesta, henkilöstöjohtaja Susa Nikula SOK:ltakertoo kyselyn tuloksista.
Työskentely marketkaupan puolella avasi monelle aivan uudenlaisen ja mieluisan työmaailman. Uudet työkaverit, uuden oppiminen, vaihtelevat ja monipuoliset tehtävät sekä vaihtelu omaan normaaliin työhön verraten olivat monen mielestä työvaihdon parasta antia. Moni oli esimerkiksi ensimmäistä kertaa töissä kaupan kassalla.
Moni vastanneista yllättyi kaupan alan hyvistä tauoista, työnkuvien selkeydestä ja työvuorojen paikkansapitävyydestä. Osa piti kaupassa työskentelyä omaa työtään vähemmän stressaavana, mutta toisaalta yksitoikkoisena. Työ tuntui myös pääsääntöisesti turvalliselta suojaus- ja hygieniakäytäntöjen ansiosta.
Nopealla aikataululla tapahtuneessa uusiin tehtäviin perehdyttämisessä oli Susa Nikulan mukaan myös omat haasteensa. Esimerkiksi työhön opastus ja työvuoroista viestiminen eivät toimineet parhaalla mahdollisella tavalla. Alkuhaasteiden jälkeen toiminta kuitenkin selkiytyi.
Vaihdon onnistumista helpotti osaltaan osuuskauppojen hyvä sisäinen yhteistyö. Monessa osuuskaupassa luottamusmiehet osallistuivat aktiivisesti vaihtokuvioiden rakentamiseen.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Henkilöstöjohtaja Susa Nikula, SOK, 010 76 80260
Outi Hohtiviestintäjohtaja
Puh:+358503883133outi.hohti@sok.fiSOK Mediapalvelu
arkisin klo 8-16
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”3.11.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

