Osuuskaupat minimoivat lomautukset siirtämällä 3200 ruokakaupan tehtäviin – tutkimus kertoo kiitollisuudesta ja oppimisen ilosta

S-ryhmä vältti koronakevään aikana 3200 työntekijänsä lomauttamisen siirtämällä heidät työskentelemään marketkaupan puolelle. Tuore kyselytutkimus kertoo, että osuuskauppojen nopea reagointi saa suuret kiitokset henkilöstöltä.

Osuuskaupat siirsivät keväällä marketkaupan tehtävin työntekijöitään erityisesti hotelleista ja ravintoloista sekä ABC:ltä, Sokoksista ja Emotioneista. Nämä toimialat kärsivät eniten toimintarajoituksista tai kysynnän heikkenemisestä, kun taas marketkaupassa myynti kasvoi ja ruoan verkkokauppa moninkertaistui.

S-ryhmän valmennuksista vastaava Jollas Instituutti kysyi uusiin työtehtäviin siirtyneiden kokemuksia väliaikaisista tehtävistään. Kyselyyn vastasi yli tuhat työntekijää eli kolmannes keväällä lomautusuhan alta uusiin tehtäviin siirretyistä. Päällimmäiseksi palautteissa nousi aito kiitollisuus työnantajaa kohtaan

– Kyselyymme vastanneet s-ryhmäläiset ovat erityisen kiitollisia nopeasti järjestyneestä korvaavasta työmahdollisuudesta, henkilöstöjohtaja Susa Nikula SOK:ltakertoo kyselyn tuloksista.

Työskentely marketkaupan puolella avasi monelle aivan uudenlaisen ja mieluisan työmaailman. Uudet työkaverit, uuden oppiminen, vaihtelevat ja monipuoliset tehtävät sekä vaihtelu omaan normaaliin työhön verraten olivat monen mielestä työvaihdon parasta antia. Moni oli esimerkiksi ensimmäistä kertaa töissä kaupan kassalla.

Moni vastanneista yllättyi kaupan alan hyvistä tauoista, työnkuvien selkeydestä ja työvuorojen paikkansapitävyydestä. Osa piti kaupassa työskentelyä omaa työtään vähemmän stressaavana, mutta toisaalta yksitoikkoisena. Työ tuntui myös pääsääntöisesti turvalliselta suojaus- ja hygieniakäytäntöjen ansiosta.

Nopealla aikataululla tapahtuneessa uusiin tehtäviin perehdyttämisessä oli Susa Nikulan mukaan myös omat haasteensa. Esimerkiksi työhön opastus ja työvuoroista viestiminen eivät toimineet parhaalla mahdollisella tavalla. Alkuhaasteiden jälkeen toiminta kuitenkin selkiytyi.

Vaihdon onnistumista helpotti osaltaan osuuskauppojen hyvä sisäinen yhteistyö. Monessa osuuskaupassa luottamusmiehet osallistuivat aktiivisesti vaihtokuvioiden rakentamiseen.

Lisätietoja:

Henkilöstöjohtaja Susa Nikula, SOK, 010 76 80260

Kaikkien aikojen keksikesä? S-ruokakauppojen myyntidata paljastaa suomalaisten kesäherkut9.7.2020 08:46:17 EESTTiedote

Millaisia herkkuja suomalaisten ostoskoreista löytyy tänä kesänä? S-ruokakauppojen myyntidatasta selviää, että kaupaksi ovat käyneet niin tutut kestosuosikit, kuten suklaajäätelö ja kaurakeksit, kuin tämän kesän uutuustuotteetkin. Kesälomalla herkutellaan niin jäätelöillä, makeisilla kuin kekseilläkin, mutta myös terveellisempien vaihtoehtojen suosio on kasvussa. Pullovesien myynti kasvaa kesähelteillä jopa 70 %. Kotimaisista marjoista mansikka on ykkönen vuodesta toiseen.