Osuuskauppa Arina mukana perustamassa Wanha Raahe -säätiötä

Raahen vanha kaupunki on yksi Suomen parhaiten säilyneitä 1800-luvun puutalokaupunkeja. Vaikka rakennukset ovat vanhoja, on kyseessä silti vireä osa kaupunkia, jossa sulassa sovussa elävät sekä alueen asukkaat että yritykset. Wanha Raahe koostuu noin 150 päärakennuksesta ja noin 200 piharakennuksesta. Asemakaavalla suojeltua Raahen vanhaa kaupunkia kehittämään ja tukemaan perustettiin tällä viikolla Wanha Raahe -säätiö.

Sovelius museo, kuvaaja: Leena Harju, lähde: Raahen Seutukunta

Yritys- ja asukasnäkökulmaa kaupunginosan kehittämiseen

Säätiön tarkoituksena on edistää, tukea ja avustaa Raahen historiallisen vanhan kaupunginosan asuin- ja talousrakennusten kunnostamista ja ylläpitoa. Lisäksi säätiö tulee harjoittamaan tiedotustoimintaa ja osallistuu tarkoitusta tukevien koulutus- ja muiden tilaisuuksien järjestämiseen.

Osuuskaupan päämyymälä Reinin talossa

Osa Osuuskauppa Arinan historiaa nivoutuu Raahen vanhaan kaupunkiin ja tarkemmin Pekkatoriin, sillä Raahen Seudun Osuuskaupan päämyymälä sijaitsi Raahen Vanhassa kaupungissa, Reinin talossa. Raahen Seudun Osuuskauppa fuusioitui Osuuskauppa Arinaan vuonna 1984.

– Lähtemällä mukaan Wanha Raahe -säätiöön halusimme kunnioittaa Raahen historiaa ja raahelaisten pitkäaikaista sitoutumista osuuskauppaan. Pohjois-Suomen historia on myös osa Arinan historiaa, kertoo Osuuskauppa Arinan ryhmäpäällikkö Tarmo Kokkola.

– On hienoa, että voimme samaan aikaan parantaa omistajiemme palveluita suunnittelemalla laajennusta Raahen Prismaan sekä olla mukana turvaamassa kulttuurihistoriallisesti merkittävän vanhan kaupungin säilymistä myös tuleville sukupolville, Kokkola jatkaa.

Säätiö pystyyn yhteisvoimin

Maanantaina 18.11.2019 pidetyssä perustamiskokouksessa Wanha Raahe -säätiön perustamiskirjan allekirjoittivat Osuuskauppa Arinan lisäksi Raahen kaupunki, Raahen Seudun Osuuspankki, Raahe-seura ry, Raahen Energia Oy, Viksea Oy, Koulutuskeskus Brahe, Raahen Väri- ja Tapettiliike Ky, Kiinteistö Oy Kummatti, Langin Kauppahuone Oy sekä Oulun kauppakamarin Raahen kauppakamariosasto. Säätiön hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Raahen Seudun Osuuspankin hallituksen puheenjohtaja Eija Sorjamaa. Osuuskauppa Arinan ryhmäpäällikkö Tarmo Kokkola valittiin säätiön hallituksen jäseneksi.

Sovelius museo, kuvaaja: Leena Harju, lähde: Raahen Seutukunta

Osuuskauppa Arina on kuluttajaosuuskunta, jonka omistaa lähes 170 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. Osuuskaupan tarkoitus on tuottaa palveluja ja hyötyjä omistajilleen. Arinalaiset tarjoavat market- ja ABC-kaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluja yli 170 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea lähes 3000 työntekijän voimin. Omistajat saavat palveluja käyttämällä omistajahyötyjä keskimäärin yli 500 euroa taloutta kohden vuodessa.

Omistajat päättivät Kannustajat-tuen saajat – Arina lahjoitti jälleen 50 000 € tukipotin25.10.2019 15:55:32 EESTTiedote

Osuuskauppa Arina lahjoitti vuonna 2019 Kannustajat-tukea yhteensä 100 000 €. Tukea jaetaan kaksi kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä, á 50 000 € kerrallaan. Syksyn Kannustajat-tuen saajat on nyt valittu 55 ehdokkaan joukosta ja tukipottia pääsi jakamaan tällä kertaa 22 yhteisöä. Suurimman potin nappasivat tänä syksynä Hope ry Oulusta ja Pohjois-Suomen autismin kirjo ry.