Osuuskauppa Arina mukana perustamassa Wanha Raahe -säätiötä

Raahen vanha kaupunki on yksi Suomen parhaiten säilyneitä 1800-luvun puutalokaupunkeja. Vaikka rakennukset ovat vanhoja, on kyseessä silti vireä osa kaupunkia, jossa sulassa sovussa elävät sekä alueen asukkaat että yritykset. Wanha Raahe koostuu noin 150 päärakennuksesta ja noin 200 piharakennuksesta. Asemakaavalla suojeltua Raahen vanhaa kaupunkia kehittämään ja tukemaan perustettiin tällä viikolla Wanha Raahe -säätiö.
Sovelius museo, kuvaaja: Leena Harju, lähde: Raahen Seutukunta

Yritys- ja asukasnäkökulmaa kaupunginosan kehittämiseen

Säätiön tarkoituksena on edistää, tukea ja avustaa Raahen historiallisen vanhan kaupunginosan asuin- ja talousrakennusten kunnostamista ja ylläpitoa. Lisäksi säätiö tulee harjoittamaan tiedotustoimintaa ja osallistuu tarkoitusta tukevien koulutus- ja muiden tilaisuuksien järjestämiseen.

Osuuskaupan päämyymälä Reinin talossa

Osa Osuuskauppa Arinan historiaa nivoutuu Raahen vanhaan kaupunkiin ja tarkemmin Pekkatoriin, sillä Raahen Seudun Osuuskaupan päämyymälä sijaitsi Raahen Vanhassa kaupungissa, Reinin talossa. Raahen Seudun Osuuskauppa fuusioitui Osuuskauppa Arinaan vuonna 1984.

– Lähtemällä mukaan Wanha Raahe -säätiöön halusimme kunnioittaa Raahen historiaa ja raahelaisten pitkäaikaista sitoutumista osuuskauppaan. Pohjois-Suomen historia on myös osa Arinan historiaa, kertoo Osuuskauppa Arinan ryhmäpäällikkö Tarmo Kokkola.

– On hienoa, että voimme samaan aikaan parantaa omistajiemme palveluita suunnittelemalla laajennusta Raahen Prismaan sekä olla mukana turvaamassa kulttuurihistoriallisesti merkittävän vanhan kaupungin säilymistä myös tuleville sukupolville, Kokkola jatkaa.

Säätiö pystyyn yhteisvoimin

Maanantaina 18.11.2019 pidetyssä perustamiskokouksessa Wanha Raahe -säätiön perustamiskirjan allekirjoittivat Osuuskauppa Arinan lisäksi Raahen kaupunki, Raahen Seudun Osuuspankki, Raahe-seura ry, Raahen Energia Oy, Viksea Oy, Koulutuskeskus Brahe, Raahen Väri- ja Tapettiliike Ky, Kiinteistö Oy Kummatti, Langin Kauppahuone Oy sekä Oulun kauppakamarin Raahen kauppakamariosasto. Säätiön hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Raahen Seudun Osuuspankin hallituksen puheenjohtaja Eija Sorjamaa. Osuuskauppa Arinan ryhmäpäällikkö Tarmo Kokkola valittiin säätiön hallituksen jäseneksi.

Sovelius museo, kuvaaja: Leena Harju, lähde: Raahen Seutukunta

Arinan vuosi 2023: Asiakas- ja työtyytyväisyys sekä investoinnit kasvuun15.2.2024 10:30:00 EET | Tiedote

”Uudistimme strategian ja muutimme sen teoiksi. Nostimme ihmisen keskiöön. Asiakasmäärä ja asiakastyytyväisyys harppasivat useimmilla ketjuilla ja työtyytyväisyys kehittyi. Asiakasomistajien ja asiakasmäärän kasvu vauhdittivat myyntiä ja yhdessä kuluhallinnan kanssa mahdollistivat hyvän liiketuloksen ja osuustoiminnallisen tuloksen, mistä kiitos asiakkaille, arinalaisille ja yhteistyökumppaneille. Tulos käytetään osana lähivuosien satojen miljoonien investointeja Pohjois-Suomeen”, iloitsee toimitusjohtaja Reima Loukkola.

Osuuskauppa Arina tarjoaa kesätöitä yli 1000 nuorelle Inarista Pyhäjoelle26.1.2024 07:55:00 EET | Tiedote

Arina etsii kesätyöntekijöitä muun muassa Prismoihin, S-marketteihin, Saleihin, ABC-asemille, Sokoksille sekä ravintoloihin, kahviloihin ja hotelleihin Pohjois-Suomessa. Kesätyöpaikoista noin 400 on tarkoitettu yli 18-vuotiaille ja 1000 2–3 viikon mittaista tutustumisjaksoa 14–17-vuotiaille kesä-ässille. Yli 18-vuotiaiden kesätyöhaku päättyy 11.2.2024 ja kesä-ässien osalta hakuaika jatkuu 31.3.2024 saakka.