Osuuskauppa Keskimaa kutsuu lomautettuja työntekijöitään suunnitelmallisesti takaisin töihin – ruokakauppa tarjoaa töitä poikkeuksellisessa tilanteessa

Osuuskauppa Keskimaa käynnistää tällä viikolla suunnitelmallisen lomautettavien takaisin töihin kutsumisen. Töiden ja työvuorojen suunnittelua yli toimialarajojen koordinoi Keskimaan oma työvuorosuunnittelun ryhmä. Tavoitteena on tarjota lomautetuille työntekijöille töitä ruokakaupan alalta. Takaisin töihin kutsutaan ensimmäisessä vaiheessa yli 100 työntekijää.

Kuva: Lari Lappalainen

COVID-19-koronaviruspandemia on vaikuttanut vahvasti kaikkiin Osuuskauppa Keskimaan toimialoihin. Ravintoloiden, hotellien, ABC-liikennemyymälöiden sisäkaupan sekä tavaratalokaupan myyntien rajun laskun vuoksi Keskimaalla lomautettiin 23.3.2020 päättyneiden YT-neuvottelujen jälkeen 463 työntekijää.Heidän työllistämiseensä tehtiin suunnitelmia välittömästi, ja nyt Osuuskauppa Keskimaa aloittaa suunnitelmallisen lomautettavien takaisin töihin kutsumisen ruokakaupan tehtäviin.

- Kyseinen epidemia ja Suomen hallituksen määräämät rajoitustoimenpiteet ovat samalla aiheuttaneet sen, että ruokakaupan volyymi ja rooli yhteiskunnassa on entisestään kasvanut. Meillä on kasvava tarve työvoimalle ruokakaupoissa, ja aloitamme suunnitelmallisen lomautuksilta takaisin töihin kutsumisen Keskimaalla. Kutsumme ihmisiä ruokakaupan tehtäviin yli toimialarajojen. Ennakoimme, että lomautusten purut jatkuvat myös tulevina viikkoina, kertoo Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä.

Jo tähän mennessä lomautetuista tai lomautusuhan alla olevista työntekijöistä yli 200 on tehnyt työvuoroja ruokakaupan piirissä. Keskimaa arvioi ensivaiheessa työllistävänsä yli 100 lomautettua työntekijää. Jokaiseen takaisin töihin kutsuttavaan ollaan henkilökohtaisesti yhteydessä.

- Ruokakaupoissa osaavaa henkilökuntaa tarvitaan turvaamaan myymälöiden normaalia toimintaa, mutta myös ruoan verkkokauppaostosten keräilyyn ja asiakaspalveluun. Avaamme tällä viikolla Keskimaan Kauppa-apu-palvelun eli oman ruoan verkkokauppamallin neljässä S-marketissa Jämsässä, Äänekoskella, Keuruulla ja Saarijärvellä. Keskimaan Kauppa-apu-palveluista voi riskiryhmät ostaa joko verkosta tai Keskimaan call centeriin soittamalla, ja esimerkiksi tämän Kauppa-avun pyörittämiseen tarvitaan hyviä tekijöitä, jatkaa Antti Määttä.

Kuva: Lari Lappalainen

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 632 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on yli 133 000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme lähes 2000 keskisuomalaista.

Keskimaan tulos jäämässä merkittävästi edellisestä vuodesta − henkilökunta ansaitsee erityiskiitoksen haastavan vuoden osalta21.10.2020 11:00:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaan tammi-syyskuun liikevaihto oli 467,1 miljoonaa euroa. Liikevaihto laski 1,0 % edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tammi−syyskuun tulos ennen veroja oli 9,0 miljoonaa euroa ja operatiivinen tulos 9,1 miljoonaa euroa, mikä on 7,6 miljoonaa euroa heikompi kuin viime vuonna. Kasvua on tullut päivittäistavarakaupasta, kun taas matkailu- ja ravitsemiskauppa on laskenut ennennäkemättömästi. Koko vuoden operatiivisen tuloksen ennakoidaan jäävän merkittävästi edellisestä vuodesta ja päätyvän noin 11 miljoonan euron tasolle.

Yli 130 hakemusta Keskimaan Ilo auttaa -hyväntekeväisyyskohteiksi20.10.2020 09:50:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaa toteuttaa jo neljännen kerran Ilo auttaa -hyväntekeväisyyskampanjan, jossa keskitytään keskisuomalaisille iloa ja hyvää mieltä tuottaviin konkreettisiin tekoihin. Keskimaa etsi syksyn aikana kohteita, jotka pystyvät omalla toiminnallaan auttamaan ihmisiä kohtaamaan turvallisesti toisensa. Hakemuksia tuli yli 130 taholta. Yhteistyön rakentaminen on käynnissä ja avustuskohteista päästään kertomaan tarkemmin marraskuussa.

S-market Tikkakoskelle kokonaisvaltainen myymäläuudistus verkkokauppapalvelu huomioiden12.10.2020 09:55:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaa uudistaa S-market Tikkakosken. S-marketin myymäläilme päivitetään uuden S-market konseptin mukaiseksi ja samalla kaikki vanhat kalusteet uusitaan kylmäkalusteita myöten. Uudistus mahdollistaa valikoimien laajentamisen sekä ruoan verkkokaupan taustatoimintojen kehittämisen. Uudistustyöt alkavat osittain jo syksyllä 2020, remontti valmistuu kokonaisuudessaan maaliskuussa 2021.

Sale Toivakka uudistuu kokonaisvaltaisesti – S-ryhmän uusi pienmyymäläkonsepti Toivakkaan22.9.2020 09:58:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaa uudistaa Toivakan Salen syksyn 2020 aikana. Kokonaisvaltaisen tilojen muokkaamisen myötä myymälään saadaan lisää tilaa, mikä mahdollistaa myös valikoimien laajentamisen. Sale Toivakka on yksi ensimmäisistä myymälöistä Suomessa, joka uudistetaan S-ryhmän uuden pienmyymäläkonseptin mukaiseksi Sale-myymäläksi. Remontti valmistuu joulukauppaan.

Keskimaan Ilo auttaa -hyväntekeväisyyskampanja käynnistyy lahjoituskohteiden haulla – tänä vuonna autetaan ihmisiä kohtaamaan toisensa24.8.2020 09:15:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaa toteuttaa jo neljännen kerran Ilo auttaa -hyväntekeväisyyskampanjan, jossa keskitytään keskisuomalaisille iloa ja hyvää mieltä tuottaviin konkreettisiin tekoihin. Tänä vuonna halutaan auttaa ihmisiä kohtaamaan turvallisesti toisensa. Keskimaa etsii nyt erilaisia kohteita ja organisaatioita, jotka haluavat omalla toiminnallaan auttaa ihmisiä kohtaamaan toisensa ilolla. Lahjoituksen kokonaissumma on euro jokaista Keskimaan asiakasomistajaa kohti eli noin 135 000 euroa.