Osuuskauppa Keskimaa on Keski-Suomen suurin yhteisöveronmaksaja

Osuuskauppa Keskimaa on Keski-Suomen suurin yksityinen työnantaja sekä ylivoimaisesti suurin yhteisöveronmaksaja Keski-Suomessa. Osuuskauppa Keskimaa maksoi vuonna 2019 yhteisöveroja lähes 4,2 miljoonaan euroa. Keskimaa-konsernin vuoden 2019 toiminnan tuottama verojalanjälki oli 106,9 miljoonaa euroa.

Keskimaa investoi merkittävästi palvelujen kehittämiseen Keski-Suomessa. Jyväskylän keskustassa sijaitsevan Mestarin Herkun mittava uudistus valmistui keväällä 2020.

kehittäminen kaikkialla maakunnassa. Toiminnasta syntyvä taloudellinen hyöty ei lähde maailmalle, vaan jää meille keskisuomalaisille, oman maakuntamme elinvoimaisuuden ylläpitämiseen ja vahvistamiseen, myös verojen muodossa, toteaa Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä.

Keskimaan toiminnan tuottama verojalanjälki on merkittävä

Keskimaa maksoi vuoden 2019 osalta yli 766 milj. euron vähittäismyynnistä ennakonpidätyksiä ja työnantajamaksuja, tulo- ja varallisuusveroja sekä välillisiä veroja 106,9 milj. euroa. Yhteisö- ja kulutusverojen lisäksi summaan sisältyy veroluonteisia henkilöstömaksuja sekä palkoista tehdyt ennakonpidätykset. Keskimaa maksaa veronsa Keski-Suomeen, keskisuomalaisten hyväksi. Osuuskauppa Keskimaa oli Keski-Suomen suurin yhteisöveronmaksaja 4,2 miljoonalla eurolla, Keskimaa-konsernin yhteenlaskettu yhteisövero oli 4,7 miljoonaa euroa.

Keskimaa-konsernin verojalanjälki 2019

20,1

Verot yhteensä

Vastuullista toimintaa alueellisesti

Toiminnan jatkuvuuden ja kilpailukyvyn ylläpitäminen edellyttää taloudellista kannattavuutta. Investoimme vuonna 2019 yhteensä 16,8 miljoonaa euroa palvelujemme kehittämiseen Keski-Suomessa.  Keskimaan kumppaneina on noin 120 paikallista elintarvikealan yritystä. Keskimaan kaupoissa myytiin viime vuonna Keski-Suomessa valmistettuja tuotteita 22,7 miljoonalla eurolla.

Keskimaa työllisti vuonna 2019 keskimäärin yli 1800 työntekijää, ollen Keski-Suomen suurin yksityinen työnantaja. Työntekijöiden palkkoja Keskimaa maksoi yhteensä 49,8 miljoonaa euroa.

Vuonna 2019 Keskimaan asiakasomistajia oli yli 133 000, asiakasomistajia palkittiin (bonus, ylijäämänpalautus, osuusmaksun korko ja maksutapaetu) yhteensä 27,3 miljoonalla eurolla. Keski-Suomen alueelle kohdistettuun sponsorointiin ja hyväntekeväisyyteen käytettiin lähes 0,3 miljoonaa euroa.

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 632 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on yli 133 000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme lähes 2000 keskisuomalaista.

Keskimaan Ilo auttaa -hyväntekeväisyyskampanja auttaa yhteen yli 101 000 keskisuomalaista16.11.2020 09:45:00 EETTiedote

Osuuskauppa Keskimaa toteuttaa jo neljännen kerran Ilo auttaa -hyväntekeväisyyskampanjan, jossa keskitytään keskisuomalaisille iloa ja hyvää mieltä tuottaviin konkreettisiin tekoihin. Tänä syksynä Keskimaa etsi yhteistyökumppaneita, jotka pystyvät auttamaan keskisuomalaisia kohtaamaan toisensa poikkeusaikaan sopivalla tavalla. Hakemuksia tuli yli 130 taholta, joista 56 lahjoituskohteen myötä mahdollistetaan yli 101 000 keskisuomalaista kohtaamista. Lahjoituksen kokonaissumma on lähes 138 000 euroa.

Keskimaan edustajiston vaalit vuonna 2021 – ehdokkaiden liityttävä jäseniksi viimeistään tämän vuoden aikana2.11.2020 13:55:00 EETTiedote

Osuuskaupan edustajiston vaalit järjestetään joka neljäs vuosi. Seuraavat Osuuskauppa Keskimaan edustajiston vaalit pidetään syksyllä 2021. Osuuskaupan vaaleissa voi olla ehdokkaana jäsen, joka on hyväksytty osuuskaupan jäseneksi vaalivuotta edeltäneen vuoden loppuun mennessä, on maksanut osuusmaksun, on täysivaltainen ja asuu jäsenalueella.

Keskimaan tulos jäämässä merkittävästi edellisestä vuodesta − henkilökunta ansaitsee erityiskiitoksen haastavan vuoden osalta21.10.2020 11:00:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaan tammi-syyskuun liikevaihto oli 467,1 miljoonaa euroa. Liikevaihto laski 1,0 % edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tammi−syyskuun tulos ennen veroja oli 9,0 miljoonaa euroa ja operatiivinen tulos 9,1 miljoonaa euroa, mikä on 7,6 miljoonaa euroa heikompi kuin viime vuonna. Kasvua on tullut päivittäistavarakaupasta, kun taas matkailu- ja ravitsemiskauppa on laskenut ennennäkemättömästi. Koko vuoden operatiivisen tuloksen ennakoidaan jäävän merkittävästi edellisestä vuodesta ja päätyvän noin 11 miljoonan euron tasolle.

Yli 130 hakemusta Keskimaan Ilo auttaa -hyväntekeväisyyskohteiksi20.10.2020 09:50:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaa toteuttaa jo neljännen kerran Ilo auttaa -hyväntekeväisyyskampanjan, jossa keskitytään keskisuomalaisille iloa ja hyvää mieltä tuottaviin konkreettisiin tekoihin. Keskimaa etsi syksyn aikana kohteita, jotka pystyvät omalla toiminnallaan auttamaan ihmisiä kohtaamaan turvallisesti toisensa. Hakemuksia tuli yli 130 taholta. Yhteistyön rakentaminen on käynnissä ja avustuskohteista päästään kertomaan tarkemmin marraskuussa.

S-market Tikkakoskelle kokonaisvaltainen myymäläuudistus verkkokauppapalvelu huomioiden12.10.2020 09:55:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaa uudistaa S-market Tikkakosken. S-marketin myymäläilme päivitetään uuden S-market konseptin mukaiseksi ja samalla kaikki vanhat kalusteet uusitaan kylmäkalusteita myöten. Uudistus mahdollistaa valikoimien laajentamisen sekä ruoan verkkokaupan taustatoimintojen kehittämisen. Uudistustyöt alkavat osittain jo syksyllä 2020, remontti valmistuu kokonaisuudessaan maaliskuussa 2021.