Osuuskauppa Keskimaa on Keski-Suomen suurin yhteisöveronmaksaja

Osuuskauppa Keskimaa on Keski-Suomen suurin yksityinen työnantaja sekä ylivoimaisesti suurin yhteisöveronmaksaja Keski-Suomessa. Osuuskauppa Keskimaa maksoi vuonna 2019 yhteisöveroja lähes 4,2 miljoonaan euroa. Keskimaa-konsernin vuoden 2019 toiminnan tuottama verojalanjälki oli 106,9 miljoonaa euroa.

Keskimaa investoi merkittävästi palvelujen kehittämiseen Keski-Suomessa. Jyväskylän keskustassa sijaitsevan Mestarin Herkun mittava uudistus valmistui keväällä 2020.

kehittäminen kaikkialla maakunnassa. Toiminnasta syntyvä taloudellinen hyöty ei lähde maailmalle, vaan jää meille keskisuomalaisille, oman maakuntamme elinvoimaisuuden ylläpitämiseen ja vahvistamiseen, myös verojen muodossa, toteaa Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä.

Keskimaan toiminnan tuottama verojalanjälki on merkittävä

Keskimaa maksoi vuoden 2019 osalta yli 766 milj. euron vähittäismyynnistä ennakonpidätyksiä ja työnantajamaksuja, tulo- ja varallisuusveroja sekä välillisiä veroja 106,9 milj. euroa. Yhteisö- ja kulutusverojen lisäksi summaan sisältyy veroluonteisia henkilöstömaksuja sekä palkoista tehdyt ennakonpidätykset. Keskimaa maksaa veronsa Keski-Suomeen, keskisuomalaisten hyväksi. Osuuskauppa Keskimaa oli Keski-Suomen suurin yhteisöveronmaksaja 4,2 miljoonalla eurolla, Keskimaa-konsernin yhteenlaskettu yhteisövero oli 4,7 miljoonaa euroa.

Keskimaa-konsernin verojalanjälki 2019

20,1

Verot yhteensä

Vastuullista toimintaa alueellisesti

Toiminnan jatkuvuuden ja kilpailukyvyn ylläpitäminen edellyttää taloudellista kannattavuutta. Investoimme vuonna 2019 yhteensä 16,8 miljoonaa euroa palvelujemme kehittämiseen Keski-Suomessa.  Keskimaan kumppaneina on noin 120 paikallista elintarvikealan yritystä. Keskimaan kaupoissa myytiin viime vuonna Keski-Suomessa valmistettuja tuotteita 22,7 miljoonalla eurolla.

Keskimaa työllisti vuonna 2019 keskimäärin yli 1800 työntekijää, ollen Keski-Suomen suurin yksityinen työnantaja. Työntekijöiden palkkoja Keskimaa maksoi yhteensä 49,8 miljoonaa euroa.

Vuonna 2019 Keskimaan asiakasomistajia oli yli 133 000, asiakasomistajia palkittiin (bonus, ylijäämänpalautus, osuusmaksun korko ja maksutapaetu) yhteensä 27,3 miljoonalla eurolla. Keski-Suomen alueelle kohdistettuun sponsorointiin ja hyväntekeväisyyteen käytettiin lähes 0,3 miljoonaa euroa.

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 632 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on yli 133 000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme lähes 2000 keskisuomalaista.

Keskimaan alkuvuoden myynti edellisvuoden tasoa – investoinnit etenevät suunnitellusti, vaikka korona kurittaa tulosta23.4.2021 08:15:00 EEST | Tiedote

Osuuskauppa Keskimaan tammi-maaliskuun liikevaihto oli 143,9 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua viime vuoteen 0,1 prosenttia. Tammi-maaliskuun operatiivinen tulos oli -0,7 miljoonaa euroa, mikä on noin 1,7 miljoonaa euroa vähemmän kuin viime vuonna. Lomautuksilta on vältytty ravintolahenkilökunnan siirryttyä väliaikaisesti kaupan työtehtäviin. Koko vuoden tulostaso riippuu vahvasti koronatilanteen kehittymisestä Suomessa.

ABC Palokan sisätilat ja palvelukokonaisuus ovat uudistuneet19.4.2021 09:56:25 EEST | Tiedote

ABC Palokan kokonaisvaltainen uudistus on valmistunut sisätilojen ja palvelukokonaisuuden osalta. Remontin aikana liikennemyymälä on uudistettu sisätilojen osalta moderniksi, uuden ABC brändi-ilmeen mukaiseksi kokonaisuudeksi. Uudistuksessa on tavoiteltu lentokenttämäistä asiointikokemusta. Palvelukonseptit on hiottu asiakkaiden tarpeet ja toiveet huomioiden. Uusina palveluina on toteutettu muun muassanoutopöytään lisätty pitsapöytä, perheille rauhoitetut tilat leikkipaikkoineen sekä liikkuvaa työntekoa tukevat modernit kokoustilat.

Keskimaa avaa ravintoloitaan – yhdeksän ruokaravintolaa ja kaikki seitsemän ABC-liikennemyymäläravintolaa auki 19.4. lähtien16.4.2021 15:09:47 EEST | Tiedote

Kuuden viikon ravintolasulku päättyy Suomessa 18.4.2021. Viranomaisten linjauksen mukaan ravintolat avataan asteittain ravintolatyypistä ja epidemiatilanteesta riippuen. Keskimaa avaa maanantaina 19.4. osan ruokaravintoloistaan ja kaikki ABC-liikennemyymäläravintolat asiakkailleen. Tiukkojen aukiolorajoitusten myötä avattavien ravintoloiden määrä jää suunniteltua pienemmäksi.

S-ravintolat palkitsi huippuosaajiaan – Trattoria Aukio valittiin vuoden 2020 Trattoria-ravintolaksi14.4.2021 15:43:57 EEST | Tiedote

Jyväskylässä Solo Sokos Hotel Paviljongin yhteydessä toimiva ravintola Trattoria Aukio on palkittu S-ryhmän ravintoloiden vuoden 2020 Trattoria-ravintolana. S-ravintolat palkitsi ravintola-alan ammattilaisiaan jokavuotisessa gaalassa. Tänä vuonna palkintokriteereissä näkyi vahvasti tekijöiden saavutukset asiakas-tyytyväisyyden kasvun osalta. S-ravintoloiden asiakastyytyväisyys onkin kasvanut viimeisen vuoden aikana ennätyslukemiin.