Osuuskauppa KeskimaaOsuuskauppa Keskimaa

Osuuskauppa Keskimaa sulkee ABC-liikennemyymälöiden ravintolat, polttonestejakelu säilyy entisellään. ABC Hirvaskangas, ABC Keljonkangas ja ABC Vaajakoski jatkavat ruokakauppoina.

Osuuskauppa Keskimaa sopeuttaa Suomen hallituksen vahvan vetoomuksen mukaisesti kaikkien Keskimaan ABC-liikennemyymälöiden ravintolat koronaviruksen leviämisen rauhoittamiseksi. ABC Hirvaskangas, ABC Keljonkangas ja ABC Vaajakoski palvelevat jatkossa ABC-marketeina. ABC Joutsa, ABC Keuruu, ABC Palokka ja ABC Viitasaari suljetaan toistaiseksi perjantai-iltana 27.3.2020. Polttonestejakelu jatkuu normaalisti kaikissa Keskimaan ABC-liikennemyymälöissä ja ABC-automaateilla. Myös ABC-autonpesutoiminta jatkuu normaalisti.

Keskimaan ABC-liikennemyymälöissä on valmistauduttu tekemään mittavia toimenpiteitä hallituksen keskiviikkona 25.3.2020 esittämän vetoomuksen ja eduskunnassa lähipäivinä vahvistettavan asetuksen mukaisesti. Suomen hallitus esittää ravintoloiden, kahviloiden ja anniskelupaikkojen sisällä syömisen kieltämistä asiakkailta mahdollisimman pian koronaviruksen leviämisen rauhoittamiseksi.

Osuuskauppa Keskimaa on päättänyt sulkea perjantai-iltana 27.3.2020 kaikkien Keskimaan ABC-liikennemyymälöiden ravintolat. Keskimaan alueen seitsemästä ABC-liikennemyymälästä ABC Viitasaari, ABC Joutsa, ABC Keuruu ja ABC Palokka suljetaan kokonaan toistaiseksi. ABC Keljonkangas, ABC Hirvaskangas sekä ABC Vaajakoski palvelevat lauantaista alkaen ruokakauppoina klo 6–22 aukioloajoilla. Polttonestejakelu jatkuu normaalisti kaikissa liikennemyymälöissä.

− Suomen hallitus kiirehtii toimia epidemian leviämisen hillitsemiseksi. Haluamme kantaa vastuumme epidemian rauhoittamiseksi, ja siksi suljemme Osuuskauppa Keskimaan ABC-liikennemyymälöiden ravintolat jo ennen kuin hallituksen esitys saa eduskunnassa hyväksynnän. ABC Marketimme Hirvaskankaalla, Keljonkankaalla sekä Vaajakoskella ovat osa paikallista ruokahuoltoa ja antavat ihmisille mahdollisuuden asioida oman asuinalueen marketissa. Lisäksi asiakkaat voivat ostaa kahvia mukaan ja Hirvaskankaalla jatkamme Hesburgerin take away -myyntiä, toteaa Osuuskauppa Keskimaan ABC-liikennemyymälöiden ja polttonestejakelun toimialajohtaja Heikki Tervanen.

Hirvaskankaan ja Vaajakosken liikennemyymälöiden aukiolo Keski-Suomessa on tärkeää myös ammattiautoilijoille, sillä ne tarjoavat heille tauko- ja wc-tilat valtakunnallisesti tärkeän väylän varrella.

Osuuskauppa Keskimaan liikennemyymälöiden sulkemiset ja toiminnan sopeuttaminen vaikuttavat henkilöstötarpeisiin. Liikennemyymälöiden sulkemisten sekä toiminnan supistamisten vuoksi tilanteen edellyttämät lomauttamiskeskustelut liikennemyymälöiden henkilökunnan kanssa ovat parhaillaan käynnissä.

− Haluamme tässä vaikeassa tilanteessa toimia vastuullisesti ja teemme osaltamme kaikkemme yhteiskunnan hyvinvoinnin parhaaksi. Keskimaa on sulkenut jo aiemmin tällä viikolla lähes kaikki ravintolansa Jyväskylästä, joten tämä on jatkumo tähän valitettavaan tilanteeseen, summaa Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä.

Osuuskauppa Keskimaa, Antti Määttä, toimitusjohtaja, 050 522 1011, antti.maatta@sok.fi
Osuuskauppa Keskimaa, Heikki Tervanen, toimialajohtaja, 050 593 5764, heikki.tervanen@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 632 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on yli 133 000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme lähes 2000 keskisuomalaista.

Prisma Seppälä palvelee huhtikuun alusta 24/7 eli kellon ympäri jokaisena päivänä31.3.2020 13:55:00 EESTTiedote

Prisma Seppälä palvelee 1.4.2020 alkaen ympärivuorokautisella aukioloajalla. Aukioloaikojen laajentamisella halutaan tarjota asiakkaille mahdollisimman turvalliset puitteet asiointiin, kun asiakasmäärät tasoittuvat entisestään. Tavaravirrat ovat kasvaneet ruokakaupoissa koronaviruksen vuoksi, joten ympärivuorokautinen aukioloaika tasoittaa myös kuormien purkamista ja vauhdittaa muun muassa Kauppakassi-palvelun keräilyä.

Osuuskauppa Keskimaa sulkee kaikkien ravintoloiden asiakastilat – kolme ravintolaa jatkaa take away -annosten myyntiä27.3.2020 12:45:00 EETTiedote

Osuuskauppa Keskimaa sopeuttaa Suomen hallituksen vahvan vetoomuksen mukaisesti kaikkien vielä auki olevien Keskimaan ravintoloiden toimintaa. Valtaosa Keskimaan ravintoloista suljettiin jo aikaisemmin viikolla. Lauantaista 28.3.2020 suljetaan lisäksi ravintola Trattoria Aukio sekä Prisma Seppälän Buffa ja Presso. Ravintola Revolution sekä pikaruokaravintolat Hesburger Sokkari Hesburger Seppälä laajennettuna Pizza Buffan noutopitsa palvelulla jatkavat toimintaa take away -ravintoloina.

Osuuskauppa Keskimaassa lomautetaan henkilöstöä koronaviruspandemian rajujen vaikutusten vuoksi – toimintasuunnitelma lomautettavien työllistämiseen luotu25.3.2020 08:00:00 EETTiedote

COVID-19-koronaviruspandemia vaikuttaa ennen näkemättömän vahvasti kaikkiin Osuuskauppa Keskimaan toimialoihin. Ravintoloissa, hotelleissa, ABC-liikennemyymälöiden sisäkaupassa sekä tavaratalokaupassa myynnit ovat romahtaneet rajusti nopealla aikavälillä. Keskimaa on aloittanut lomauttamisiin liittyvät toimenpiteet koskien 387 työntekijää. Lomautuksen kesto on 90 päivää.

Osuuskauppa Keskimaa sulkee toistaiseksi hotelli Alexandran ja useita ravintoloita sekä sopeuttaa ravintoloiden aukioloaikoja24.3.2020 09:30:00 EETTiedote

COVID-19-koronaviruspandemia on vaikuttanut voimakkaasti matkailu- ja ravitsemiskauppaan ja asiakasmäärät ovat laskeneet merkittävästi. Tiistaina 24.3.2020 suljetaan Original Sokos Hotel Alexandra ja sen yhteydessä toimivat ravintolat Franseska, Frans & Sandra sekä Jalo Kitchen & Lounge. Lisäksi suljetaan Amarillo, VENN, Kirkkopuiston ja Jyväskeskuksen Rossot, Matkakeskuksen Hesburger sekä ravintola Green Egg. Yökerhot BRA ja Freetime sekä Paviljonkiravintolat ovat olleet toistaiseksi suljettuina jo 18.3. alkaen.

Keskimaa ja Keskimaan henkilökunta tekevät parhaansa ruokakaupan palveluiden saatavuuden takaamiseksi18.3.2020 12:05:00 EETTiedote

COVID-19-koronaviruspandemia ja sen tuoma ostamisen muutos vaikuttaa tällä hetkellä Keski-Suomessa yrityksiin ja Osuuskauppa Keskimaan kaikki toimialoihin erittäin vahvasti. Keskimaa on tehnyt viimeisten päivien aikana useita toimia ruokakaupan palveluiden saatavuuden takaamiseksi ja turvallisen asioinnin varmistamiseksi. Keskimaan kaupoissa jokaisen päivän aamun ensimmäinen aukiolotunti on rauhoitettu riskiryhmille. Kaikissa toimipaikoissa kiinnitetään erityistä huomiota hygieniaan, siivouspalveluja ja kosketuspintojen desinfiointia on tehostettu. Kaikissa ruokakaupoissa ruoan riittävyyttä varmistetaan lisätilauksilla ja marketkauppojen toiminnan varmistamiseksi on saatu lisäresursseja muilta toimialoilta.