Osuuskauppa Keskimaassa lomautetaan henkilöstöä koronaviruspandemian rajujen vaikutusten vuoksi – toimintasuunnitelma lomautettavien työllistämiseen luotu

COVID-19-koronaviruspandemia vaikuttaa ennen näkemättömän vahvasti kaikkiin Osuuskauppa Keskimaan toimialoihin. Ravintoloissa, hotelleissa, ABC-liikennemyymälöiden sisäkaupassa sekä tavaratalokaupassa myynnit ovat romahtaneet rajusti nopealla aikavälillä. Keskimaa on aloittanut lomauttamisiin liittyvät toimenpiteet koskien 387 työntekijää. Lomautuksen kesto on 90 päivää.

Suomen hallituksen 12.3.2020 antamista valtakunnallisista suosituksista lähtien tilanne koronaviruksen hallitsemiseksi on käynyt yhä haasteellisemmaksi. Keskimaa käynnisti osassa toimintojaan 16.3.2020 yhteistoimintaneuvottelut arvioidakseen henkilöstön lomauttamistarvetta ja kartoittaakseen väliaikaisia toimia, joilla selviydytään tämän poikkeuksellisen tilanteen yli.Neuvottelujen kohteena olivat kaikki Osuuskauppa Keskimaan majoitus- ja ravitsemiskaupan toimialan, polttoneste- ja liikennemyymäläkaupan toimialan, Prisma Parturi-Kampaamon, Kodin Terran ja Sokoksen työntekijät. Lomauttamisuhan alla oli 724 työntekijää.

Neuvottelut on saatu päätökseen 23.3.2020. Lomautus koskee nyt 387 työntekijää ravintoloissa, ABC-liikennemyymälöissä, Sokoksella ja Kodin Terrassa. Lomautusten kesto on maksimissaan 90 päivää.

− Maaliskuun aikana myynnit ja asiakasmäärät ravintoloissa, hotelleissa, ABC-liikennemyymälöiden sisäkaupassa sekä tavaratalokaupassa ovat romahtaneet rajusti. Tämän seurauksena valtaosa Keskimaan ravintoloista sekä hotelli Alexandra on suljettu toistaiseksi 24.3. alkaen. Osa toimipaikoista on jouduttu sulkemaan jo aiemmin. Pandemia on tuonut eteemme ennennäkemättömiä haasteita, joita emme vielä muutamia viikkoja sitten osanneet kuvitellakaan, kertoo Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä.

Keskimaan toimet lomautusten vaikutusten lieventämiseksi

Keskimaa käyttää monia keinoja lomautusten vaikutusten vähentämiseksi. Henkilökuntaa työllistetään aktiivisesti ruokakaupan työtehtäviin. Jo nyt ravintoloista, ABC-liikennemyymälöistä ja Sokokselta työskentelee Keskimaan ruokakaupoissa useita kymmeniä työntekijöitä. Lomautettaville annetaan myös mahdollisuus pitää pitämättömät vuosilomat ennen lomautusta, jotta palkkaa voitaisiin maksaa työntekijälle mahdollisimman pitkään.

− Yritysmuotomme monialaisena osuuskauppana antaa meille mahdollisuuksia työllistää omaa henkilökuntaa verrattain hyvin, jopa näin haastavassa tilanteessa. Teemme parhaamme, jotta löydämme keskimaalaisille töitä ja saamme lomautettavia takaisin työhön, jatkaa Antti Määttä.

Osuuskauppa Keskimaan työllistymistä edistävä toimintasuunnitelma koronavirusepidemiasta johtuvassa lomautustilanteessa:

1)      Työllistämme ruokakaupan työtehtäviin niin monta lomautusuhan alla olevaa
keskimaalaista kuin mahdollista.

2)      Paikkaamme työntekijöiden poissaolot Keskimaan omilla työntekijöillä.

3)      Perehdytämme jo nyt majoitus- ja ravintola-alan sekä liikennemyymälöiden ammattilaisia jatkuvasti ruokakaupan tarpeisiin mahdollista kriisin jatkumista varten.

4)      Hyödynnämme työaikajoustoja, lomia ja vuosivapaita mahdollisuuksien mukaan.

− Näyttää todennäköiseltä, että koronavirusepiedemian edetessä sairauspoissaolojen määrä kasvaa ja sen myötä tulee tilanteita, jolloin lomautettujen henkilöiden työpanosta tarvitaan ja heitä kutsutaan töihin. Olemme todellakin täysin uudenlaisen tilanteen edessä niin maailmanlaajuisesti, valtakunnallisesti, Keski-Suomessa, Keskimaassa kuin myös yksilötasolla. Teemme kaikkemme, että kriisin vaikutukset henkilökunnallemme olisivat mahdollisimman pienet, summaa Antti Määttä.

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 632 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on yli 133 000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme lähes 2000 keskisuomalaista.

Prisma Seppälä palvelee huhtikuun alusta 24/7 eli kellon ympäri jokaisena päivänä31.3.2020 13:55:00 EESTTiedote

Prisma Seppälä palvelee 1.4.2020 alkaen ympärivuorokautisella aukioloajalla. Aukioloaikojen laajentamisella halutaan tarjota asiakkaille mahdollisimman turvalliset puitteet asiointiin, kun asiakasmäärät tasoittuvat entisestään. Tavaravirrat ovat kasvaneet ruokakaupoissa koronaviruksen vuoksi, joten ympärivuorokautinen aukioloaika tasoittaa myös kuormien purkamista ja vauhdittaa muun muassa Kauppakassi-palvelun keräilyä.

Osuuskauppa Keskimaa sulkee kaikkien ravintoloiden asiakastilat – kolme ravintolaa jatkaa take away -annosten myyntiä27.3.2020 12:45:00 EETTiedote

Osuuskauppa Keskimaa sopeuttaa Suomen hallituksen vahvan vetoomuksen mukaisesti kaikkien vielä auki olevien Keskimaan ravintoloiden toimintaa. Valtaosa Keskimaan ravintoloista suljettiin jo aikaisemmin viikolla. Lauantaista 28.3.2020 suljetaan lisäksi ravintola Trattoria Aukio sekä Prisma Seppälän Buffa ja Presso. Ravintola Revolution sekä pikaruokaravintolat Hesburger Sokkari Hesburger Seppälä laajennettuna Pizza Buffan noutopitsa palvelulla jatkavat toimintaa take away -ravintoloina.

Osuuskauppa Keskimaa sulkee ABC-liikennemyymälöiden ravintolat, polttonestejakelu säilyy entisellään. ABC Hirvaskangas, ABC Keljonkangas ja ABC Vaajakoski jatkavat ruokakauppoina.26.3.2020 12:05:00 EETTiedote

Osuuskauppa Keskimaa sopeuttaa Suomen hallituksen vahvan vetoomuksen mukaisesti kaikkien Keskimaan ABC-liikennemyymälöiden ravintolat koronaviruksen leviämisen rauhoittamiseksi. ABC Hirvaskangas, ABC Keljonkangas ja ABC Vaajakoski palvelevat jatkossa ABC-marketeina. ABC Joutsa, ABC Keuruu, ABC Palokka ja ABC Viitasaari suljetaan toistaiseksi perjantai-iltana 27.3.2020. Polttonestejakelu jatkuu normaalisti kaikissa Keskimaan ABC-liikennemyymälöissä ja ABC-automaateilla. Myös ABC-autonpesutoiminta jatkuu normaalisti.

Osuuskauppa Keskimaa sulkee toistaiseksi hotelli Alexandran ja useita ravintoloita sekä sopeuttaa ravintoloiden aukioloaikoja24.3.2020 09:30:00 EETTiedote

COVID-19-koronaviruspandemia on vaikuttanut voimakkaasti matkailu- ja ravitsemiskauppaan ja asiakasmäärät ovat laskeneet merkittävästi. Tiistaina 24.3.2020 suljetaan Original Sokos Hotel Alexandra ja sen yhteydessä toimivat ravintolat Franseska, Frans & Sandra sekä Jalo Kitchen & Lounge. Lisäksi suljetaan Amarillo, VENN, Kirkkopuiston ja Jyväskeskuksen Rossot, Matkakeskuksen Hesburger sekä ravintola Green Egg. Yökerhot BRA ja Freetime sekä Paviljonkiravintolat ovat olleet toistaiseksi suljettuina jo 18.3. alkaen.

Keskimaa ja Keskimaan henkilökunta tekevät parhaansa ruokakaupan palveluiden saatavuuden takaamiseksi18.3.2020 12:05:00 EETTiedote

COVID-19-koronaviruspandemia ja sen tuoma ostamisen muutos vaikuttaa tällä hetkellä Keski-Suomessa yrityksiin ja Osuuskauppa Keskimaan kaikki toimialoihin erittäin vahvasti. Keskimaa on tehnyt viimeisten päivien aikana useita toimia ruokakaupan palveluiden saatavuuden takaamiseksi ja turvallisen asioinnin varmistamiseksi. Keskimaan kaupoissa jokaisen päivän aamun ensimmäinen aukiolotunti on rauhoitettu riskiryhmille. Kaikissa toimipaikoissa kiinnitetään erityistä huomiota hygieniaan, siivouspalveluja ja kosketuspintojen desinfiointia on tehostettu. Kaikissa ruokakaupoissa ruoan riittävyyttä varmistetaan lisätilauksilla ja marketkauppojen toiminnan varmistamiseksi on saatu lisäresursseja muilta toimialoilta.