Osuuskauppa Keskimaassa sopeutetaan toimintaa koronaviruksen vaikutusten vuoksi

COVID-19-koronaviruspandemia vaikuttaa tällä hetkellä erityisesti matkailu- ja ravitsemistoimialaan Keski-Suomessa. Kysyntä ja asiakasmäärät ovat hotelleissa ja ravintoloissa vähentyneet täysin poikkeuksellisesti, ja arvio on, että tilanne tulee seuraavan kahden viikon aikana vaikeutumaan edelleen. Tästä johtuen Osuuskauppa Keskimaa käynnistää osassa toimintojaan 16.3.2020 yhteistoimintaneuvottelut, arvioidakseen henkilöstön lomauttamistarvetta ja kartoittaakseen väliaikaisia toimia, joilla selviydytään tämän poikkeuksellisen tilanteen yli.

Neuvottelujen kohteena ovat kaikki Osuuskauppa Keskimaan majoitus- ja ravitsemiskaupan toimialan, polttoneste- ja liikennemyymäläkaupan toimialan, Prisma Parturi-Kampaamon, Kodin Terran ja Sokoksen työntekijät. Lomauttamisuhan alla arvioidaan olevan 724 työntekijää. Lomautuksen arvioitu kesto on enintään 90 päivää. Neuvottelujen piirissä eivät ole toimipaikkojen päälliköt, keskijohto ja toimialojen asiantuntijat. Nämä henkilöstöryhmät rajautuvat pois neuvotteluista, koska heidän työpanostaan tarvitaan poikkeustilanteen organisoinnissa.

Keskimaalla halutaan varmistaa keskimaalaisten työllistymistä tilanteessa, missä toisaalla asiakkaat kaikkoavat ja toisaalla asiakkaita on normaalia paljon enemmän. Keskimaalle on perustettu työryhmä, jossa on kaikkien toimialojen edustajat aktiivisesti työstävät konkreettisia toimenpiteitä työn tarjoamiseen yli toimialarajojen Keskimaalla.

− Työn vähenemisestä huolimatta esimerkiksi ruokakaupoissamme saattaa esiintyä myös työvoimapulaa. Tämä voisi johtua tilanteesta, jossa iso osa henkilöstöä joutuisi karanteeniin, sairastuisi yhtäaikaisesti, tai jäisi kotiin esimerkiksi päiväkodin ollessa kiinni. Työntekijöiden valmiutta auttaa näissä tilanteissa yli osuuskaupan toimialarajojen kartoitetaan, ja mahdollisten lomautusten määrä ja vaikutukset työntekijöiden tuntimääriin pyritään pitämään mahdollisimman pienenä. Lomautuksia pyritään välttämään myös hyödyntämällä työehtosopimuksessa olevia mahdollisuuksia työaikajoustoihin, kertoo Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä.

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 632 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on yli 133 000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme lähes 2000 keskisuomalaista.

Saunaravintolan rakentaminen on alkanut Jyväskylän satamassa – nimikilpailu uudelle rakennukselle on käynnissä6.7.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Osuuskauppa Keskimaa on aloittanut uuden saunaravintolan rakennustyöt Jyväskylän sataman kärjessä. Saunaravintolarakennuksen tiloihin rakennetaan uniikki ravintola, kokous- ja juhlatiloja sekä saunamaailmaa. Rakennustöiden edetessä Keskimaa on käynnistänyt sataman kärkeen rakentuvalle kohteelle nimikilpailun, jossa kerätään nimiehdotuksia uudelle saunaravintolarakennukselle. Saunaravintola avataan yleisölle alkukesällä 2022. Hanke on merkittävä kehitysaskel Jyväskylän ja Keski-Suomen matkailulle.

Keskimaa yhteistyökumppaniksi Uuraisten elinvoimahankkeessa17.6.2021 14:00:00 EEST | Tiedote

Osuuskauppa Keskimaa ja Uuraisten kunta ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen Uuraisten elinvoimahankkeesta. Uuraisten kunta on hakenut yhteistyökumppania, jonka kanssa Uuraisten keskustaan käynnistetään kaavoitus uuden liikekiinteistön rakentamiseksi. Keskimaan suunnitelmissa on rakentaa alueelle uusi päivittäistavarakauppa sekä ABC-polttoaineiden kylmäasema. Alustavan suunnitelman mukaisesti kohde valmistuu syksyllä 2023.