OSUUSKAUPPA PEEÄSSÄ LAAJENTAA RAVINTOLATOIMINTAANSA TAHKOLLA, OLVI MUKANA UUDESSA TISLAAMORAVINTOLASSA

Osuuskauppa PeeÄssä laajentaa ravintolatoimintaansa Break Sokos Hotel Tahkolla. Hotellin eteläpäätyyn rakennetaan tislaamoravintola yhteistyössä Olvi Oyj:n omistaman Helsinki Distilling Companyn kanssa. 60 paikkaisen tislaamoravintolan lisäksi PeeÄssä rakennuttaa ravintolan yhteyteen 100 paikkaisen katetun terassitilan sekä 40 paikkaisen kattamattoman terassialueen.

Ravintola HopHaus Tahko työllistää avauduttuaan ympärivuotisesti 3-4 henkeä. Ravintolan valikoimassa on paikanpäällä tuotettujen tisleiden ohella Tahkon laajin erikoisolut -valikoima.

Tislaamo- ja ravintolatoiminta pyritään käynnistämään syyskuuhun 2020 mennessä.

”Jatkossa tuotamme Tahkolla giniä ja viskiä. Tuotannossa käytämme paikallisia marjoja ja yrttejä sekä puhdasta Nilsiän pohjavettä. Teemme tuotteita sekä jatkuvaan myyntiin että Tahkon erilaisten tapahtumien ympärille. Ginin ystäville teemme mielenkiintoisia makuja vähemmän tunnettujen yrttien ja marjojen avulla. Asiakkaat voivat ostaa Tahkon tislaamon tuotteita Nilsiän Alkosta ja tukea alueen työllisyyttä” summaa Helsinki Distilling Companyn toimitusjohtaja ja useita kansainvälisiä alan palkintoja saanut tislaajamestari Mikko Mykkänen.

”Olemme iloisia, että tislaamoravintolayhteistyö PeeÄssän kanssa saatiin nopeasti käyntiin. Panimomuseon ohelle saamme show-tislaamon myötä luotua uutta ja mielenkiintoista matkailullista sisältöä Savon alueelle. Tämä tukee sekä Olvin brändin rakentamista, että muita alueellisia intressejämme ainoana kotimaisessa omistuksessa olevana isona juomatalona. Ravintolayhteistyön myötä luomme uusia työpaikkoja ja tuemme useiden henkilöiden toimeentuloa. Tämä on koko Pohjois-Savon etu näinä haastavina aikoina”, summaa myyntipäällikkö Ari Ahjolinna Olvilta.

”Tislaamo tuo mielenkiintoista sisältöä Tahkolle ja koko alue saa tästä oivan uuden ryhmämatkailutuotteen myytäväksi. Tuotteistamme tislaamon oheen tislaamokierroksia sekä tasting-tilaisuuksia ryhmille. Sopimuksemme mukaisesti Olvi / HDCO hoitavat tuotteiden valmistamisen ja show-tislaamon operoinnin alivuokralaisenamme, Osuuskauppa vastaa ravintolatoiminnoista sekä tislaamokierrosten vetämisestä. Ravintolainvestoinnilla parannamme hotellin vetovoimaa uuden monikäyttöisen katetun terassitilan avulla sekä varmistamme mielenkiintoisen sisällön muodostumisen Tahkon keskustan alueelle. Tahkon iltaravintola markkina on jakautunut useisiin kohteisiin ja on meidän etumme, että saamme ympärivuotisesti lisää säpinää hotellin ja piazzan pihapiiriin.. Kunnioitamme ravintolatoiminnassamme viranomaismääräyksiä, joita viime aikoina vallinnut poikkeustila on alalle asettanut. Meillä asiakas voi asioida aina turvallisesti laadukkaiden tuotteiden parissa”, kertoo PeeÄssän toimialajohtaja Ville Puustinen.

Alueen rakentaminen on käynnistynyt louhinta- ja maatöillä huhtikuussa ja sisätilojen muutostöitä tehdään kesän kuluessa. Rakennusurakoitsijat ovat kaikki paikallisia: rakentaminen Kuopiolainen Crane Hill Group Oy. Louhinta Siilinjärveläinen Pöljän Pommi ja Pamaus, maa-aineksen siirrot Nilsiän Sora. LVI urakoitsija LVI -palvelu J. Turunen Nilsiästä, Ilmastointi Ilpe Oy Nilsiästä, Sähkötyöt Sähkötel Oy Siilinjärvi . Louhinnasta  syntyvä maa- ja kiviaines on hyödynnetty täysin Nilsiän alueella.

Lisätietoja:

Ville Puustinen, toimialajohtaja, Osuuskauppa PeeÄssä, 044 7197 996 / ville.puustinen@sok.fi
Mikko Mykkänen, toimitusjohtaja, Helsinki Distilling Company Oy, 050 3400 209 / mikko.mykkanen@hdco.fi
Ari Ahjolinna, myyntipäällikkö, Olvi Oyj, 040 5108 345 / ari.ahjolinna@olvi.fi

Ammatillista osaamista kehitetään yritysten ja oppilaitosten yhteistyöllä23.6.2021 09:44:38 EEST | Tiedote

Osuuskauppa PeeÄssä ja Savon ammattiopisto (Sakky) tekevät vahvaa yhteistyötä alueen ammatillisen osaamisen kehittämiseksi. Poikkeusoloista huolimatta ammatillisia harjoitteluita on tehty ennätyksellisen paljon. PeeÄssä on tarjonnut viimeisen vuoden aikana (kesäkuu 2020-kesäkuu 2021) lähes 400 koulutus- ja oppisopimusjaksoa pelkästään Savon ammattiopiston opiskelijoille. Oppisopimusten osuus on kasvanut 20% edellisestä vuodesta. - Yhteistyön tavoitteena on tietenkin molemminpuolinen osaamisen kehittäminen niin, että yhteistyöstä hyötyy kaikki osapuolet. Yhteistyöllä haluamme edesauttaa osaavana työvoiman jäämistä toiminta-alueellemme. Näin rakennamme yhdessä tulevaisuuden työelämää, se on panostus tulevaisuuteen ja merkittävä teko koko Pohjois-Savolle, Osuuskauppa PeeÄssän henkilöstöjohtaja Suvi Honkanen kertoo. Tiivistä yhteistyötä Sakkyn kanssa on tehty jo vuosia. Tarjolla on paljon harjoittelupaikkoja monille aloille. Koulutamme yhteistyössä niin kaupan, ravintolan, kauneudenhoidon

Uudet parturi-kampaamot Kuopion ja Varkauden Prismaan8.6.2021 11:01:52 EEST | Tiedote

PeeÄssä täydentää asiakasomistajien palvelutarjontaa avaamalla uudet parturi-kampaamot Kuopion ja Varkauden Prismojen yhteyteen. Yksiköt tulevat toimimaan niin sanotulla nopean palvelun periaatteella eli niihin voi tulla asioimaan ilman ajanvarausta. - Olemme iloisia voidessamme täydentää palveluitamme Prismojen yhteydessä. Parturi-kampaamot tulevat palvelemaan koko perheen tarpeita laajoilla aukioloajoilla, iloitsee vähittäiskaupan toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen. Uudet palvelut avataan syksyn aikana.

PeeÄssän ylijäämänpalautus 3%26.3.2021 10:52:40 EET | Uutinen

PeeÄssä maksaa omille asiakasomistajilleen viime vuodelta 3% ylijäämänpalautusta. Ylijäämänpalautusta maksetaan asiakasomistajan tekemistä ostoista, mikäli osuuskaupan tuloksesta investointien jälkeen jää rahaa eli ylijäämää. Osuuskaupan tulosta käytetään aina sen asiakasomistajien hyväksi, joko toiminnan kehittämiseen investointeina tai ylijäämänpalautuksena. Ylijäämänpalausta maksetaan yhteensä yli 14 miljoonaa euroa.

Asiakasomistajille hyötyä yli 90 miljoonaa euroa5.2.2021 14:00:00 EET | Uutinen

Erikoinen vuosi käsitteli toimialoja hyvin eri tavalla ja se näkyi liikevaihdossamme. Se toi runsasta kasvua marketkauppaan ja Kodin Terraan, mutta samalla kuritti majoitus- ja ravitsemiskauppaa. Liikevaihtomme oli 597,7 miljoonaa euroa ja pysyi viime vuoden tasolla. Päivittäistavarakaupassa kauppa kävi hyvin ja liikevaihtomme oli 409,7 miljoonaa euroa, jossa kas-vua oli 7,6 prosenttia. Myös käyttötavarakauppamme ylsi 2,6 prosentin kasvuun. Liikevaihto kasvoi erityisesti S-market-ketjussa, jossa kasvu oli kymmenen prosenttia sekä Kodin Terrassa, jossa kasvua oli 27 prosenttia. Majoituskaupan liikevaihto jäi 4,2 miljoonaa euroa viime vuodesta ja oli 7,6 miljoonaa euroa. Ravin-tolakaupan liikevaihto oli 25,9 miljoonaa euroa ja jäi edellisestä vuodesta 11,8 miljoonaa euroa. Polttoainelitrojen myynti jäi edellisestä vuodesta viisi prosenttia ja liikevaihtoa kertyi 107,1 miljoonaa euroa. - Koronan takia ihmiset viettivät enemmän aikaa kotona. Tämä toi meillä kasvua market-kauppaan ja Kodin

Mittava uudistus Sokoksen Ravintolamaailmaan29.12.2020 09:16:43 EET | Uutinen

Kuopion Sokoksen Ravintolamaailma uudistetaan talven aikana. Asiakkaille saadaan elämyksellisemmät tilat, uusia kokemuksellisia ravintoloita sekä henkilökunnalle toimivat tarjoilu-, logistiikka- ja tuotantotilat. Ravintolamaailmaan saadaan 124 uutta asiakaspaikkaa. Investoinnin arvo on 1,3 miljoonaa euroa. Ravintoloiden uudistustöiden yhteydessä Sokos kiinteistössä uudistetaan myös lvis-tekniikkaa, joten kokonaisinvestointi Sokos kiinteistössä nousee yhteenlaskettuna 3,1 miljoonaan euroon. - Ravintolainvestointiin käytetty summa on poikkeuksellisen suuri näin haastavana aikana, mutta varaudumme tulevaisuuteen ja luotan ravintolakysynnän palautumiseen normaalille tasolle Kuopion keskustassa koronan jälkeen. Otamme osaksi Ravintolamaailmaa myös Nina & Henrin vapautuneet liiketilat. Ravintolamaailma tulee uudistuksen myötä saamaan myös uuden nimen. Uudistusten myötä pystymme myös työllistämään lisää henkilökuntaa, kertoo toimialajohtaja Ville Puustinen. Ravintolamaailman kokonaisuus työll