Škoda Transtech Oy

Otanmäessä valmistetut raitiovaunut tulevat Kruunusilloille, Helsingin kantakaupungin ja Laajasalon välille

Jaa
Škoda Transtech Oy ja Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos (HKL) sopivat 23 ForCity Smart Artic X54 -pikaraitiotievaunun tilaamisesta. Tilaus perustuu aiemman hankinnan optioon. Nyt tilatut vaunut liikennöivät tulevaisuudessa Yliskylän ja Haakoninlahden raitiolinjoilla.

“Kiitämme HKL:ää siitä luottamuksesta, jota he osoittavat toimintaamme kohtaan tekemällä uuden raitiovaunutilauksen Škoda Transtechilta. Olemme ylpeitä tästä markkinoiden kehittyneimmästä pikaraitiotievaunusta, jossa korin moninivelinen rakenne on ensimmäistä kertaa yhdistetty kääntyviin teleihin“, kertoo Škoda Transtechin toimitusjohtaja Juha Vierros.

Pikaraitiotievaunuista on saatu kokemusta jo Tampereella, missä Škoda Transtechin toimittamat ensimmäiset vaunut ovat jo koeliikenteessä. Kruunusiltojen pikaraitiotievaunut ovat valmistuessaan identtisiä Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille rakentuvan pikaraitiolinja 550 -vaunujen kanssa.

“Artic-tuoteperheen vaunut on suunniteltu vaativiin olosuhteisiin eli kestämään myös pohjoisten olosuhteiden säätyyppejä ja vaihtelevaprofiilista rataverkkoa. ForCity Smart Artic X54 on moderni pikaraitiotievaunu, jolla voi liikennöidä myös kantakaupungin raitiotiellä“, jatkaa Juha Vierros.

ForCity Smart Artic X54 -pikaraitiovaunua edeltävän X34-mallin raitiovaunuja on tällä hetkellä Helsingissä liikenteessä 70 kappaletta. Pikaraitiotie 550 -linjalle valmistetaan 29 pikaraitiovaunua, joten nyt HKL:n kanssa tehty tilaus kasvattaa Artic-raitiovaunujen kokonaismäärän pääkaupunkiseudulla yhteensä 122 vaunuun. Lisäksi Tampereelle on paraikaa käynnissä 19 vaunun toimitus ja aiemmin Saksan Schöneicheen on toimitettu 3 raitiovaunua.

“Vuodesta 2013 alkaen asteittain käyttöön tulleet Artic-raitiovaunut ovat toimineet HKL:n näkökulmasta hyvin ja myös kaupunkilaiset ovat olleet niihin tyytyväisiä. Kruunusiltojen liikenteeseen ja pikaraitiolinjalle 550 tuleva vaunutyyppi on kantakaupungin Artic-vaunutyypin isoveli ja myös siinä on otettu huomioon juuri meidän rataverkkomme ja ilmastomme haasteet. On lisäksi vaunujen elinkaaren aikaisen käytön kustannustehokkuuden kannalta eduksi, että pikaraitiovaunusarja tämän Kruunusiltojen vaunujen hankinnan myötä muodostuu riittävän suureksi“, toteaa HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.

”Olen iloinen, että HKL luottaa Škoda Artic -raitiovaunuihin, jotka on kehitetty ja valmistettu Suomessa. Paikalliset tilaukset ovat tärkeitä Škoda Transtechin tehtaan toiminnalle Suomessa”, toteaa Zdeněk Majer, Škoda Transtech Oy:n hallituksen puheenjohtaja ja Škoda Transportation Groupin hallituksen jäsen.


Tiedoksi toimittajille

Škoda Transtech

Škoda Transtech on Pohjoismaiden suurin kiskokalustovalmistaja. Yritys on perustettu vuonna 1985. Vuonna 2015 se liittyi osaksi Škoda Transportation Groupia ja vuonna 2018 yrityksen omistus siirtyi kokonaisuudessaan Škoda Transportation Groupille. Škoda Transtechin tehdas sijaitsee Otanmäessä Kainuussa ja yhtiön päätuotteita ovat kaksikerroksiset matkustajavaunut, matalalattiaiset raitiovaunut sekä konepajatuotteet. Tällä hetkellä yritys työllistää yli 650 henkilöä.

www.transtech.fi

LinkedIn

Škoda Transportation

Škoda Transportationin tuotteisiin kuuluvat pääasiassa matalalattiaiset raitiovaunut, sähköveturit, esikaupunkijunat, metrojunat, sähköbussit, johdinautot sekä liikennejärjestelmien ohjaus- ja työntöjärjestelmät. Škoda Transportationilla on useita tytäryhtiöitä Tšekissä, kuten Škoda Electric, Škoda Vagonka ja Pars nova. Sillä on myös muita yrityksiä Saksassa, Suomessa, Unkarissa ja Venäjällä. Škoda Transportation työllistää lähes viisi tuhatta henkilöä yrityksissään Tšekissä. Mittavien tutkimus- ja kehitysinvestointien ansiosta Škoda Transportation voi säännöllisesti tuoda markkinoille uusia moderneja tuotteita, jotka löytävät menestyksekkäästi paikkansa myös ulkomaisilla markkinoilla. Yhtiö on sijoittanut yli 3 miljardia Tšekin korunaa tutkimukseen ja tuotekehitykseen viimeisten 3 vuoden aikana.

www.skoda.cz/en/

Twitter

LinkedIn

PPF Group

PPF Group sijoittaa useille talouden aloille, kuten pankki- ja rahoituspalveluihin, tietoliikenteeseen, biotekniikkaan, kiinteistöihin ja koneenrakennukseen. PPF Groupin kasvu perustuu perinteisten ja uusien teollisuudenalojen kehittämiseen, modernin infrastruktuurin rakentamiseen, digitaalitalouteen sekä tšekkiläisen osaamisen ja kykyjen yhdistämiseen maailmanlaajuisiin mahdollisuuksiin. PPF Group ulottuu Euroopasta Pohjois-Amerikkaan ja Aasiaan. Konsernin varat ovat yli 44 miljardia euroa ja se työllistää 98 000 henkilöä maailmanlaajuisesti (30.6.2020). PPF maksaa tuloveroja kaikissa 25 maassa, joissa se toimii ja tuottaa voittoa.

www.ppf.eu

Twitter

LinkedIn

Yhteyshenkilöt

Yhteystiedot:


Juha Vierros, toimitusjohtaja
Škoda Transtech
+358 50 394 7687
juha.vierros@transtech.fi


Jan Švehla, viestintäjohtaja
Škoda Transportation
+420 378 182 554
jan.svehla@skoda.cz


Ville Lehmuskoski, toimitusjohtaja
HKL
+358 40 520 6710
ville.lehmuskoski@hel.fi

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Škoda Transtech Oy
Škoda Transtech Oy
Tutkijantie 8
90590 Oulu

http://www.skodagroup.com

Škoda Transtech Oy on suomalainen vaativiin olosuhteisiin suunnitellun kiskokaluston valmistaja ja keskiraskaiden konepajatuotteiden sopimusvalmistaja. Kiskokaluston osalta Škoda Transtech on erikoistunut kaksikerroksisten matkustajavaunujen ja matalalattiaraitiovaunujen suunnitteluun Oulussa ja valmistamiseen Otanmäen tehtaalla Kajaanissa. Huoltoliiketoimintamme ylläpitää kalustoa Helsingissä ja Tampereella. Škoda Transtech työllistää 750 henkilöä. Škoda Transtech on osa tšekkiläistä Škoda Transportation -konsernia, joka valmistaa joukkoliikenteen ja raideliikenteen kalustoa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Škoda Transtech Oy

Leading Tramway conference “Light Rail Day” in Helsinki 24.-25.10.202221.10.2022 15:05:21 EEST | Press release

On the panel debate: Timo Harakka, Minister of Transport and Communications, Finland François Bausch, Minister for Mobility and Public Works, Luxemburg Johanna Wallin, Director, Transport HSL Stephan Besier, StadtbahnGestaltung, Leipzig, Germany “Light Rail Day” is the leading conference for Tramway in the Nordic Countries. Next week “Light Rail Day” arrives to Helsinki on Monday and Tuesday for the first time in its history and the interest has been overwhelming. With more than 125 delegates and continuing registrations, the conference has good chances to be sold out. Finland is, for the time being, the leading European country regarding new tram systems in cities, starting from scratch. No wonder, that this year’s conference is coming up to new heights and an international audience is interested in seeing this Finnish approach. Many foreign delegates choose to arrive early in Helsinki to take part in the “Jokeri Light Rail Walk” on Monday morning, to hear more about “Jokeri as a syst

Muutokset Škoda Groupin organisaatiorakenteessa tuovat yhtiön lähemmäksi asiakkaitaan7.6.2022 12:20:01 EEST | Tiedote

Pilsen, 6. kesäkuuta 2022 – PPF-konserniin kuuluva Škoda Group - Euroopan johtava julkisen liikenteen kalustovalmistaja - vahvistaa ylintä johtoaan sekä muuttaa organisaatiorakennettaan. Škoda Group, joka omistaa Pilzenissä olevan Škoda Transportationin, haluaa lähemmäksi asiakkaitaan yksinkertaistamalla ja suoraviivaistamalla toimintojaan hakien samalla laajentumista uusille markkinoille. Konsernin nimenä ja verkkotunnuksena on kesäkuun alusta alkaen Škoda Group.

Škoda Group kunnostaa 80 raitiovaunua Ruotsin Göteborgiin konsernin Ostravan tehtaalla13.5.2022 08:44:45 EEST | Tiedote

Plzeň, 11 Toukokuu 2022 – Škoda Group on saanut merkittävän sopimuksen 80 raitiovaunun korjaamisesta Göteborgissa, Ruotsissa. Ruotsalainen liikennöijä Västtrafik AB on palkinnut Škodan sopimuksella M31 tyyppisten raitiovaunujen tarkistamisesta ja korjaamisesta. Työt tehdään Škoda Group:n tuotantolaitoksessa Ostravassa vuoteen 2027 saakka. Sopimuksen kokonaisarvo on noin 78 miljoonaa euroa.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye