Otava julkaisee Olli-Pekka Kallasvuon kirjan

Kustannusosakeyhtiö Otava julkaisee syksyllä 2021 yritysjohtaja Olli-Pekka Kallasvuon inspiroivan muistelmateoksen. Juhana Rossin kirjoittama teos Puhelin soi öisin valottaa monipuolisesti millaista oli ja on elämä yritysmaailman huipulla.

Olli-Pekka Kallasvuosta tuli 27-vuotiaana Nokian juristi ja kymmenen vuoden kuluttua yhtiön johtokunnan jäsen. Kallasvuo koki Nokian leivissä huimaavan 1980-luvun, ja 1990-luvulla hän oli rakentamassa yhtä Suomen yrityshistorian suurinta menestystarinaa. Samalla hän todisti etulinjassa repivää muutosta, jossa suljettu Suomi avautui ja liittyi globaaliin talouteen.

Neljäkymmentä vuotta kestäneellä yritysjohtajan ja hallitusammattilaisen urallaan Kallasvuo on ollut päättämässä useiden yritysten suurista ratkaisuista. Hän on kokenut kouriintuntuvasti, miten hienot suunnitelmat onnistuvat tai romahtavat.​

Nokian talousjohtajana ja toimitusjohtajana Kallasvuon työ oli usein ympärivuorokautista.​ Kallasvuo kertoo kirjassa oppinsa yrityksen toimitusjohtajan ja hallituksen jäsenen työstä sekä havaintonsa kahdesta maailmantalouden jätistä eli Kiinasta ja Yhdysvalloissa. Hän arvioi omia onnistumisiaan ja epäonnistumisiaan ja muistelee, usein huumorin pilke silmässä, kohtaamiaan yritysmaailman ja politiikan vallankäyttäjiä Suomessa ja maailmalla.

”En halunnut kirjoittaa suoraviivaista Nokia-historiaa, sillä niitä kirjoja on kirjoitettu jo riittävästi. Haluan kertoa kiinnostavasti suurelle yleisölle siitä, millaista yritysjohtajan työ on ja mitä se on minulle opettanut”, Kallasvuo kertoo kirjan tavoitteista.

Olli-Pekka Kallasvuo (s. 1953) oli Nokian toimitusjohtajana vuosina 2006–2010. Hän on toiminut muun muassa Sammon, F-Securen, Nokian Renkaiden ja Veikkauksen hallituksen puheenjohtajana sekä hallituksen jäsenenä ruotsalaisessa Teliassa ja yhdysvaltalaisessa EMC:ssä. Koulutukseltaan hän on oikeustieteen kandidaatti.

Juhana Rossi on Talouselämän toimituspäällikkö.

Paratiisi vai helvetti on ravisuttavan avoin äänikirja miehisyydestä, isyydestä, biseksuaalisuudesta ja kristinuskosta19.4.2021 12:22:09 EEST | Tiedote

Miten elää biseksuaalina herätysliikkeessä joutumatta helvettiin? Kun yksi identiteetti sulkee pois toisen, on sisäinen soppa valmis. Samuel Jyrinki on vanhoillislestadiolaisissa piireissä kasvanut biseksuaali. Kristinuskossa kysymys paratiisista ja helvetistä on ajankohtaista kuoleman jälkeen, Jyringin elämässä se on painanut jokaisella askeleella.

Muumit ensimmäistä kertaa listaykkösenä sitten Tove Janssonin ajan – Paula Nivukosken Onnelliset aakkoset maaliskuun myydyin lastenkirja16.4.2021 13:50:42 EEST | Tiedote

Uudenlainen muumi-aakkoskirja Onnelliset aakkoset nousi maaliskuun myydyimmäksi lastenkirjaksi Mitä Suomi lukee -tilastossa, joka perustuu kirjakauppojen, verkkokauppojen sekä Lehtipisteen myyntiin. Onnelliset aakkoset on osa täysin uutta muumi-kirjasarjaa, jossa kirjailija Paula Nivukosken rikas kieli yhdistyy Tove Janssonin alkuperäiskuvituksiin.