Otava julkaisee supersuositun Sekasin-sarjan kirjana

Nuorten mielenterveysongelmat puheenaiheeksi nostanut Sekasin-sarja ilmestyy syksyllä 2019 kirjana.

Sekasin-sarjan käsikirjoittajat Teemu Nikki ja Jani Pösö kirjoittavat Otavalle Sekasin-kirjan, joka pohjautuu vahvasti sarjan käsikirjoitukseen. Kirja tulee sisältämään paljon extraa sarjan faneille.

”Sekasin-kampanja ja erityisesti Teemu Nikin ja Jani Pösön käsikirjoittama sarja tavoittaa jotain todella olennaista nuorten elämästä ja ajatuksista. Olen todella ylpeä että Otava saa jatkaa sarjan huimaa suosiota kirjan muodossa” kertoo Otavan lasten-ja nuortenkirjapäällikkö Kaisu-Maria Toiskallio.

“Todella hienoa, että Sekasin jatkaa elämäänsä painettuna. Nyt voidaan sitten kirjoittaa jatkoa vaikka heti”, Pösö sanoo. “Ei tässä vielä kehtaa itseään kirjailijaksi kutsua”, Nikki jatkaa.

Sekasin-sarja on tavoittanut pelkästään Yle Areenan kautta kolme miljoonaa katsontakertaa. Sarjan ja sen ympärille tehdyn kampajan tavoitteena on ollut nostaa keskusteluun nuorten mielenterveysongelmat ja poistaa niiden paha stigma. Sekasin-tuotantoryhmä on palkittu muun muassa Valtakunnalliselle mielenterveyspalkinnolla vuonna 2016 ja Parhaan lasten- ja nuortensarjan Kultaisella Venlalla vuonna 2017.

Otava julkaisee Erkki Liikasen kirjan syksyllä 20196.3.2019 12:26:11 EETTiedote

Erkki Liikanen kuvaa omaelämäkerrallisessa teoksessaan Suomen polkua sodan jaloista Euroopan unioniin. Matka välirauhasopimuksesta Euroopan unionin jäseneksi vei 50 vuotta ja 100 päivää, ja se oli ihmeellinen kasvutarina. Sodan päätyttyä syntyivät suuret ikäluokat, jotka muuttivat Suomea suuresti. Liikanen kuului heistä viimeisiin. Teoksessaan Olin joukon nuorin Liikanen kuvaa myös omaa matkaansa Mikkelin Lähemäeltä Helsinkiin ja edelleen Brysseliin. Kirjassa uskonnollisessa perheessä varttuva nuori mies käy läpi koettelemuksia, löytää elämänsä rakkauden ja lähtee mukaan politiikkaan. 1970- ja 1980-luvuilla Liikanen toimii SDP:n ja valtakunnan sisäpiirissä ja nousee sen jälkeen valtiovarainministeriksi ja suurlähettilääksi Brysseliin. Muistelmat ulottuvat vuoteen 1995, jolloin Suomi liittyi Euroopan unioniin ja Liikasesta tuli ensimmäinen suomalainen komissaari. Toinen osa seurannee, kun tehtävät Euroopassa ovat päättyneet. ”Kuuluin sodanjälkeisten sukupolvien nuorimpiin, ja siksi nämä