Otto Hietamies voitti nuorten kokkien Suomen mestaruuden 2022

Alle 27-vuotiaiden kokkien suomenmestaruuskilpailut käytiin viikonloppuna 12.3. Turussa. Chaîne des Rôtisseurs- järjestön kilpailu järjestettiin korikilpailuna, jossa kukin kilpailija sai korin, josta oli 30 minuuttia aikaa suunnitella ja 3,5h valmistella kolmen ruokalajin menu korin raaka-aineista. Kilpailun voittaja Otto Hietamies lähtee edustamaan Suomea kansainväliseen Jeunes Chefs Rôtisseurs Competition 2022 -kilpailuun Meksikoon.

Vuoden 2022 SM-tittelistä kisasi yhteensä viisi kilpailijaa. Kilpailun voittaja Otto Hietamies työskentelee Lapland Hotels Bulevardi, Ravintola KULTÁ-keittiössä Helsingissä. Kisan kakkoseksi sijoittui Maija Kyyrönen Turusta, Hotel Kakolan Ravintola Rubenista ja kisan kolmossijan otti Jonne Hänninen Tampereelta, Ravintola Göstasta.

”Korona-ajan epävarmuus on siirtänyt ravintola-alalta ammattilaisia muille aloille. Olemme ylpeitä nuorista osaajista, jotka arvostavat alaa ja tahtovat kehittyä ravintoloiden huippuosaajiksi. On hienoa, että kilpailulla voimme nostaa nuorten kokkien kädentaitoja ja luovuutta esille”, toteaa Chaîne des Rôtisseurs Finlanden valtavouti Johanna Hornborg-Ojala.

Kilpailun raaka-aineet korissa olivat punakampela, karitsan paahtopaisti, vasikan kateenkorva, punaherukka ja valkosuklaa. Kilpailussa arvioitiin edellisvuosien tapaan sekä keittiötyöskentelyä, että valmistettujen annosten makua.

” Vuoden 2022 kilpailuannokset olivat teknisesti ja maullisesti korkeatasoisia sekä toivat esille huolellista valmistautumista. Raaka-aineiden kunnioitus sekä puhtaat maut nousivat kilpailussa Otto Hietamiehen eduksi ja menestyksen varmistamiseksi. Voittajan keittiötyöskentely oli ammattimaista ja rauhallisesta kovasta aikataulupaineesta huolimatta. ”, toteaa kilpailun johtaja Conseiller Culinaire Esa Koppelo.

”Raseko Raision seudun koulutuskuntayhtymän tiloissa käyty Chaîne Des Rôtisseurs nuorikokkikilpailu oli korkeatasoinen ja taidokkaiden nuorten alle 27-vuotiaiden kisa. Kilpailun henki oli ystävällinen ja kilpakumppanit huomioon ottava. Vieras keittiö, kun kuitenkin on myös haastava hallittava.”, kommentoi Turun voutikunnan puolesta kilpailun järjestelyjen johtaja Vice-Conseiller Culinaire Kai Järnström.

Vuosittain järjestettävän Nuorten kokkien kilpailun tavoitteena on antaa nuorille ammattilaisille mahdollisuus kehittää taitojaan. Kilpailu tukee pyrkimystä vaalia ja ylläpitää oman kansallisen keittiömme perinteitä. Kansainvälisissä kilpailuissa suomalaiset ovat voittaneet mestaruuden kahdesti. Vuonna 2005 Arto Rastas ja 2009 Lasse Koistinen. Viimeisin mitali on vuodelta 2018 jolloin Emmiina Lehtonen toi kotiin MM-pronssia. Nuorten kokkien maailmanmestaruuskisoja on käyty vuodesta 1977 lähtien.

La Confrérie de la Chaîne des Rôtisseurs Finlande on Suomen merkittävin kansainvälinen gastronominen järjestö. Järjestön tavoitteena on kehittää Suomen ruoka-, juoma- ja ravintolakulttuuria yhteistyössä ammattilaisten ja harrastajien kanssa sekä kannustaa nuorten ammattilaiskokkien ja viiniammattilaisten kehittymistä. Kansainväliseen järjestöön kuuluu yli 25 000 jäsentä yli 80 maassa. Suomessa jäseniä on yli 2 000, joista 60 % on harrastajia ja 40 % ammattilaisia. www.rotisseurs.fi

Chaîne des Rôtisseurs-kilpi on myönnetty kahdelle tasokkaalle ruokakaupalle10.6.2022 09:31:51 EEST | Uutinen

Chaîne des Rôtisseurs -kilpi on tunnettu tasokkaiden ravintoloiden saamasta tunnuksesta. Kevään ja alkukesän aikana kilpi on myönnetty kahdelle hyvin korkeatasoiselle herkkuruokamyymälälle, joiden tuotevalikoima, raaka-aineiden ja henkilökunnan palvelun taso tekee kaupasta käynnistä gastronomiselle kuluttajalle elämyksen. K-Citymarket Pirkkala, Pirkkala ja K-Supermarket Tapiola, Espoo