Oulun kaupunki hyödyntää digitalisaation mahdollisuuksia laaja-alaisesti Digitan IoT-verkon avulla

Oulun kaupunki ja teknologiayhtiö Digita Oy ovat käynnistäneet yhteistyön, jossa selvitetään IoT-teknologian ja digitalisaation mahdollisuuksia laajasti Oulun kaupungin eri toiminnoissa. Digitan LoRaWAN-teknologiaan pohjautuvaa esineiden internetin eli IoT-verkkoa on tarkoitus hyödyntää vesihuollossa. Lisäksi tutkitaan IoT:n hyödyntämistä muun muassa sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä kiinteistöjen kunnossapidossa.

Oulun kaupungintalo. © Oulun kaupunki

”Kaupunkistrategiamme mukaisesti hyödynnämme rohkeasti digitalisaation mahdollisuudet ja kehitämme tapoja tehostaa Oulun kaupungin toimintaa. Olemme lähteneet liikkeelle vesihuollon digitalisoinnista, mutta tarkoituksenamme on laajentaa yhteistyö kattamaan esimerkiksi sosiaali- ja terveyspalveluja sekä kiinteistöjen kunnossapitoa ja tilojen elinkaaren hallintaa”, kertoo Oulun kaupungin ICT-ratkaisupäällikkö Hannu Kallinen. ”Haluamme kerätä dataa eri kohteista ja jalostaa sitä johtamisen ja päätöksenteon tueksi. Hyödynnämme IoT-päätelaitteita siellä missä se on tarkoituksenmukaista ja järkevää. Tähtäämme Digitan kanssa aitoon partneruuteen digitalisoinnissa”, jatkaa Kallinen.

”Digitan LoRaWAN-verkko on paras vaihtoehto testaamistamme teknologioista vesihuollon tarpeisiin, sillä haastavissa olosuhteissa LoRa-signaalin läpäisevyys on erinomainen. Näin pääsemme vesihuollossa reaaliaikaiseen kulutustietoon, joka mahdollistaa laskutuksen tehostamisen. Hyödynnämme jo nyt sensoriikkaa esimerkiksi erilaisten kiinteistön sisätilojen suureiden (muun muassa CO2) mittaamiseen. Mielestämme on tärkeää tiedostaa teknologian tuomat mahdollisuudet tehostaa toimintaa ja parantaa palvelujen vaikuttavuutta. Tutkimme potentiaalisia IoT-teknologian käyttökohteita aktiivisesti ja tulemme arvioimaan esimerkiksi sensoreiden välittämän datan hyödyntämistä vanhustenhuollossa”, avaa Kallinen toteutettuja ja tulevia käyttökohteita.

”Olemme erittäin iloisia Oulun kaupungin kanssa käynnistyvästä laajasta yhteistyöstä. On hienoa päästä kehittämään yhdessä Oulun kaupungin kanssa uusia innovatiivisia ratkaisuja tehostamaan kaupungin toimintaa ja helpottamaan ja sujuvoittamaan kaupunkilaisten arkea. LoRaWAN-verkkomme ja Suomessa nopeasti laajenevan IoT-ekosysteemin avulla on mutkatonta ja nopeaa käynnistää pilotteja erilaisissa kohteissa ja arvioida mittauskohteista saatavan datan hyödyllisyyttä”, kertoo Digitan IoT-liiketoiminnan johtaja Ari Kuukka.

Digita on vakaa kotimainen toimija, jolla on esineiden internetiä eli IoT:ta varten valmis infrastruktuuri tarjolla palvelualustaksi kumppaneidensa ratkaisuille. Digita hyödyntää verkon rakentamisessa omia korkeita radio- ja tv-mastojaan. Vuoden 2019 aikana verkko kattaa yli 500 tukiasemaa ja verkkoa laajennetaan asiakastarpeiden mukaan.

Median yhteydenotot

Oulun kaupunki, ICT-ratkaisupäällikkö Hannu Kallinen, p. 050 527 6400,
hannu.kallinen(a)ouka.fi

Digita Oy, Ari Kuukka, johtaja, IoT-palvelut, p. 040 149 7942, ari.kuukka(a)digita.fi

Digita omistaa ja operoi Suomen johtavaa valtakunnallista maanpäällistä televisio- ja radioverkkoa ja on maan suurin riippumaton tietoliikennemastojen omistaja. Yhtiö on digitaalisen infrastruktuurin ja palveluiden tarjoaja. Digitan palveluihin kuuluvat tietoliikennemastot, konesali- ja esineiden internet (IoT) -palvelut ja tulevaisuuden broadcasting-palvelut. Palveluita tarjotaan maan suurimmille matkapuhelinoperaattoreille, internet- ja mediayhtiöille, infrastruktuuriyhtiöille ja kiinteistöjen omistajille. Digitassa työskentelee valtakunnallisesti 180 alan osaajaa. www.digita.fi, www.digitamahdollistaa.fi

Oulun kaupungintalo. © Oulun kaupunki

Digitan antenni-tv-verkossa tehdään maksu-tv-palveluihin liittyviä muutostöitä 31.12.2019 – tee television kanavahaku uudelleen30.12.2019 10:30:00 EETTiedote

Antenni-tv-verkon maksu-tv-palvelut näkyvät Digitan verkossa HD-tasoisena 1.1.2020 alkaen. Maksu-tv-palveluiden saatavuus laajenee Digitan antenni-tv-verkossa nykyisestä 85 prosentin väestöpeitosta 90 prosenttiin. HD-jakelun käynnistyminen Digitan verkossa edellyttää teknisiä muutostöitä, joita tehdään tiistaina 31.12.2019 klo 9:30 alkaen. Muutostöiden jälkeen tulee tehdä television kanavahaku uudelleen. Tv-katsojia palvelee muutostöiden jälkeen Digitan kuluttajapalvelu Digita Info arkisin klo 8-20 ja poikkeuksellisesti 1.1.2020 klo 12-20. Maksu-tv-palveluihin liittyvissä asioissa kuluttajia palvelee DNA:n asiakaspalvelu.

Radiokanavien kuuluvuusalueisiin tulossa muutoksia vuoden 2020 alussa käynnistyvän radion uuden toimilupakauden myötä30.12.2019 09:15:11 EETTiedote

Radion uuden toimilupakauden käynnistyessä 1.1.2020 radiokanavien kuuluvuusalueisiin tulee merkittäviä muutoksia radiotaajuuksien vaihtuessa radiokanavalta toiselle. Uudet kuuluvuusalueet perustuvat Traficomin ja valtioneuvoston 15.11.2018 myöntämiin uusiin ohjelmistotoimilupiin. Muutokset koskevat vain osaa kaupallisia radiokanavia, eivätkä vaikuta esimerkiksi Ylen radiokanaviin.

Antenni-tv-verkon maksu-tv-palveluiden saatavuus laajenee23.12.2019 09:00:00 EETTiedote

Digita tarjoaa antenni-tv-verkossaan maksu-tv-palveluja HD-tasoisena vuoden 2020 alusta. Maksu-tv-palveluiden saatavuus laajenee Digitan antenni-tv-verkossa nykyisestä 85 prosentin väestöpeitosta 90 prosenttiin. Maksu-tv-palveluja lähetetään jatkossa nykyisten tv-asemien lisäksi myös Fiskarsin, Haapaveden, Kerimäen, Kolin, Mikkelin, Pernajan, Vaasan ja Vuokatin tv-asemilta. Jatkossa HD-kanavien vastaanottoon ei tarvita erillistä antennia.