Oulun piirin SDP: Lapsena koettu köyhyys voi vaikuttaa koko elämään

Oulun piirin sosialidemokraatit ovat huolissaan lapsiperheköyhyydestä. Sosialidemokraatit myös muistuttavat, ettei ihmisten oikeus ruokaan saa olla hyväntekeväisyyden varassa.

Joulua on jälleen juhlittu monissa kodeissa hyvästä ruoasta nauttien ja lahjoja jakaen. Oulun sosialidemokraattinen piiri ry muistuttaa kuitenkin, ettei kaikissa lapsiperheissä ole joulunakaan varaa ylimääräisiin menoihin.

Lapsiperheköyhyys on suuri ongelma, sillä reilusti yli 100 000 suomalaista lasta tai nuorta elää köyhyydessä. Tilastojen mukaan heikosta taloudellisesta tilanteesta kärsivät etenkin yksinhuoltajaperheet. Näissä perheissä arjen vastuuta on kantamassa vain yksi aikuinen, joten lisänä oleva huoli esimerkiksi ruoan riittävyydestä kuormittaa heitä kohtuuttomasti.

Poliittisilla päätöksillä voidaan vaikuttaa suoraan köyhyyteen. Lisäksi on ensiarvoisen tärkeää vaikuttaa siihen, ettei lapsena koettu vähävaraisuus vaikuta ihmisen koko loppuelämään. Oulun piirin sosialidemokraatit ovat pahoillaan siitä, että hallituksen viimeaikaiset toimet vaikuttavat juuri päinvastoin. Resursseja on leikattu lapsilta ja nuorilta, millä voi olla suuria vaikutuksia heidän tulevaisuuteensa.

Esimerkeiksi Oulun piirin sosialidemokraatit mainitsevat toiselle asteelle suunnatut leikkaukset ja subjektiivisen päivähoidon rajaamisen. Ne vaikuttavat suoraan siihen, että lasten ja nuorten elämässä olevien aikuisten määrä vähenee. Tästä kärsivät juuri he, jotka kaipaisivat eniten perheen ulkopuolista tukea elämäänsä.

Toisella asteella olevien nuorten täytyy ottaa yhä suurempi vastuu omasta opiskelustaan, koska tukea antavien aikuisten määrää on vähennetty. Kun lisäksi oppimateriaalit ovat niin kalliita, ettei kaikilla perheillä ole varaa niitä hankkia, on koulutuksen ulkopuolelle jäämisen vaara suuri. Ilman koulutusta jäävän nuoren tulevaisuuden näkymät ovat todella haastavat, joten toisen asteen koulutuksesta on tehtävä maksutonta.

Joulu ja uusi vuosi ovat ilon ja antamisen yhteisöllisiä juhlia. Tämä näkyy myös erilaisina hyväntekeväisyyskampanjoina, joihin useat ihmiset osallistuvat lahjoittamalla rahaa tai tavaroita. Hyväntekeväisyysjärjestöjen tekemä työ on tärkeää. Oulun piirin sosialidemokraatit muistuttavat kuitenkin, ettei ihmisten päivittäinen ruoka tai lapsen mahdollisuus hyvään tulevaisuuteen voi olla muiden hyväntahtoisuudesta kiinni. Tarvitaan poliittisia päätöksiä köyhyyden kitkemiseksi.

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne ja Ruotsin ulkoministeri Margot Wallström: Suomen EU-puheenjohtajuuskausi on tärkeä mahdollisuus EU:lle – Tarvitsemme vahvempaa yhteistyötä Afrikan kanssa19.3.2019 12:23:35 EETTiedote

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne ja Ruotsin ulkoministeri Margot Wallström Yhteinen kannanotto Helsingissä 19.3.2019: Suomen EU-puheenjohtajuuskausi on tärkeä mahdollisuus EU:lle – Tarvitsemme vahvempaa yhteistyötä Afrikan kanssa EU Euroopan unioni on ihmisiä varten. Jos unohdamme tämän, emme saavuta kansalaisten luottamusta. Siksi sosiaalisten kysymysten, oikeudenmukaisen työn ja hyvän työympäristön on oltava tärkeämmällä sijalla EU-yhteistyössä. Haluamme uudistaa unionia ja tehdä siitä entistä paremman. Tarvitsemme vahvaa ja yhtenäistä EU:ta vastaamaan globaaleihin haasteisiin. Suomen EU-puheenjohtajuuskausi vuoden 2019 jälkipuoliskolla tarjoaa mahdollisuuden nostaa esille asioita ja muotoilla Euroopan unionin agendaa. Suomen Sosialidemokraattinen puolue haluaa nostaa esille neljä Suomen puheenjohtajuuskauden kärkiteemaa 1) sosiaalisen ulottuvuuden vahvistamisen ja oikeudenmukaisen työelämän sekä hyvinvointitalouden, 2) arktisuuden ja pohjoiset yhteydet, 3) kiertotalouden ja ilmastopo

Medialle tiedoksi: SDP:n puheenjohtaja Antti Rinteen puhe puoluevaltuustossa 17.3.17.3.2019 13:40:00 EETTiedote

SDP:n puoluevaltuusto 17.3.2019 Puheenjohtaja Antti Rinne MUUTOKSET PUHUTTAESSA MAHDOLLISIA Arvoisat SDP:n puoluevaltuuston jäsenet, hyvät tulevaisuudentekijät, ystävät ja toverit, bästa vänner! Yksi parhaista tunteista, minkä ihminen voi kokea, on se hetki, kun palaa kotiin pitkän matkan jälkeen. Viime viikkojen aikana olen kokenut sen tunteen kaksi kertaa. Reilu kolme viikkoa sitten avasin Mäntsälän kotioven pitkän tauon jälkeen. On vaikea kuvailla, kuinka hyvältä tuntui tulla kotiin. Se oli iloinen ja onnellinen hetki. Toinen kerta oli, kun palasin eduskuntaan ja tapasin ystävät ja työtoverit. Tänäänkin, omien keskellä, minusta tuntuu siltä, että palaan kotiin. Ette usko, kuinka hyvältä tuntuu olla täällä. Minulla on ollut teitä ikävä. Oman sairaslomani keskellä sain kuulla surullisen uutisen Maarit Feldt-Rannan sairauden uusiutumisesta. Vaikka tämä mahdollisuus oli tiedossa, uutinen järkytti. Maarit on ollut vahva lenkki puoluejohdossa ja toivon hänelle ja hänen läheisilleen voimia