Oulun SDP-piiri: EU-vaaleissa SDP:llä ei ole hämääviä tuplaehdokkaita

Oulun piirin sosialidemokraatit harmittelevat piirikokouksen kannanotossaan ehdokkaita, joilla ei ole aikomustakaan ottaa paikkaa vastaan.

Sosialidemokraatit lähtevät tiukan kisan jälkeen eduskuntavaalien voittajina ja suurimpana puolueena eurovaaleihin. Samaan aikaan eurovaalikampanjoinnin kanssa käydään hallitusneuvotteluja, ja samoja teemoja on esillä molemmissa: SDP haluaa tehdä tulevaisuuteen katsovaa politiikkaa ja huolehtia että huomenna on paremmin kuin tänään. Hyvä esimerkki tulevaisuuteen katsovasta aktiivisuudesta on Iin kunta, joka on ollut otsikoissa maailmanlaajuisesti järjestelmällisen ilmastotyönsä ja muun muassa uusiutuviin energialähteisiin panostamisen ansiosta.

Euroopan parlamenttiin tarvitaan tätä samaa eteenpäin katsovaa asennetta. Sitä Oulun piiristä tarjoaa eurovaaliehdokkaaksi nimetty Tiina Heikkinen. Kajaanilainen Heikkinen näkee EU:n ennen kaikkea mahdollisuutena yhteistyöhön ja haluaa korostaa sosiaalista oikeudenmukaisuutta ja yhteisiä pelisääntöjä työelämään. ”EU on tavallisille kansalaisille ja työntekijöille mahdollisuus, kunhan ihmiset vain käyttävät ääntään," Heikkinen toteaa.

Aktiivisen poliitikon uransa jättävä Liisa Jaakonsaari korosti poliittisessa puheessaan Oulun piirikokouksessa eurovaalien merkitystä. Eurooppa voi olla vastavoima suurvaltojen itsekkyydelle ja edelläkävijä ilmastonmuutoksen torjunnassa. Suuri osa suomalaisesta lainsäädännöstä on sidoksissa Euroopan Unionissa tehtyisin päätöksiin. Eurovaalit pitäisi siksi ottaa vakavasti, eikä hämmentää äänestäjiä ehdokkailla, joilla ei ole aikomustakaan ottaa mahdollista europarlamentin paikkaa vastaan. Piirikokouksen osallistujat ovat tyytyväisiä, ettei Sdp:llä ole hämääviä tuplaehdokkaita listoillaan.

Sanna Husa
Oulun Sosialidemokraattinen piiri ry
sanna.husa@sdp.fi

SDP:n poliittisen valmistelun päälliköksi Joona Räsänen ja EU-puheenjohtajuutta vahvistamaan eurooppaministerin esikuntaan Antton Rönnholm ja Emilia Tervonen27.6.2019 17:14:17 EESTTiedote

SDP:n poliittista ohjelmaa ja valmistelutyötä vetämään on valittu Joona Räsänen, 32. Räsänen toimi SDP:n kansanedustajana 2015-2019 ja aiemmin Sosialidemokraattisen nuorisoliiton puheenjohtajana. Hän on myös Lohjan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja. Koulutukseltaan Räsänen on tradenomi. SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm, 38, toimii Suomen EU-puheenjohtajuuskauden ajan, eli vuoden 2019 loppuun eurooppaministeri Tytti Tuppuraisen erityisavustajana. Rönnholm jatkaa luottamustehtävässään SDP:n puoluehallituksen jäsenenä normaalisti. Hän on työskennellyt yhteensä kuusi vuotta Brysselissä, mm. tutkijana ja suorittanut Belgiassa Eurooppa-tutkinnon. Eurooppaministeri Tuppuraisen viestinnästä vastaavaksi erityisavustajaksi on valittu Emilia Tervonen, 35. Hän on työskennellyt vuodesta 2013 Sosialidemokraattisessa eduskuntaryhmässä viestintätehtävissä, viimeiset puoli vuotta vt. viestintäpäällikkönä. Tervonen on koulutukseltaan filosofian maisteri.