Oulunkaaren kuntayhtymä maksaa 450 työntekijälle korvauksia liian vähän maksetuista palkoista

Sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehy ja Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ovat päässeet sovintoratkaisuun Oulunkaaren kuntayhtymän kanssa pitkään jatkuneessa kiistassa työntekijöiden palkkaharmonisaatiosta. Palkkaharmonisaatio tarkoittaa työntekijöiden palkkaerojen poistamista työntekijöiden siirtyessä uuden työnantajan palvelukseen.

Tarve palkkojen yhteensovittamiselle syntyi kun viisi kuntaa − Ii, Pudasjärvi, Simo, Utajärvi ja Vaala − perustivat Oulunkaaren kuntayhtymän vuonna 2010. Työntekijät siirtyivät kuntayhtymän palvelukseen ns. vanhoina työntekijöinä vanhoilla palkoillaan. Palkat olivat kuitenkin samoissa tehtävissä työskentelevillä osittain eri suuruisia.

Samasta työstä täytyy maksaa samaa palkkaa. Tämän taustalla ovat kansainväliset sopimukset ja lainsäädäntö. Koska Oulunkaaren kuntayhtymässä ei näin ollut, käytiin neuvotteluja palkkojen yhteensovittamisesta kohtuullisessa ajassa.

Kun palkkausjärjestelmän rakentaminen venyi vuodesta toiseen eikä palkkojen yhteensovittamisesta päästy sopuun, asiaa yritettiin ratkoa myös työnantaja- ja työntekijäliittojen välillä. Kun asia ei liittojen välisissäkään neuvotteluissa ratkennut, SuPer ja Tehy veivät asian Oulun käräjäoikeuden ratkaistavaksi loppusyksystä 2018.

SuPer ja Tehy neuvottelivat oikeudenkäynnin aikanakin kuntayhtymän kanssa kiistan sovinnollisesta ratkaisemisesta. Neuvottelut tuottivat lopulta tulosta ja sovintosopimukset allekirjoitettiin eilen 2.7.2019.

Sovintosopimukset koskevat noin 450 SuPerin ja Tehyn jäsentä, lähihoitajia, sairaanhoitajia, terveydenhoitajia ja hammashoitajia, joille maksetaan korvauksia liian vähän maksetuista palkoista.

Korvaukset on sovittu maksettavaksi kahdessa erässä, joista ensimmäinen maksetaan helmikuussa 2020 ja toinen helmikuussa 2021. Lisäksi palkat samoissa ja samanarvoisissa töissä saatetaan samalle tasolle syyskuun alusta 2019 lukien. Työntekijöille maksettavien korvausten määrät vaihtelevat sadoista tuhansiin euroihin.

SuPerin lakimies Riitta Saarikoski, puh. 09 2727 9114
SuPerin edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno, puh. 09 2727 9167
asianajaja Karoliina Partanen, puh. 050 494 3585

Tehyn johtava lakimies Matias Nyman, puh. 0400 463 744
Tehyn oikeuspalveluiden päällikkö Kari Tiainen, puh. 040 5000430

SuPerissa on 90 000 jäsentä, jotka työskentelevät sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä kasvatusalalla julkisella ja yksityisellä sektorilla.Sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö

Tehyyn kuuluu 160 000 koulutettua alan ammattilaista, mm. bioanalyytikoita, ensihoitajia, fysioterapeutteja, hammashoitajia, kätilöitä, laboratoriohoitajia, lastenhoitajia, lähi- ja perushoitajia, lääkintävahtimestari-sairaankuljettajia, mielenterveyshoitajia, osastonhoitajia, röntgenhoitajia, sairaanhoitajia, suuhygienistejä, terveydenhoitajia, toimintaterapeutteja ja ylihoitajia.

SuPerin Paavola: VM:n budjettiesityksessä ei ole varattu riittävästi rahaa hoitajamitoituksen nostamiseen19.8.2019 11:41:59 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on tyytymätön valtiovarainministeriön budjettiesitykseen, jossa ei ole varattu riittävästi rahaa hoitajamitoituksen nostamiseen. Luvattu 0,7:n mitoitus vaatii huomattavasti enemmän kuin viisi miljoonaa euroa. Paavola vaatii, että vaalilupausten täyttämiseen on löydyttävä asianmukaiset varat.

SuPerin selvitys: Vammaistyössä on paljon alalle kouluttamattomia työntekijöitä13.6.2019 05:16:00 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer selvitti vammaistyössä työskentelevien jäsentensä kokemuksia ja alan erityispiirteitä. Selvityksestä käy ilmi, että vammaispalveluissa työskentelee huomattavan paljon työntekijöitä, joilla ei ole sosiaali- ja terveysalan ammatillista koulutusta. Kouluttamattomia on määräaikaisissa ja vakituisissa työsuhteissa 37 prosentilla työpaikoista. Jopa 19 prosentilla työpaikoista kouluttamattomat osallistuvat lääkehoitoon.

SuPerin Paavola: Hoitajamitoitusta on nostettava heti10.6.2019 12:20:13 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii tarkennuksia hallitusohjelmaan. Ohjelmassa on luvatun mukaisesti kirjaus siitä, että vanhustenhoidon vähimmäishenkilöstömitoitus nostetaan tasolle 0,7. Ongelma on, että kirjaus on liian väljä eli siinä puhutaan hoivahenkilöstöstä eikä hoitohenkilöstöstä. Tämä on tarkoittanut ainakin tähän asti sitä, että jopa talonmies on saatettu lukea mitoitukseen osallistuttuaan hoivatyöhön. SuPer edellyttää, että 0,7:n vähimmäismitoitukseen lasketaan vain koulutettu hoitohenkilöstö.