OX2 Finland

OX2 lämnar över två vindkraftparker i Finland till Infracapital

OX2 lämnar över vindkraftparkerna Kröpuln och Storbacken till Infracapital, en europeisk inversteringsfond. Vindkraftparkernas totala kapacitet är 60 MW och den sammanlagda elproduktionen är circka 200 GWh årligen.
Storbacken vindkraftpark i Vörå. Foto: Jari Valle / Wind Controller.

OX2 och Infracapital undertecknade ett avtal i augusti 2019 om att bygga två vindkraftparker i Finland, Kröpuln och Storbacken, om totalt 14 vindkraftverk. Bägge är nu färdigställda och överlämnade.

"Det är mycket glädjande att byggnationen av bägge vindkraftparkerna har avslutats i tid och enligt plan. Det här är Infracapitals andra investering i Finland och ett stort steg mot att uppfylla investerarkraven på förnybar energi", säger Michele Armanini, vd på Infracapital.

"Vi är mycket nöjda med hur arbetet har löpt och hur nära samarbete vi har haft med lokala intressenter. Under hela byggprocessen har det lokala näringslivet varit ovärderligt för oss, det har gällt allt från markarbeten och kabeldragning till boende", säger Jommi Tervo, projektansvarig OX2.

OX2 har levererat vindkraftparkerna nyckelfärdiga men kommer att vara fortsatt ansvariga teknisk och kommersiell drift.

"Vi ser fram emot att fortsätta det goda samarbetet med Infracapital i nästa fas genom att ansvara för den kommersiella driften, optimera produktionen och sköta den dagliga driften. Vi kommer också att fortsätta vara kontakten med lokala intressenter som markägare, kommuner och underleverantörer", säger Niko Blomberg på OX2, som ansvarar för driften av vindkraftparkerna.

De båda vindkraftparkerna, Kröpuln och Storbacken, kommer varje år att generera cirka 320 000 Euro i skatteintäkter för de bägge kommunerna Uusikaarlepyy och Vöyri. Vindkraftverken beräknas producera 200 GWh per år, vilket motsvarar elkonsumptionen för 40 000 hushåll (5,000 kWh/hushåll).

Vindkraftparkerna Kröpuln och Storbacken kommer att ersätta motsvarande 97 000 ton av CO2 utsläpp årligen, jämfört med elektricitet producerad av fossila kraftslag i Finland.*

*) Finska energimyndigheten, Residual Mix Statement 2020

Fakta om vindkraftparkerna:

Kröpuln: sju Vestas V150 4.3 MW vindturbiner med en total höjd på 203 meter

Storbacken: sju Vestas V150 4.3 MW vindturbiner med en total höjd om 220 meter

Underleverantörer: Vestas (turbiner), Infrabuilders (grundläggning, vägar, nätarbeten), Herrfors (nätanslutning)

Kontakter

Jommi Tervo, projektansvarig, OX2 Finland, +358 50 520 6250, jommi.tervo@ox2.com

Niko Blomberg, produktionsansvarig, OX2 Finland, +358 40 525 3960, niko.blomberg@ox2.com

Tom Murray, Tulchan Communications, som representerar Infracapital, tel +44 20 7353 4200

Storbacken vindkraftpark i Vörå. Foto: Jari Valle / Wind Controller.

OX2 Finland
Kansakoulukuja 1

OX2 utvecklar och säljer vind- och solparker. Inom storskalig landbaserad vindkraft har OX2 sedan 2004 intagit en ledande position, efter att ha utvecklat och sålt cirka 2,5 GW i Sverige, Finland, Norge och Polen och åt kunder såsom Allianz, Ardian och IKEA. Under perioden 2014 till 2020 realiserade OX2 mer landbaserad vindkraft i Europa än någon annan utvecklare. Genom att ständigt öka tillgången på förnybar energi driver OX2 omställningen mot en mer hållbar framtid. OX2 har verksamhet i Sverige, Finland, Frankrike, Italien, Litauen, Norge, Polen, Rumänien och Spanien, med huvudkontor i Stockholm, Sverige. Nettoomsättningen under 2020 uppgick till 5 201 MSEK med EBIT om 416 MSEK. OX2:s aktie är noterad på Nasdaq First North Premier Growth Market.

För mer information, besök: http://www.ox2.com

Följ OX2 Finland

Senaste pressmeddelandena från OX2 Finland

OX2 ja Vaasan satama yhteistyöhön merituulipuisto Tyrskyn valmistelussa – kyseessä yhtiön viides satamakumppanuus alueella22.2.2024 11:00:00 EET | Tiedote

Uusiutuvan energian yhtiö OX2 ja Vaasan satama ovat sopineet merituulipuisto Tyrskyn valmisteluihin liittyvästä yhteistyöstä. OX2 ja Vaasan satama tulevat yhdessä työskentelemään suunnitteilla olevan merituulipuiston rakentamisen, käytön ja huollon aikana. OX2 ja Vaasan satama sopivat vastaavasta yhteistyötä myös yhtiön toisen alueelle suunnitellun merituulivoimahankkeen Laineen osalta.

OX2 och Vasa hamn samarbetar vid beredningen av den havsbaserade vindparken Tyrsky – detta är bolagets femte hamnpartnerskap i regionen22.2.2024 11:00:00 EET | Tiedote

Bolaget för förnybar energi OX2 och Vasa hamn har kommit överens om samarbete kring beredningen av den havsbaserade vindparken Tyrsky. OX2 och Vasa hamn kommer att arbeta tillsammans under byggandet, driften och underhållet av den planerade havsbaserade vindparken. OX2 och Vasa hamn avtalar om motsvarande samarbete också i fråga om Laine i ett annat havsbaserat vindkraftsprojekt som bolaget planerar i området.

Öppet informationstillfälle om programmet för miljökonsekvensbedömning för den havsbaserade vindparken Tyrsky den 13 februari12.2.2024 08:00:00 EET | Tiedote

Programmet för miljökonsekvensbedömningen (MKB-programmet) för det havsbaserade vindkraftsprojektet Tyrsky utanför Vasa har slutförts och kan kommenteras fram till den 22 mars. Programmet fastställer vad som ska utredas för att bedöma projektets miljökonsekvenser. Om projektet och utvärderingsprogrammet hålls den 13 februari ett informationstillfälle som är öppet för alla.