OX2 yhteistyöhön luonnon monimuotoisuuden parantamiseksi merituulipuistoissa Ahvenanmaalla

OX2 on aloittanut yhteistyön tutkimusaseman rakentamiseksi Björkskärille Ahvenanmaan pohjoispuolella. Hankkeen tavoitteena on kehittää ja testata menetelmiä, joilla voidaan lisätä luonnon monimuotoisuutta OX2:n Ahvenanmaan edustalle suunnittelemien Noatun Nord- ja Noatun Syd -merituulivoimahankkeiden yhteydessä.
Havainnekuva Björkskärin tutkimusasemasta. OX2.

Tutkimusaseman kehittämisessä OX2 tekee yhteistyötä Under Ytan ja Nemo Seafarms -yritysten kanssa. Yritykset kehittävät kaupallista levä- ja merileväviljelyä sekä ekosysteemipalveluja, kuten kalojen elinympäristöjen parantamista ja simpukkaviljelyä, joilla voidaan poistaa merestä ravinteita ja vähentää siten rehevöitymistä.

Yhdessä OX2:n kanssa yritykset tutkivat, miten toiminnot voidaan yhdistää suureen merituulipuistoon ja siten vahvistaa ekosysteemiä ja parantaa luonnon monimuotoisuutta Itämerellä. Hankkeessa tutkitaan myös riuttojen ja turskahotellien rakentamista tuulivoimaloiden perustusten ympärille.

"Hankkeen tuloksilla on aikanaan suora vaikutus OX2:n Ahvenanmaan Noatun-tuulipuistoihin sekä Halla-, Laine- ja Tyrsky-tuulipuistoihin, joita sunnittelemme Pohjanlahdella", sanoo OX2 Ahvenanmaan meribiologi Lotta Nummelin.

"On hienoa päästä alkuun jännittävässä hankkeessa, jossa testaamme ja tutkimme käytännössä, miten monimuotoisia ekosysteemejä voidaan parhaiten luoda yhdistämällä kaksi kasvavaa toimialaa eli tuulivoimapuistot ja levänviljely", sanoo Nemo Seafarmsin perustaja Magnus Hanstén.

"Rakennamme mahdollisuuksia makrolevien laajamittaiseen viljelyyn ja toivomme, että ahvenanmaalaiset, turistit ja Itämeren rantavaltioiden asukkaat voivat jatkossa ostaa näillä alueilla tuotettua levää lähikaupastaan", sanoo Under Ytanin perustaja Joel Lindholm.

Vedenalaisten töiden ja analyysien lisäksi järjestetään tapahtumia, joissa esitellään levää ravintona ja merituulipuistojen mahdollisuuksia matkailukohteina.

Lotta Nummelin, meribiologi, OX2 Åland, lotta.nummelin@OX2.com, puh. +358 40 584 64 98

Joel Lindholm, Under Ytan Ab:n perustaja, joel.lindholm@underytan.fi, puh. +358 50 564 80 05

Magnus Hanstén, Nemo Seafarms Oy:n perustaja, magnus@nemo-seafarms.com, puh. +358 40 769 30 52

Havainnekuva Björkskärin tutkimusasemasta. OX2.

Nemo Seafarms Ab:

Nemo Seafarms Oy on suomalainen startup-yritys, joka kehittää levänviljelyyn tarkoitettuja lisääntymis- ja kasvatustekniikoita Itämeren alueella. Viljely tapahtuu sekä merellä että maalla, ja pyrimme hyödyntämään käyttämättömiä resursseja ihmiskunnan ruokkimiseksi kestävällä tavalla. Levänviljelyn avulla tuotamme uutta raaka-ainetta eri teollisuudenaloille, ja samalla vähennämme Itämeren rehevöitymistä ja lisäämme sen biologista monimuotoisuutta. www.nemo-seafarms.com

Under Ytan Ab:

Under Ytan on startup-yritys, joka keskittyy Itämeren makrolevien viljelyyn ja viljelytekniikoihin sekä niiden käyttöalueisiin elintarvikkeina ja muina tuotteina. Yritys toimii uudistavan liiketoimintamallin mukaisesti, mikä tarkoittaa, että ennallistamme enemmän kuin kulutamme. Ennallistamme Itämerta, vahvistamme ekosysteemejä sekä vähennämme rehevöitymistä viljelemällä makroleviä ja käyttämällä niitä ennallistamismenetelmänä elinympäristöjen parantamiseksi. www.underytan.fi