Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab voitti HSL:n kilpailussa Helsingin ja Itä-Vantaan bussilinjoja

Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab voitti kokonaisuudessaan HSL:n tarjouskilpailun, jossa oli mukana itäisen ja koillisen Helsingin bussilinjoja sekä linja 55 Rautatientorilta Koskelaan. Kilpailutetuille linjoille tulee vuoteen 2024 mennessä yhteensä 24 sähköbussia.

HSL:n tarjouskilpailun 49/2019 voittanut Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab liikennöi elokuusta 2020 alkaen Itä-Vantaan linjoja 562, Mellunmäki - Aviapolis sekä 587, Mellunmäki – Leppäkorpi.

Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab sai myös koillisen Helsingin linjat 75, Rautatientori - Puistolan asema, 77, Rautatientori - Jakomäki sekä 79N, Rautatientori - Puistolan asema. Yhtiö liikennöi linjoja elokuusta 2021 alkaen.

Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab voitti myös linjan 55, Rautatientori - Koskela, jota yhtiö  liikennöi tammikuusta 2021 alkaen.

Tarjouskilpailun linjoja liikennöidään yhteensä 28 bussilla. Linjoilla ajetaan vuodessa kaiken kaikkiaan 2,3 miljoonaa kilometriä. Kilpailussa mukana ollut liikenne kattaa reilut kaksi prosenttia HSL:n bussiliikenteestä niin autojen määrässä kuin linjakilometreissä mitattuna.

Lisää sähköbusseja

Kilpailussa mukana olleille Itä-Vantaan ja Koillis-Helsingin linjoille tulee elokuussa 2020 yhteensä 13 uutta sähköbussia sekä seitsemän EEV- tai Euro VI -normin mukaista dieselbussia. Vuonna 2024 linjoille tulee vielä kaksi uutta sähköbussia. Linjalle 55 tulee tammikuun alussa vuonna 2021 yhdeksän uutta täyssähköbussia.

HSL:n tavoitteena on se, että kolmannes bussikalustosta olisi sähköistä vuoteen 2025 mennessä.

Kaikki linjoille tulevat uudet bussit on varustettu muun muassa matkustamon ilmastoinnilla sekä USB -latauspistokkeilla.

HSL vertaili tarjouksia niiden kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella HSL:n hallituksen hyväksymien kilpailuttamisperiaatteiden mukaisesti.

Osastonjohtaja Tero Anttila, HSL, puh. 09 4766 4330
Ryhmäpäällikkö Mika Häyrynen, HSL, puh. 09 4766 4295

HSL: Valtion ja EU:n elpymisrahaston tuki välttämättömiä joukkoliikenteen kriisistä selviämiselle16.9.2020 12:39:43 EESTTiedote

HSL pitää ehdottoman välttämättömänä, että valtio varmistaa koko yhteiskunnalle elintärkeiden joukkoliikennepalveluiden selviytymisen koronakriisin yli joko valtion vuoden 2021 talousarvion tai EU:n elpymisrahaston kautta. Koronakriisi on romahduttanut joukkoliikenteen matkustajamäärät ja lipputulot. Palautuminen ennalleen tulee kestämään pitkään. Joukkoliikenteen rapautuminen on kohtalokasta sekä Helsingin seudun elinkeinoelämän ja asukkaiden että valtakunnallisten ilmastotavoitteiden toteutumisen kannalta.

HSL:n hallituksen päätöksiä 15.9.202016.9.2020 10:10:24 EESTTiedote

Lausunnon antaminen yhtymäkokoukselle tarkastuslautakunnan vuoden 2019 arviointikertomuksen johdosta Hallitus antoi syysyhtymäkokoukselle lausunnon vuotta 2019 koskevasta tarkastuslautakunnan arviointikertomuksesta ja ehdottaa syysyhtymäkokoukselle, että se merkitsee lausunnon tiedoksi. Tarkastuslautakunta esitti vuoden 2019 arviointikertomuksessa HSL:n toimintaa koskevia suosituksia, kehittämisehdotuksia ja havaintoja. Linkki pöytäkirjaan Graafisen suunnittelun puitejärjestelyhankinta Hallitus päätti valita HSL:n graafisen suunnittelun ja tuotannon toteuttajaksi Oy Preesens Ab:n ja visuaalisen konseptoinnin ja suunnittelun toteuttajaksi Kuudes Kerros Helsinki Oy:n. Puitesopimuksen sopimuskausi alkaa 1.11.2020 ja jatkuu 31.10.2022 asti. Sopimusta on mahdollista jatkaa kuuden vuoden optiolla vuoden 2028 lokakuun loppuun asti. Palveluiden arvioitu kustannus on noin 1,6 miljoonaa euroa (+ alv 24 %) sopimuskauden aikana optiot mukaan luettuna. Linkki pöytäkirjaan ITSM-järjestelmän jatkokeh

Kysyimme asiakkailtamme – suurimman osan mielestä joukkoliikenteessä pitäisi käyttää kasvomaskia16.9.2020 07:45:00 EESTTiedote

HSL:n asiakaskyselyyn vastanneista 48 prosenttia kertoi käyttävänsä kasvomaskia aina joukkoliikenteessä. Vastaajat kokivat joukkoliikennematkat sitä turvallisemmiksi, mitä enemmän he matkustavat, ja maskien käyttö lisää turvallisuuden tunnetta entisestään. Teemme kaikkemme turvallisten matkojen eteen, ja voit vaikuttaa turvallisuuteen myös omilla toimillasi.

HSL etsii seuraajaa eläköitymässä olevalle toimitusjohtajalle8.9.2020 12:37:28 EESTUutinen

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän uuden toimitusjohtajan haku on käynnistynyt. HSL:n perustamisesta lähtien toimitusjohtajan tehtävää hoitanut Suvi Rihtniemi jää eläkkeelle, kun uusi johtaja on valmis aloittamaan tehtävässä. Uusi toimitusjohtaja saa luotsattavakseen Suomen ylivoimaisesti suurimman ja merkityksellisimmän joukkoliikenteen organisaation. HSL:n vuotuinen talousarvio on 750 miljoonaa euroa ja HSL-liikenteessä tehdään vuosittain noin 400 miljoonaa matkaa, joka on 2/3 osa koko Suomen joukkoliikennematkoista.