Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab voitti HSL:n kilpailussa Helsingin ja Itä-Vantaan bussilinjoja

Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab voitti kokonaisuudessaan HSL:n tarjouskilpailun, jossa oli mukana itäisen ja koillisen Helsingin bussilinjoja sekä linja 55 Rautatientorilta Koskelaan. Kilpailutetuille linjoille tulee vuoteen 2024 mennessä yhteensä 24 sähköbussia.

HSL:n tarjouskilpailun 49/2019 voittanut Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab liikennöi elokuusta 2020 alkaen Itä-Vantaan linjoja 562, Mellunmäki - Aviapolis sekä 587, Mellunmäki – Leppäkorpi.

Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab sai myös koillisen Helsingin linjat 75, Rautatientori - Puistolan asema, 77, Rautatientori - Jakomäki sekä 79N, Rautatientori - Puistolan asema. Yhtiö liikennöi linjoja elokuusta 2021 alkaen.

Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab voitti myös linjan 55, Rautatientori - Koskela, jota yhtiö  liikennöi tammikuusta 2021 alkaen.

Tarjouskilpailun linjoja liikennöidään yhteensä 28 bussilla. Linjoilla ajetaan vuodessa kaiken kaikkiaan 2,3 miljoonaa kilometriä. Kilpailussa mukana ollut liikenne kattaa reilut kaksi prosenttia HSL:n bussiliikenteestä niin autojen määrässä kuin linjakilometreissä mitattuna.

Lisää sähköbusseja

Kilpailussa mukana olleille Itä-Vantaan ja Koillis-Helsingin linjoille tulee elokuussa 2020 yhteensä 13 uutta sähköbussia sekä seitsemän EEV- tai Euro VI -normin mukaista dieselbussia. Vuonna 2024 linjoille tulee vielä kaksi uutta sähköbussia. Linjalle 55 tulee tammikuun alussa vuonna 2021 yhdeksän uutta täyssähköbussia.

HSL:n tavoitteena on se, että kolmannes bussikalustosta olisi sähköistä vuoteen 2025 mennessä.

Kaikki linjoille tulevat uudet bussit on varustettu muun muassa matkustamon ilmastoinnilla sekä USB -latauspistokkeilla.

HSL vertaili tarjouksia niiden kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella HSL:n hallituksen hyväksymien kilpailuttamisperiaatteiden mukaisesti.

Osastonjohtaja Tero Anttila, HSL, puh. 09 4766 4330
Ryhmäpäällikkö Mika Häyrynen, HSL, puh. 09 4766 4295

HSL:n liikennöintisuunnitelma 2020-2021: tiheämpää raideliikennettä, uusi yhteys Tapiolasta Espoon keskukseen21.1.2020 12:47:21 EETTiedote

HSL:n juna- ja metroliikenne tihenee syksyllä 2020, ja Tapiolan ja Espoon keskuksen väliset yhteydet paranevat. Lisäksi HSL:n viides runkobussilinja aloittaa liikenteessä, kun linja 235 muuttuu linjaksi 200. Pienempiä muutoksia tapahtuu myös muualla HSL-alueella. Liikennöintisuunnitelma 2020-2021 on voimassa kesäliikenteen 2020 alusta vuoden 2021 kesäliikenteen alkuun.

HSL:n hallituksen päätöksiä 21.1.202021.1.2020 12:20:16 EETTiedote

Liikennöintisuunnitelman hyväksyminen vuosille 2020–2021 Hallitus päätti hyväksyä liikennöintisuunnitelman vuosille 2020–2021. Suunnitelma käsittää kesäliikenteen alusta 2020 talviliikenteen loppuun 2021 Helsingin seudun joukkoliikenteessä tapahtuvat suuret muutokset. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Bussiliikenteen ympäristöbonus Y10 -tarjouskilpailun ratkaisu Hallitus päätti maksaa ympäristöbonusta tällä kilpailukierroksella päästöjä alentavista biodieselin, bioetanolin ja biokaasun käytöstä yhteensä 2 121 494 euroa (+alv) ajalle 1.2.2020–31.1.2021. Bonus jakautui liikennöitsijöittäin seuraavasti: Helsingin Bussiliikenne Oy 56 000 (+alv), Nobina Finland Oy 1 150 944 euroa (+alv), Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab 914 550 euroa (+alv). Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Sähköbussien latauspalvelujen tarjouskilpailun järjestäminen Hallitus päätti järjestää tarjouskilpailun sähköbussien latauspalvelujen järjestämiseksi Helsin

HSL tutkii joukkoliikenteen asiakastyytyväisyyttä ja kaluston laatua7.1.2020 12:31:12 EETTiedote

Asiakastyytyväisyystutkimus keväällä 2020 HSL tutkii matkustajien tyytyväisyyttä HSL-alueen joukkoliikennepalveluihin joukkoliikennevälineissä toteutettavalla kyselytutkimuksella. Vastaamalla autat meitä parantamaan palveluitamme. HSL käyttää tutkimuksen tuloksia joukkoliikenteen kehittämisessä, henkilökunnan koulutuksessa sekä kilpailutetun liikenteen laatukannusteiden laskennassa. Tutkimuskauden päättymisen jälkeen tulokset ovat saatavilla HSL:n avoimessa nettitietokannassa osoitteessa https://hsl.louhin.com/asty/. Asiakastyytyväisyystutkimusta tehdään busseissa, raitiovaunuissa, metrossa ja lähijunissa ajanjaksolla 13.1–15.5. Kyselyyn kerätään yli 29 000 matkustajan mielipide. Kaluston laatututkimus keväällä 2020 HSL tutkii joukkoliikennekaluston laatua havainnointitutkimuksella. Kaluston laadunvalvonnan tehtävänä on taata siistit, turvalliset ja viihtyisät kulkuvälineet joukkoliikenteen asiakkaille HSL-alueella. Keväällä 2020 kaluston laatua havainnoidaan bussi-, raitio-, metro- ja