Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab voitti HSL:n kilpailussa Helsingin ja Itä-Vantaan bussilinjoja

Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab voitti kokonaisuudessaan HSL:n tarjouskilpailun, jossa oli mukana itäisen ja koillisen Helsingin bussilinjoja sekä linja 55 Rautatientorilta Koskelaan. Kilpailutetuille linjoille tulee vuoteen 2024 mennessä yhteensä 24 sähköbussia.

HSL:n tarjouskilpailun 49/2019 voittanut Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab liikennöi elokuusta 2020 alkaen Itä-Vantaan linjoja 562, Mellunmäki - Aviapolis sekä 587, Mellunmäki – Leppäkorpi.

Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab sai myös koillisen Helsingin linjat 75, Rautatientori - Puistolan asema, 77, Rautatientori - Jakomäki sekä 79N, Rautatientori - Puistolan asema. Yhtiö liikennöi linjoja elokuusta 2021 alkaen.

Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab voitti myös linjan 55, Rautatientori - Koskela, jota yhtiö  liikennöi tammikuusta 2021 alkaen.

Tarjouskilpailun linjoja liikennöidään yhteensä 28 bussilla. Linjoilla ajetaan vuodessa kaiken kaikkiaan 2,3 miljoonaa kilometriä. Kilpailussa mukana ollut liikenne kattaa reilut kaksi prosenttia HSL:n bussiliikenteestä niin autojen määrässä kuin linjakilometreissä mitattuna.

Lisää sähköbusseja

Kilpailussa mukana olleille Itä-Vantaan ja Koillis-Helsingin linjoille tulee elokuussa 2020 yhteensä 13 uutta sähköbussia sekä seitsemän EEV- tai Euro VI -normin mukaista dieselbussia. Vuonna 2024 linjoille tulee vielä kaksi uutta sähköbussia. Linjalle 55 tulee tammikuun alussa vuonna 2021 yhdeksän uutta täyssähköbussia.

HSL:n tavoitteena on se, että kolmannes bussikalustosta olisi sähköistä vuoteen 2025 mennessä.

Kaikki linjoille tulevat uudet bussit on varustettu muun muassa matkustamon ilmastoinnilla sekä USB -latauspistokkeilla.

HSL vertaili tarjouksia niiden kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella HSL:n hallituksen hyväksymien kilpailuttamisperiaatteiden mukaisesti.

Osastonjohtaja Tero Anttila, HSL, puh. 09 4766 4330
Ryhmäpäällikkö Mika Häyrynen, HSL, puh. 09 4766 4295

HSL:n hallituksen päätöksiä 11.2.202011.2.2020 12:45:26 EETTiedote

Sisäisen tarkastuksen yhteenvetoraportti vuodelta 2019 ja tarkastussuunnitelma 2020 Hallitus päätti merkitä tiedoksi sisäisen tarkastuksen yhteenvetoraportin vuodelta 2019 ja sisäisen tarkastuksen tarkastussuunnitelman vuodelle 2020. Sisäinen valvonta on osa kuntalain mukaista kuntayhtymän hallinnon ja talouden valvontaa. LINKKI PÖYTÄKIRJAAN Ostotarjouksen tekeminen Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY) -kuntayhtymän omistamista kiinteistöosakeyhtiön osakkeista Hallitus päätti tarjota Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymälle 4,1 miljoonaa euroa Kiinteistöosakeyhtiö Asemapäällikönkatu 5:n osakkeista, ja osakkeiden omistus ehdotetaan siirrettäväksi HSL:lle 1.5.2020 alkaen. HSL siis aikoo ostaa päätoimipisteensä rakennuksesta HSY:n omistaman osuuden. Kaupan jälkeen HSL:n omistusosuus kiinteistöosakeyhtiöstä olisi 69,73 prosenttia. LINKKI PÖYTÄKIRJAAN Transit PSP -maksuvälityspalvelujen hankinta Hallitus päätti valita transit PSP -maksuvälityspalvelujen tarjoajaksi LittlePayn,