Pääkaupunkiseudulla on kaavoitettu viime vuosina erityisesti kerrostalojen rakentamista varten

HSY:n julkaiseman katsauksen mukaan kerrostalovarannon määrä on kaksinkertaistunut viime vuosikymmenen aikana pääkaupunkiseudulla. Asuntotuotanto ei siten ole kiinni tonttivarannon puutteesta.
Kaavoituksella on mahdollistettu kerrostalojen rakentaminen vuosiksi eteenpäin pääkaupunkiseudulla.

Kerrostalovaranto kasvoi vuoden 2020 aikana eniten Helsingissä

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY) julkaisema tonttivarantokatsaus esittää voimassa olevien asemakaavojen käyttämättä olevan rakennusoikeuden Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Kauniaisissa. Sen mukaan kerrostalojen rakentamiseen on merkittäviä mahdollisuuksia esimerkiksi Helsingissä Sompasaaressa ja Kruunuvuorenrannassa, Espoossa Länsimetron varrella ja Leppävaarassa sekä Vantaalla Myyrmäen ja Veromiehen kaupunginosissa. Näiden lisäksi suurehkoja kerrostalovarantokeskittymiä sijaitsee yhä myös Länsisatamassa ja Pohjois-Pasilassa Postipuistossa sekä Vantaan Kivistössä. Eniten kerrostalovarannon määrä kasvoi vuoden 2020 aikana pääkaupunkiseudun kunnista Helsingissä. Kerrostalovarannon lisäksi yleisesti asumiseen tarkoitetun asemakaavavarannon määrä on ollut kasvussa pääkaupunkiseudulla viime vuonna.

- Vaikka pääkaupunkiseudulla rakennetaan kiivaasti asuntoja, on vielä runsaasti mahdollisuuksia rakentaa sekä kerrostaloja että pientaloja. Käyttämätöntä rakennusoikeutta on sekä osittain rakennetuilla että tyhjillä tonteilla, kertoo HSY:n paikkatietoasiantuntija Laura Lähteenmäki.

- Rakennusoikeutta on jäljellä vielä useiden kymmenien tuhansien asuntojen rakentamiseksi, Lähteenmäki jatkaa.

Pääkaupunkiseudun kaupungit omistavat selkeästi suurimman osan maasta, jolla on kerrostalovarantoa. Pientalovarannosta suurin osa sijaitsee yksityishenkilöiden ja perikuntien omistamalla maalla. Kaupunkien omistusosuus rakentamattomilla tonteilla sijaitsevasta asumisen varannosta kasvoi hieman vuoden 2020 kuluessa.

Toimitilavarantoa runsaasti jäljellä

Toimitilojen rakentamiseen tarkoitettu rakennusoikeuden määrä muuttuu vuosittain suhteellisen vähän pääkaupunkiseudulla. Liike- ja toimistotilavaranto jakautuu melko tasaisesti kaupunkien kesken. Teollisuus- ja varastotilojen varantoa on eniten Vantaalla ja vähiten Espoossa.

- Pääkaupunkiseudulla oli vuodenvaihteessa 2020–2021 yhteensä noin kaksi kertaa enemmän toimitilavarantoa kuin asumisen varantoa. Hieman yli puolet tästä sijaitsee tyhjillä tai lähes tyhjillä tonteilla, Lähteenmäki kertoo.

HSY tuottaa pääkaupunkiseudun tonttivarannosta kahdesti vuodessa paikkatietoaineiston avoimena datana. Varantotilannetta voi tarkastella kaikille avoimesta korttelitasoisesta aineistosta HSY:n avoimen datan karttapalvelussa. Tonttivarannolla tarkoitetaan voimassa olevien asemakaavojen käyttämättä olevaa kerrosalaa, joka on SeutuRAMAVA-aineistossa tulkittu toteuttamiskelpoiseksi. Uusin SeutuRAMAVA-aineisto kuvaa voimassa olevien asemakaavayksiköiden tilannetta Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Kauniaisissa vuodenvaihteessa 2020–2021.

Lisätietoa:

HSY:n hallituksen päätökset 26.4.202426.4.2024 10:24:32 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä Espoon kaupungin kanssa tehtävän sopimuksen, joka koskee Finnoon jätevedenpuhdistamon purkua ja alueen ennallistamista vuokrasuhteen päätyttyä. Hallitus pitää tärkeänä, että vanhoja rakenteita purettaessa toimitaan varoen, jotta kansainvälisesti arvokkaan Finnoon lintukosteikon vedenkorkeus ja vedenlaatu eivät häiriinny purkutyöstä. Hallitus päätti myös hyväksyä HSY:n osallistumisen Vantaan ratikan alliansseihin. Vantaan ratikan raitiolinjan rakentamisen yhteydessä rakennetaan merkittävä määrä vesihuoltoa. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat ja hankinnat: - Espoon Tapiolan urheilupuiston vesihuollon hankesuunnitelma - Helsingin Länsi-Pakilan vesihuollon saneerauksen ensimmäisen vaiheen hankesuunnitelma - Vantaan Myyrmäen vesitornin ja Kivistön paineenkorotusaseman välisen yhdysvesijohdon rakentamisen hankesuunnitelma - Espoon Sinimäentie – Kalevalantie vesihuoltoverkoston rakentamisen