Pääkaupunkiseudun ilmastopäästöt kääntyivät jälleen laskuun

Pääkaupunkiseudun ilmastopäästöt vähenivät Helsingin seudun ympäristöpalveluiden tekemien laskelmien mukaan vuonna 2017 kolme prosenttia edellisvuodesta. Päästöt vähenivät erityisesti liikenteen, jätteiden käsittelyn ja sähkön osalta. Energiankulutus ei muuttunut merkittävästi edelliseen vuoteen verrattuna.

Pääkaupunkiseudun kaupunkien yhteenlasketut ilmastopäästöt olivat hiilidioksidiksi laskettuna 5,0 miljoonaa tonnia vuonna 2017. Tämä on 4,3 tonnia jokaista pääkaupunkiseudun asukasta kohden. Kasvihuonekaasupäästöt vähenivät Kauniaisissa yhdeksän prosenttia, Espoossa viisi, Helsingissä kaksi ja Vantaalla yhden prosentin. Ilmastopäästöt laskivat pääkaupunkiseudulla yhteenlaskettuna 2,6 prosenttia. Ilmastopäästöissä palattiin vuoden 2015 tasolle.

Kivihiilen käyttö lisääntyi

Kaukolämmön polttoainevalinnoilla on suuri vaikutus koko pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöjen kehitykseen. Espoon kaukolämmön kasvihuonekaasupäästöt laskivat, mutta muualla seudulla ne pysyivät ennallaan tai nousivat.

- Vuonna 2017 kaukolämmön osuus kokonaispäästöistä oli 45 prosenttia. Seudun kasvihuonekaasujen määrä pysyi lähes samana kuin edellisenä vuonna. Erittäin runsaspäästöisen kivihiilen käyttö kuitenkin lisääntyi kaikissa pääkaupunkiseudun kaupungeissa, vaikka kaupungit ovat juuri sitoutuneet entistä tiukempiin päästötavoitteisiin, toteaa HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

Muiden polttoaineiden osalta öljyn ja maakaasun käyttö kaukolämmön tuotannossa väheni. Lämpöpumppujen osuus lämmöntuotannossa jatkoi kasvuaan. Vantaalla sekajätteen käyttö kaukolämmön tuotannossa kasvoi 30 prosenttia.

Liikenne toiseksi suurin päästölähde

Liikenne on kaukolämmön jälkeen toiseksi suurin päästölähde pääkaupunkiseudulla. Sen osuus kokonaispäästöistä oli 28 prosenttia vuonna 2017. Vaikka liikennemäärät kasvoivat edellisvuoteen verrattuna, liikenteen ilmastopäästöt kuitenkin laskivat viisi prosenttia, koska liikennepolttoaineiden bio-osuus kasvoi.

- Lainsäädäntö ohjaa vahvasti liikenteen polttoaineiden kasvihuonekaasupäästöjä laskuun pitkällä aikavälillä. Samanlaista ohjausta ei ole kivihiilen osalta, Inkinen sanoo.

Länsimetron testausvaiheen ja käyttöönoton myötä Espoossa raideliikenteen sähkönkulutus kaksinkertaistui vuoteen 2016 verrattuna. Yleisesti liikenteestä syntyvät kasvihuonekaasupäästöt kuitenkin laskivat Espoossa kuten muissakin kaupungeissa.

Jätehuollossa kaatopaikan päästöt sekä jätevedenpuhdistuksen prosessipäästöt jatkoivat laskuaan. Sähkönkulutuksesta aiheutuvat ilmastopäästöt laskivat kaikissa kaupungeissa.

HSY seuraa pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöjen kehitystä ja edistää seudun ilmastotyötä yhdessä jäsenkaupunkiensa kanssa. Lisää tietoa pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöistä vuosilta 1990 ja 2000–2017 on saatavissa HSY:n kasvihuonekaasupäästöjen tietopalvelusta osoitteessa https://www.hsy.fi/paastot.

Pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuonna 2017 – vertailu vuosiin 2016 ja 1990

• Asukasta kohti laskettuna kasvihuonekaasupäästöt olivat vuonna 2017 pääkaupunkiseudulla 4,3 tonnia
    • Helsingissä ja Espoossa 4,1 tonnia
    • Vantaalla 4,9 tonnia
    • Kauniaisissa 4,3 tonnia.
  • Vuonna 2017 päästöt laskivat asukasta kohti laskettuna vuoteen 2016 verrattuna kaikissa kaupungeissa 2–10 prosenttia ja vuoteen 1990 verrattuna lähes 40 prosenttia.
  • Asukasta kohti laskettuna kasvihuonekaasupäästöt olivat vuonna 1990 keskimäärin 6,9 tonnia.
  • Vuoteen 1990 verrattuna kokonaispäästöt ovat laskeneet pääkaupunkiseudulla 13 prosenttia
    • Helsingissä vähennystä 24 prosenttia
    • Kauniaisissa vähennystä 9 prosenttia
    • Espoossa ja Vantaalla päästöt ovat edelleen jonkin verran suuremmat kuin vertailuvuonna 1990.
  • Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten yhteenlasketut kasvihuonekaasupäästöt ovat Pääkaupunkiseudun ilmastostrategia 2030:n hyväksymisen jälkeen (vuonna 2007) vähentyneet vuosittain keskimäärin lähes kolme prosenttia.

• toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741, raimo.inkinen(at)hsy.fi
• tulosaluejohtaja Irma Karjalainen, puh. 09 1561 2666, irma.karjalainen(at)hsy.fi
• Tulokset vuositaulukkoina voi ladata osoitteesta: https://www.hsy.fi/fi/asiantuntijalle/ilmastonmuutos/hillinta/seuranta/Documents/Paakaupunkiseudun_KHK-paastot_1990_ja_2000-2016.xlsx.

HSY uudistaa jätehuoltomääräykset: jäteastioiden tyhjentäminen voidaan aloittaa ennen aamuruuhkaa 1.3. lähtien18.1.2019 11:04Tiedote

HSY:n uudistamat jätehuoltomääräykset tulevat voimaan pääosin 1.3.2019. Jäteastioiden tyhjennys on mahdollista Helsingin kantakaupungin alueella kello 5–22. Muualla tyhjennystyöt voidaan aloittaa tuntia myöhemmin. Vuodesta 2021 alkaen biojätettä, muovi-, lasi- ja kartonkipakkauksia sekä pienmetallia kerätään kiinteistöistä, joissa on vähintään viisi huoneistoa. Uudistuksella vastataan EU:n ja Suomen valtakunnallisiin kierrätystavoitteisiin.

HSY:n hallituksen kokous 18.1.201918.1.2019 11:03Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 18.1.2019 Hallitus hyväksyi muun muassa tarkistetut pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräykset ja valitsi Graniittirakennus Kallio Oy:n jätteenkäsittelykeskukseen vastaanotetun jätevoimalakuonan käsittelijäksi. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2019. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksistä. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 18.1.201915.1.2019 16:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 18.1.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa tarkistettujen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten hyväksymisestä sekä jätteenkäsittelykeskukseen vastaanotetun jätevoimalakuonan käsittelijän valitsemisesta. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2019. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksistä. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 18.1.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi