Pääkaupunkiseudun taloyhtiöihin tulossa hurja määrä latauspisteitä - yli puolet rakentamassa latauspaikkoja 5 vuoden sisällä

Sähköautojen latauspisteet ovat alkaneen viisivuotiskauden selvästi yleisin hanke sekä kerros- että rivitaloissa. Tämä käy ilmi Suomen Kiinteistöliiton tekemästä taloyhtiöiden korjausrakentamiskyselystä. Kun koko maassa yli 40 prosenttia taloyhtiöistä aikoo toteuttaa sähköautojen latauspisteitä seuraavien viiden vuoden aikana, pääkaupunkiseudulla osuus on jopa 52 prosenttia.

Vuoden 2021 aikana pääkaupunkiseudun lataushankkeiden osuus oli miltei kaksinkertainen muun Suomen keskiarvoon nähden.

Kiinteistöliitto Uusimaan toiminnanjohtaja Mika Heikkilä on huolissaan siitä, että samaan aikaan taloyhtiöt ovat jäämässä ilman luvattua sähköautojen latauspisteavustusta.

-Taloyhtiöt ovat innostuneet toteuttamaan sähköautojen latauspisteitä, mutta rakentamiseen myönnettävät valtion tukirahat uhkaavat loppua kesken. Tukihakemukset ovat jo nyt ylittäneet tälle vuodelle varatut määrärahat, Heikkilä toteaa.

Asumisen ja rahoituksen kehittämiskeskus ARA arvioi, että loppuvuodelle tukirahoja tarvittaisiin lisää 3,0–3,5 miljoonaa euroa, jotta kaikille tänä vuonna hakemuksensa jättäville riittäisi tukirahoja nyt voimassa olevien avustusehtojen mukaan. Erityisen tärkeää tämä on siksi, että ensi vuonna latauspisteiden rakentamiseen myönnettävän tuen ehdot kiristyvät.

Tänä vuonna avustuskelpoisista hankkeista kaikki eivät saisikaan tukea ensi vuoden ehdoilla, vaan joko vähemmän kuin ovat päätöksissään varautuneet saamaan, tai eivät lainkaan. Tämä vaikeuttaa vireillä olevia sähköautojen latauspistehankkeita ja hidastaa osaltaan hallituksen ilmastotavoitteiden toteutumista. Avustusten tempoilevuus ja jatkuva avustusehtojen muuttaminen vaikeuttavat kiinteistönomistajien suunnitelmallista toimintaa ja liikenteen sähköistämistä.

Tilanteen korjaamiseksi Suomen Kiinteistöliitto on esittänyt, että valmisteilla olevaan valtion neljänteen lisätalousarvioon otettaisiin 3,5 miljoonan euron lisämääräraha asuinrakennusten sähköisen liikenteen infrastruktuurin edistämiseen. Lisäksi vuodelle 2022 varattavaa määrärahaa tulisi korottaa 3,5 miljoonaa euroa.

Kiinteistöliiton Korjausrakentamisbarometri

Suomen Kiinteistöliiton ja Suomen Kiinteistölehden Korjausrakentamisbarometrissa on vuodesta 2009 selvitetty asunto-osakeyhtiöiden korjausrakentamisen ja hyvän kiinteistönpitotavan toteutumista. Syksyllä 2021 Korjausrakentamisbarometri tavoitti 3 110 vastaajaa. Vastaajista 2 774 oli asunto-osakeyhtiöiden hallituksen edustajia, 247 isännöitsijätehtävissä toimivaa ja 89 muuta taloyhtiöiden edustajaa. Kysely toteutettiin nettikyselynä 30.9. – 14.10.2021.

Mika Heikkilä, toiminnanjohtaja, Kiinteistöliitto Uusimaa
gsm 050 591 0995, mika.heikkila(at)ukl.fi

Turvallisuudesta taloyhtiössä tulisi huolehtia8.4.2022 09:35:49 EEST | Tiedote

Viime aikojen tapahtumat, pidentynyt pandemia ja sota Ukrainassa ovat nostaneet turvallisuuden keskiöön myös taloyhtiöiden yhtiökokouksissa ja asukkaiden keskuudessa. Väestösuojan kunto ja pelastussuunnitelman ajantasaisuus sekä niihin liittyvät vastuut ovat olleet paljon kysytty aihe myös Kiinteistöliitto Uusimaan puhelinneuvonnassa. Asumisen turvallisuuteen kuuluu myös monia muita normaaliin elämiseen liittyviä tilanteita.

Kiinteistöliitto Uusimaan uudeksi puheenjohtajaksi valittiin 6.10.2021 DI eMBA Juhani Aalto7.10.2021 16:01:02 EEST | Tiedote

Kiinteistöliitto Uusimaa järjesti jo kolmesti koronan vuoksi siirretyn sääntömääräisen vuosikokouksensa 28.9.2021. Kokoukseen osallistui jäsentalojen edustajia niin hotelli Presidentin auditoriossa kuin etäyhteydellä, molempiin reilut 60 osallistujaa. Kokous oli yhdistyksen historian pisin, lähes kahdeksan tuntia, viisi äänestystä sekä lukuisia puheenvuoroja. Kokous pidettiin kehittävässä hengessä ja jäsenet saivat äänensä kuuluviin, niin puheenvuoroissa kuin tehdyissä päätöksissä.