Pääkaupunkiseutu vetää vegetrendiä

Kasvisten osuus suomalaisten lautasilla lisääntyy vuosi vuodelta. Vegetrendi näkyy koko maassa, mutta pääkaupunkiseudulla vegaanisten tuotteiden osuus elintarvikkeista on 50 prosenttia muun Suomen keskiarvoa korkeampi. Kasvispohjaisia juomia suositaan tuplasti Suomen keskiarvoa enemmän, osoittaa S-ryhmän ruokakauppojen myyntidata.

Vege-merkintä helpottaa vegaanisten tuotteiden löytämistä

Pääkaupunkiseudullakin alueet poikkeavat toisistaan. Vegaanisimmat kaupunginosat löytyvät itäisestä kantakaupungista – Hakaniemestä, Kalliosta, Vallilasta ja Käpylästä. Alepat loistavat tilastoissa, kun tarkastellaan vegaanisten tuotteiden osuutta myymälän myynnistä. Eurojen määrällä mitattuna S-marketit ottavat HOK-Elannossa johtopaikan, mutta kiloja ja litroja myydään eniten alueen Prismoissa.

HOK-Elannon Alepoiden, S-marketien, Prismojen ja Food Market Herkkujen valikoimissa on tällä hetkellä noin 500 vegaanituotetta, joista suurin osa valmistetaan Suomessa. Luvussa ei ole mukana tuoreita ja pakastettuja hedelmiä ja vihanneksia.

Kymmenen suosituimman tuotteen listalle mahtuu viisi suomalaista tuotetta: härkistä, kaurajuomaa, nyhtökauraa, kauraleipää ja hapankaalia. Belgialaisia soijajuomia listalla on kolme ja listalle ovat päässeet myös hollantilainen tofu ja ruotsalaiset linssisipsit.

Asiakkaat esittävät tuotetoiveita sekä suoraan myymälään että asiakaspalautejärjestelmän kautta.
Saamme asiakkailtamme monenlaisia toiveita ja pyrimme tietysti toteuttamaan niistä valtaosan. Mikäli valikoimaan toivotaan ihan uutta tuotetta, seuraamme tiiviisti sen menekkiä ja asiakkaiden kiinnostusta selvittäessämme, jääkö tuote pysyvästi valikoimaamme, S-market Sokos Helsingin marketpäällikkö Ari Kemppainen kuvaa.

- Meillä asiakkaiden toiveissa korostuvat vegetuotteet, luomu, terveellisyys ja erityisruokavaliot. Valmisruokien ja nopeasti syötävien eväs- ja lounasannosten valikoimassa on runsaasti vegaanisia vaihtoehtoja.

S-marketit toivat syksyllä selkeät ja erottuvat Vege-merkinnät hyllyihin kasvipohjaisten tuotteiden kohdalle.
- Asiakkaiden on helppo löytää etsimänsä eikä tarvitse lukea tuoteselosteita. Hekin, jotka kenties eivät ole niin kiinnostuneita vegetuotteista saattavat innostua kokeilemaan, Kemppainen toteaa.

Vegaanituotteiden TOP 10 pääkaupunkiseudulla:

HÄRKIS, HÄRKÄPAPUVALMISTE, VERSO FOOD
KAURA BARISTAKASLINK
SOIJAVÄLIPALA MANGOALPRO
NYHTÖKAURA TOMAATTIGOLD & GREEN FOODS
TOFU MAUSTAMATON LUOMUSOFINE
TÄYSJYVÄKAURALEIPÄHERKKU BAKERY
GO ON SOIJAVÄLIPALA VANILJAALPRO
HAPANKAALIRASILAINEN
SOIJAVALMISTE MAKEUTTAMATONALPRO
LINSSISIPSI RANCHESTRELLA

Anniina KorpelaViestintäpäällikkö / Head of Corporate CommunicationsHOK-Elanto

Autan mielelläni kaikissa HOK-Elantoon liittyvissä haastattelu- ja kuvapyynnöissä.

Puh:+358 (0) 10 7660 593anniina.korpela@sok.fi

Vege-merkintä helpottaa vegaanisten tuotteiden löytämistä

HOK-Elannon vuosi 2020: ennätysbonukset asiakasomistajille, työtyytyväisyys huipussaan18.2.2021 12:00:00 EETTiedote

HOK-Elannon asiakasomistajille maksettiin vuonna 2020 historian suurimmat Bonukset. Bonuksia maksettiin kaikkiaan yli 73 miljoonalla eurolla – yli 8,6 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2019. HOK-Elanto jatkoi myös suuria ja pitkäjänteisiä investointejaan palveluverkostonsa kehittämiseksi sekä keskittyi turvaamaan koko henkilöstölleen työpaikat toimialasta riippumatta. Henkilöstön työtyytyväisyys nousi sekin historiallisen korkeaksi – vaikka koronavuosi oli monin tavoin poikkeuksellinen. Koronakriisi kasvatti HOK-Elannossa päivittäis- ja käyttötavarakaupan myyntiä, mutta ravintolat sekä Helsingin kantakaupungissa sijaitsevat liiketoiminnot kärsivät koronatilanteesta.

Päivitys aiempaan tiedotteeseen 28.1.: Kaikki Jumbon Prismassa työskennelleet on alkuvuoden aikana ohjattu koronatestiin - kaksi todettua muuntovirustapausta11.2.2021 14:37:41 EETTiedote

Prisma Jumbon tiloissa työskennelleillä työntekijöillä on nyt todettu yhteensä 32 COVID-19-tartuntaa. Kaikki Jumbon Prismassa 30.12.2020 tai sen jälkeen työskennelleet on alkuvuoden aikana ohjattu koronatesteihin ja kaksi todetuista koronavirustapauksista on varmistunut UK-variantin eli muuntoviruksen aiheuttamaksi. Terveysviranomainen ei katso Jumbon Prisman asiakkaiden altistuneen.

KESÄTYÖTÄ YLI 500 TULEVALLE HOK-ELANTOLAISELLE 10.2.2021 12:13:40 EETTiedote

HOK-Elannossa kesätyöntekijät saavat kattavan kuvan kaupan alan työtehtävistä. Alepassa ja S-marketissa kesätyöntekijät pääsevät lähikaupan tunnelmaan ja työtä tehdään kaikilla kaupan alueilla hyllytyksestä kassaan. Prismassa tehdäänkin sitten jo töitä laajan valikoiman kanssa aina piimästä potkulautaan asti. Kesätöitä tarjoavat myös Omistajapalvelu, ABC-autopesulat ja Kodin Terra Tuusula.

Suosikkituotteet helposti hyllyyn - HOK-Elannon S-marketit haluavat asiakkaat mukaan valikoiman kehittämiseen 3.2.2021 11:54:34 EETTiedote

S-marketeissa on aina voinut esittää tuotetoiveita myymälässä, ja nyt toiveiden esittäminen on entistäkin helpompaa uuden Sinuntoive.fi-nettisivun kautta. Sinuntoive.fi-palvelu on osa HOK-Elannon jättihanketta, jonka aikana kaikki S-marketit uudistetaan vuoden 2022 alkuun mennessä. Uudistuvat S-marketit haluavat tarjota kunkin myymälän asiakkaiden tarpeisiin entistäkin paremmin osuvia valikoimia.

Prisma Jumbon työntekijöillä todettu COVID-19-koronavirustartuntoja28.1.2021 18:09:59 EETTiedote

Prisma Jumbon työntekijöillä on todettu kuluvan viikon maanantaista alkaen 12 COVID-19-tartuntaa. HOK-Elanto on toiminut tilanteessa sen vakavuuden vaatimalla tavalla, ohjannut työntekijät omaehtoiseen karanteeniin heti kun ensimmäiset sairastumistapaukset tulivat ilmi ja tehnyt tiivistä yhteistyötä Vantaan terveysviranomaisen kanssa. Terveysviranomaisen mukaan Jumbon Prismassa asioineiden asiakkaiden tartuntariski on pieni.