Keski-Suomen ELY-keskus

Päällystevaurioita korjataan eri näkökulmista ja useassa urakassa

Jaa
Teiden päällystevaurioiden korjaamisen nopeus riippuu karkeasti ottaen siitä, mikä vaurion aiheuttama haitta on liikenneturvallisuuden ja ajomukavuuden kannalta. Myös tielle suunnitelluilla pitkän ajan toimenpidesuunnitelmilla on vaikutusta. Niukkojen resurssien vuoksi pyritään aina löytämään kokonaisvaltainen ja kustannustehokas ratkaisu, mikäli kyse ei ole aivan akuuttia korjausta vaativasta vauriosta.

Tienpitäjänä ELY-keskus saa ajoittain ankaraakin kritiikkiä päällystevaurioista, erityisesti rei´istä ja urista tiellä. Valitettavasti osaan korjausta vaativista toimenpiteistä ei pystytä reagoimaan niin nopeasti kuin asiakaspalautteissa toivottaisiin. Tämä johtuu resursseista, jolloin joudutaan priorisoimaan.  

Päällystevaurioiden korjaaminen jakautuu kolmeen eri menettelyyn:

  • Akuutit päällystepaikkaukset (varmistetaan maanteiden päivittäinen liikennöitävyys, reagoidaan välittömästi)
  • Ohjelmoidut päällystepaikkaukset (varmistetaan riittävä palvelutaso seuraavaan päällystysohjelman mukaiseen päällystykseen saakka, reagointiaika 2 viikkoa - 6 kuukautta)
  • Päällystysohjelman mukaiset päällystystyöt (yhtenäisen vaurioituneen osuuden päällystäminen kokonaisuudessaan uudelleen ja tarvittaessa rakenteen parantaminen, reagointiaika 6 - 24 kuukautta)

Akuutista paikkauksesta päällystysohjelman mukaisiin paikkauksiin

Liikenteelle vaaralliset ja ajomukavuutta oleellisesti haittaavat vauriot syntyvät yleensä yllättäen ja vaativat välitöntä korjausta tienkäyttäjien ja omaisuuden turvallisuuden varmistamiseksi.

– Akuutit paikkaukset tehdään useasti kiireellisyyden vuoksi heikoissa olosuhteissa ja lyhyen toimenpideajan vuoksi materiaaleilla, joilla ei kaikissa tapauksissa saada aikaan kestävää lopputulosta. Ennen kestävämmän korjauksen toteutusta voi vaurio uusiutua ja aiheuttaa tienkäyttäjälle ylimääräistä haittaa, ylläpitovastaava Markus Simonen muistuttaa.

Muut kuin akuutit ja välitöntä toimenpidettä vaativat vauriot korjataan ohjelmoidusti eli korjaustöistä on etukäteen laadittu suunnitelma korjausmenetelmästä ja käytettävistä materiaaleista sekä arvioitu kustannukset.

Päällystysohjelma laaditaan 1-3 vuodeksi eteenpäin ja se sisältää suunnitelman kokonaan uudelleen päällystettävistä maanteiden jaksoista sekä rakenteen parantamiskohteista. Ohjelma perustuu muun muassa päällystettyjen maanteiden ennustettuun kuntotilanteeseen, asiakaspalautteisiin, rahoitukseen, tien merkittävyyteen sekä tienpitäjän havaintoihin ja näkemykseen päällysteiden kuntotilanteesta.

Tavoitteena kestävämmät päällysteet ja paikkaukset

Muuttuva ilmasto ja vaihtelevat sääolosuhteet asettavat päällysteet ja niiden paikkaukset entistä kovemmalle rasitukselle. Laadukkaisiin ja kestäviin päällysteisiin sekä paikkauksiin onkin kiinnitetty viime vuosina yhä enemmän huomiota.

– Keski-Suomen ELY-keskus osallistuu kehittämistyöhön yhdessä muiden ELY-keskusten, Väyläviraston ja alan yritysten kanssa. Kehittämistyö on jatkuvaa ja tavoitteena on, että nyt otetut kehitysaskeleet alkavat näkyä kuntotilanteessa lähitulevaisuudessa, Simonen mainitsee.

Tienpitäjän tavoitteena on kehittää paikkaustoimintaa siten, että kestävämpiä paikkauksia olisi mahdollista saada yhä laajemmin ja tarpeen mukaan nopeammin kaikissa olosuhteissa. Paikkausurakoissa urakoitsijoiden on mahdollisuus esittää uusia ja innovatiivisia paikkausmenetelmiä urakassa toteutettavaksi. Lisäksi uusia menetelmiä voi pienessä mittakaavassa kokeilla yhteistyössä ELY-keskuksen kanssa erillisellä sopimuksella.

– Liikenteelle vaaralliset ja ajomukavuutta oleellisesti haittaavien päällysteen vaurioiden korjaaminen sisältyy maanteiden hoitourakoihin, joissa on järjestetty tarvittava päivystysvelvollisuus sekä toimintavalmius viipymättä tehtäville korjauksille. Ei siellä jäädä ihmettelemään, Simonen korostaa.

Tienkäyttäjiltä toivotaan yhteydenottoja etenkin liikenneturvallisuuden kannalta selkeästi vaarallisista kohteista, jotka vaativat akuutteja korjaustoimenpiteitä. Liikennettä vaarantavasta ongelmasta voi ilmoittaa suoraan Tieliikennekeskusten Tienkäyttäjän linjalle numeroon 0200 2100 (24/7, pvm).

Lisää aiheesta: Päällyste uusiksi ja reikiä tiessä! Mitä tekee ELY-keskus? (blogi)

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Ylläpitovastaava
Markus Simonen
p. 0295 026 536


Keski-Suomen ELY-keskus

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Keski-Suomen ELY-keskus
Keski-Suomen ELY-keskus
Cygnaeuksenkatu 1, PL 250
40101 Jyväskylä

0295 024 500http://www.ely-keskus.fi/web/ely/ely-keski-suomi

Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.

 

 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Keski-Suomen ELY-keskus

Keski-Suomen luontokohteiden kunnostukset vauhdissa Helmi-ohjelmassa25.4.2024 10:17:06 EEST | Tiedote

Vuonna 2023 Keski-Suomen ELY-keskus kunnosti ja hoiti kymmeniä luontokohteita: lintuvesiä, perinneympäristöjä, metsäisiä elinympäristöjä ja pienvesiä. Lisäksi ELY-keskus perusti uusia soidensuojelualueita. Nämä toimenpiteet ovat osa valtakunnallista Helmi-elinympäristöohjelmaa, jolla vahvistetaan Suomen luonnon monimuotoisuutta ja pyritään pysäyttämään luontokato. Vaikka työssä on päästy hyvään vauhtiin, työnsarkaa riittää vuosiksi eteenpäin.

Keski-Suomeen odotettavissa selvästi keskimääräistä suurempia tulvia lumisen talven takia – osassa järviä tulvahuippu jo saavutettu17.4.2024 13:32:13 EEST | Tiedote

Aikaisen kevään takia vedenkorkeushuiput osuvat tänä vuonna tavanomaista varhaisempaan ajankohtaan. Tilanteen kehittymistä kannattaa seurata ja käydä tarkastamassa tilanne omalla rantakiinteistöllä. Irtotavarat kannattaa kerätä rannalta suojaan sekä tarkistaa laitureiden ja veneiden kiinnitykset. Myös matalilla rantateillä ajamista on syytä välttää.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye