Päätoimittajat muistuttavat, ettei media ole mielenosoituksissa osapuoli

”Työrauhan antaminen toimittajille on kaikkien etu”

Päätoimittajien yhdistys PTY muistuttaa, etteivät toimittajat ole mielenosoituksissa mukana osapuolena vaan raportoimassa tapahtumista kaikille suomalaisille.

- On kaikkien etu, että toimittajat voivat tehdä työnsä rauhassa ja kertoa sekä mielenosoitusten vaatimuksista että tapahtumien kulusta. Vain ammattimainen media tavoittaa koko yleisön, sanoo PTY:n puheenjohtaja, STT:n vastaava päätoimittaja Minna Holopainen.

Helsingissä järjestetyssä Convoy Finland -mielenosoituksessa tapahtui ylilyöntejä, joissa tapahtuman osanottajat uhkailivat toimittajia ja riistivät tai yrittivät riistää heidän työvälineitään. Häirintää kokivat erityisesti kuvausryhmät ja live-toimittajat.

PTY painottaa, että sekä mielenilmaukset että vapaa media kuuluvat demokraattiseen yhteiskuntaan. Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu myös toisten työn ja turvallisuuden kunnioittaminen.

- Toivottavasti tällaisia välikohtauksia ei enää nähdä. Vetoamme kaikkiin mielenosoitusten järjestäjiin, että he ottaisivat huomioon median työskentelymahdollisuudet ja kannustaisivat osanottajia asialliseen käytökseen. Silloin myös mielenilmausten viesti välittyy yleisölle asti, Holopainen toteaa.

puheenjohtaja Minna Holopainen
minna.holopainen@stt.fi

Päätoimittajien yhdistys on huolissaan maan hallituksen päätösten valmistelun läpinäkyvyydestä ja julkisuusperiaatteen toteutumisesta poikkeusolojen aikana. Esimerkiksi liikkumisrajoitusten valmistelun konkreettiset yksityiskohdat on pidetty täysin poissa julkisuudesta huolimatta siitä, että valtioneuvoston kanslia on mediatietojen mukaan pyytänyt muilta ministeriöiltä lausuntoja kaavailtuihin rajoituksiin jo helmikuussa.