Taideyliopisto

Paavo Heinisen sävelkielestä syntyi ensimmäinen väitöskirja

Jaa

Paavo Heininen hyödyntää Silkkirumpu-oopperassaan uudenlaisia intermediaalisia kerronnan keinoja. Tämä käy ilmi Inkeri Jaakkolan väitöskirjasta "Laakeripuun luona: Tekstin ja musiikin vuorovaikutus Paavo Heinisen oopperassa Silkkirumpu op. 45", joka tarkastetaan Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa 26.9.2020. Jaakkolan tutkimus on ensimmäinen Heinisen sävelkieleen musiikkianalyysin keinoin pureutuva suomalainen väitöskirja.

Jaakkola on tarkastellut Silkkirumpu-oopperaa sekä musiikkianalyysin että kirjallisuustutkimuksen menetelmin.

”Halusin osoittaa, miten monipuolisesti ja taitavasti Heininen käyttää Silkkirummussa oopperahistorian ja vokaalimusiikin traditionaalista kerrontaa ja hyödyntää toisaalta myös uusia, audiovisuaalisen kerronnan keinoja”, Jaakkola kertoo.

Silkkirumpu on Paavo Heinisen tuotannon kulmakivi ja yksi suomalaisen oopperakirjallisuuden merkkiteoksista. Oopperan teksti perustuu japanilaiseen no-näytelmään Aya no Tsuzumi, ja libreton on suomentanut eturivin suomalainen modernistinen runoilija Eeva-Liisa Manner.

Jaakkola kehitti tutkimuksessaan myös uuden vokaaliosuuksien tarkastelumallin. Tämä niin sanottu ”Vocal style” tarkoittaa vokaaliteoksen solistiosuuden tarkastelua, jossa otetaan huomioon kaikki ilmaisuun vaikuttavat seikat ja erityisesti niiden muuttuminen teoksen draamallisen sisällön mukaan – esimerkiksi se, miten dynamiikka ja melodian intervallirakenteet muuttuvat, kun draamassa lähestytään konfliktin huippua, tai miten äärimmäinen suru ilmaistaan. Solistiosuuksien ohella Jaakkola analysoi työssään myös orkesterin toimintaa ja erityisesti sen roolia oopperan kertojana.

”Ihastuin Silkkirummussa erityisesti vokaaliosuuksien virtuoosiseen ilmaisuun, joka yhdistyy kiehtovaan kielellä leikittelyyn. Oopperan partituuri on pienimpiin yksityiskohtiin asti hiottu. Ihailen Silkkirummussa Heinisen musiikillisten keinojen selkeyttä, konkreettisesti kuultavia musiikillisia yhteyksiä, älykästä kokonaissuunnittelua ja koskettavaa tunneilmaisua.”

Jaakkolan tutkimus on ensimmäinen suomalainen väitöskirja, jonka aiheena on Paavo Heinisen sävelkieli ja Silkkirumpu-oopperan musiikki. Tutkimus täydentää myös Eeva-Liisa Mannerin runoilijakuvaa.

”Professori Heininen totesi minulle heti tutkimuksen alkumetreillä: Ei minulla ole antaa sinulle mitään metodia. On vain luettava partituuria oivaltaen. Sen olen työssäni rohkeasti yrittänyt tehdä", toteaa Jaakkola.

Lisätiedot:

Inkeri Jaakkola
inkeri.jaakkola@uniarts.fi

Inkeri Jaakkolan väitöstilaisuus

26.9.2020 klo 16, Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, Musiikkitalo, Black Box, Mannerheimintie 13, Helsinki

Tohtorintutkinnon otsikko: Beneath the Laurel Tree: Text-Music Relationships in Paavo Heininen’s Opera Silkkirumpu, op. 45

Vastaväittäjä: Prof. Yayoi Uno Everett, The University of Illinois at Chicago

Kirjallisen työn tarkastajat: Prof. Yayoi Uno Everett, The University of Illinois at Chicago; Prof. Philip Rupprecht, Duke University

Kustos: Prof. Lauri Suurpää, Taideyliopisto

Tilaisuus on englanninkielinen

Avainsanat

Tietoja julkaisijasta

Taideyliopisto
Taideyliopisto
Töölönkatu 3 A
00100 Helsinki

Taideyliopisto tarjoaa ylintä musiikin, kuvataiteen, teatterin ja tanssin koulutusta Suomessa. Taideyliopisto on taidealojen koulutuksen ja tutkimuksen kansainvälinen suunnannäyttäjä, joka vahvistaa taidetta yhteiskuntaa uudistavana voimana. Vuonna 2013 perustetun Taideyliopiston muodostavat Kuvataideakatemia, Sibelius-Akatemia ja Teatterikorkeakoulu.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Taideyliopisto

Ryhmänäyttely Cooking for the Apocalypse tutkii lajien välisiä suhteita kriisiaikana20.11.2020 10:15:00 EETTiedote

Vuoden viimeinen näyttely Exhibition Laboratoryssa, 20.11.2020 yleisölle avautuva Cooking for the Apocalypse, tutkii lajien välisiä suhteita taiteen ja teknologian välityksellä. Taiteilija ja elokuvantekijä Jack Faberin kuratoimassa näyttelyssä on mukana teoksia kuudeltatoista kotimaiselta ja kansainväliseltä taiteilijalta, niiden joukossa videota, installaatioita, valokuvaa ja performanssia. Näyttelyn alaotsikko Interspecies Relations in Time of Crisis johdattaa ajattelemaan, kuinka nykyinen globaalien kriisien ja kiihtyneen kulutuksen aikakausi on vienyt ihmisen ja luonnon yhä etäämmälle toisistaan. Näyttely kysyy, ovatko ahdistus ja apatia ainoat tuntemamme suhtautumistavat, joiden avulla kykenemme reagoimaan etenevään ekokatastrofiin. Voisiko nykytaide tehdä muutakin kuin muistuttaa tragediasta tai surra? Entä mikä on kulttuuriteollisuuden osuus kriisin vahvistamisessa? Sen sijaan että tuijottaisimme nykyisten ja tulevien sukupuuttojen aiheuttamaan tyhjyyteen, näyttelyn teokset tar

Sopraano Kajsa Dahlbäck nostaa valokeilaan barokkiajan naislaulajat ja -säveltäjät18.11.2020 12:15:00 EETTiedote

Sopraano Kajsa Dahlbäck on taiteellisessa tohtorintutkinnossaan tarkastellut barokkimusiikkia laulajan näkökulmasta. Viidessä jatkotutkintokonsertissaan hän nosti esille erityisesti barokkiajan naislaulajat ja -säveltäjät ja havaitsi, että 1600-luvun naislaulajat ja -säveltäjät olivat aikanaan taitavia ja vaikutusvaltaisia taiteilijoita. Dahlbäckin tohtorintutkinto tarkastetaan Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa 28. marraskuuta.

Emilie Gardberg Taideyliopiston Sibelius-Akatemian dekaaniksi17.11.2020 12:19:29 EETTiedote

Taideyliopiston Sibelius-Akatemian dekaaniksi valittiin Master of Arts Emilie Gardberg. Suomen Lontoon-instituutin johtajana työskentelevällä Gardbergilla on monipuolinen kokemus erilaisista taide- ja kulttuurialan johtotehtävistä. – Taideyliopiston Sibelius-Akatemia on kansainvälisesti erittäin arvostettu. Sen tulokset näkyvät kauas maamme rajojen ulkopuolelle. Sibelius-Akatemialla on mahdollisuus ainutlaatuiseen yhteistyöhön ja alan dynaamiseen kehittämiseen. Dekaanina haluan erityisesti korostaa taiteen yhteiskunnallista merkitystä sekä yliopistoyhteisön inspiroivaa toimintakulttuuria, Gardberg toteaa. Emilie Gardberg on työskennellyt Suomen Lontoon-instituutissa vuodesta 2018. Sitä ennen hän on toiminut muun muassa Turun musiikkijuhlien toiminnanjohtajana ja Turun filharmonisen orkesterin intendenttinä. Hän on myös opettanut taidehallintoa ja johtamista vierailevana luennoitsijana useissa korkeakouluissa. Dekaanin tehtävänä on johtaa Sibelius-Akatemiaa osana Taideyliopistoa. Kokona

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme