Päihdeneuvonnan puheluissa kuuluu joulun aikaan huoli ja ahdistus

EHYT ry:n Päihdeneuvonta päivystää juhlapyhinä ympäri vuorokauden. Joulu kuuluu soittajien puheenaiheissa jo viikkoja etukäteen ja jälkipuintia juhlakauden tapahtumista käydään usein vielä vuoden vaihteen jälkeenkin.

Joulun odotus ei ole kaikille iloista ja kutkuttavaa aikaa. Jos jollakin perheessä on ongelmia alkoholin tai muiden päihteiden kanssa, läheiset voivat jännittää ja pelätä tulevaa juhlakautta. Erityisesti liiallinen alkoholin käyttö aiheuttaa ongelmia ja huolestuttaa läheisiä.

– Jouluun liittyvä ahdistus, epävarmuus ja pelko kuuluvat soittajien puheenaiheissa jo kauan ennen varsinaisia juhlapyhiä. Saatetaan muistella aikaisempia pettymyksiä ja pohtia, kuinka pahan mielen voisi tänä jouluna välttää, kertoo Päihdeneuvonnan päällikkö Kaisa Åberg.

Runsas alkoholin käyttö ja erityisesti humalajuominen kasvattavat erilaisten tapaturmien, onnettomuuksien ja väkivallan riskiä. Pahimmillaan tilanteet kriisiytyvät ja rauhallinen joulutunnelma jää vain haaveeksi.

Myös moni oman päihdeongelmansa tunnistanut jännittää joulua etukäteen. Erityisesti yksinäisyys korostuu silloin, kun tuntuu, että kaikki muut viettävät juhlaa perheen ja ystävien kanssa.

– Päihdeongelman kanssa kamppailevallekin joulu on raskasta aikaa. Esimerkiksi retkahtamista saatetaan pelätä jopa kuukausia etukäteen. Miten pärjään, jos olen yksin vuoden vaikeimpana aikana? Kiusaus lähteä hakemaan lohtua päihteistä voi olla suuri.

Päihdeneuvonta on Suomen ainoa auttava puhelin, joka tarjoaa maksutonta neuvontaa ja tukea päihdeasioissa valtakunnallisesti vuorokauden ympäri. Päihdeneuvontaan voi ottaa yhteyttä, jos on huolissaan omasta tai läheisensä päihteiden käytöstä. Puhelut ovat luottamuksellisia eikä omaa nimeä tarvitse kertoa.

– Onneksi ihmiset uskaltavat soittaa ja pyytää tukea, kun päihteisiin liittyvät asiat ahdistavat jouluna. Päihdeneuvonnan päivystäjän kanssa voi pohtia omaa tilannettaan ja vaihtoehtojaan. Moni kertoo, että jo pelkkä keskustelu keventää mieltä, Åberg kertoo.

Maksuton päihdeneuvontapuhelin päivystää vuoden jokaisena päivänä

EHYT ry:n Päihdeneuvontapuhelin päivystää numerossa 0800 900 45 joka päivä, ympäri vuorokauden. Päihdeneuvonnan ammattilaiset tarjoavat neuvontaa ja keskustelutukea päihteisiin liittyvissä kysymyksissä ja huolissa. Yhteyttä voi ottaa ensimmäisten hälytysmerkkien takia tai pitkään jatkuneen ongelman vuoksi. Riittää, että haluaa keskustella huolestaan. Soittaminen on anonyymia ja maksutonta.

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry toimii koko maassa ja koko väestön parissa terveiden elämäntapojen edistämiseksi. Alkoholiin, nikotiinituotteisiin ja huumeisiin liittyvän ehkäisevän työn ohella EHYT ry ehkäisee pelaamisesta syntyviä haittoja. Työmme pohjautuu tutkittuun tietoon ja näyttöön perustuviin menetelmiin.

Nettirahapeleihin saatava yhteiset pelirajoitukset – haittoihin puuttuminen ei voi olla yhtiöiden vapaaehtoisuuden varassa29.2.2024 14:37:18 EET | Tiedote

Suomi on siirtymässä nettirahapelaamisessa lisenssijärjestelmään, minkä vuoksi Suomen markkinoilla toimii pian entistä useampi rahapelejä tarjoava yhtiö. Lisenssin saaneita yhtiöitä tulisi koskea samat lakisääteiset pelirajoitukset ja haittojen ehkäisytoimet, jotta rahapeliongelmat ja -haitat eivät lähde nykyistä jyrkempään kasvuun.

EHYT vaatii kokonaisarviota alkoholipolitiikan muutosten vaikutuksista kansanterveyteen ja -talouteen21.2.2024 08:55:21 EET | Tiedote

Ehkäisevä päihdetyö EHYT on pettynyt tapaan, jossa hallitusohjelmaan kirjattuja alkoholipoliittisia muutoksia käsitellään yksittäisinä toimenpiteinä ilman yhteisvaikutuksien arviointia terveyteen, hyvinvointiin ja kansantalouteen. Ilman kokonaiskuvaa päädytään tilanteeseen, joka lisää alkoholin aiheuttamia haittoja ja on kansalaisten toiveiden vastainen.

Rahapeliuudistuksessa on selvitettävä lapsiin ja nuoriin kohdistuvat vaikutukset30.1.2024 08:22:00 EET | Tiedote

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, Mannerheimin Lastensuojeluliitto ja Pelastakaa Lapset vetoavat, että rahapelijärjestelmän uudistus on valmisteltava huolellisesti ja hyvän lainvalmistelutavan mukaisesti. Lapsia ja nuoria aikuisia (18–24-vuotiaat) on myös uudessa järjestelmässä suojeltava rahapelihaitoilta. Oleellinen osa valmistelua on lapsivaikutusten arviointi, jonka tulokset on otettava huomioon lain sisällössä ja toimeenpanossa.