Päihdeneuvonta päivystää joulun pyhinäkin

Suomalaisessa alkoholikulttuurissa on merkkejä myönteisestä muutoksesta. Silti monen lapsen ja aikuisen joulun odotukseen kuuluu tänäkin vuonna jännitys, kun perheenjäsenen tai sukulaisen juominen varjostaa joulun viettoa. Keskusteluapua saa joulunakin ympäri vuorokauden Päihdeneuvonnasta 0800 900 45.

Joulu on monelle vuoden rakkain juhla. Silloin perhe tai suku kokoontuu yhteen nauttimaan yhdessäolosta, jouluherkuista ja -juomista. Monessa perheessä alkoholinkäyttö on maltillista. Suomessa on kuitenkin yhä satojatuhansia ihmisiä, jotka kokevat vakavia haittoja läheisen alkoholin käytöstä.

”Läheisen alkoholinkäyttö aiheuttaa usein huolta, pelkoa ja turvattomuutta ympäri vuoden. Jouluun latautuu niin paljon odotuksia, että silloin tunteet saattavat nousta erityisesti pintaan”, sanoo neuvontavastaava Minttu Tavia Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:stä.

Sekä päihteitä käyttävällä että läheisellä on oikeus saada apua

EHYTin ympärivuorokautiseen Päihdeneuvontaan on tullut kuluvan vuoden aikana noin 5 400 puhelua, joista 20 % on tullut päihteitä ongelmallisesti käyttävien läheisiltä. 56 % kaikista puheluista liittyy alkoholin käyttöön.

”Neuvontatyötä tekevien mukaan läheisten kanssa käytävät keskustelut ovat yleensä pitkiä ja syvällisiä. Läheiset tuntevat syyllisyyttä, häpeää ja uupumusta”, Tavia kertoo.

Tyypillistä on, että Päihdeneuvontaan soittava läheinen ei ole aiemmin hakenut muualta apua. Hän kertoo etsivänsä apua päihteitä käyttävälle puolisolleen tai vanhemmalleen.

”Päihdeneuvontaan soittavalta läheiseltä kysytään kuitenkin aina ensimmäiseksi, kuinka sinä voit, miten voisin auttaa sinua. Suuri osa heistä sanoo, että tämä on ensimmäinen kerta, kun kukaan kysyy asiaa”, Tavia sanoo.

Läheisen pitää asettaa rajat

Päihdeneuvonnassa lähdetään purkamaan usein jo vuosikausia jatkunutta tilannetta, jossa läheisellä on pahimmillaan ollut päävastuu perheen elättämisestä ja arjen pyörittämisestä aina lasten kasvatuksesta kotitöihin.

”Jos aikaa, rahaa tai voimia on jäänyt kaiken tämän jälkeen, niin se on kulunut päihteidenkäyttäjän ongelmien setvimiseen ja hänen hoivaamiseensa”, Tavia kuvaa.

Tuen ja avun piiriin kannattaa hakeutua mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, jo asian kertominen keventää taakkaa. Jos kärsii läheisen päihteidenkäytöstä, tärkeää on asettaa omat rajat ja pitää niistä kiinni sekä päästää irti vastuusta ja häpeästä.

”Päihderiippuvuus on sairaus, johon kuuluu saada asianmukaista hoitoa. Läheisen on tärkeää huomata, että hän ei ole syyllinen eikä vastuussa”, Tavia sanoo.

Jos oma päihteidenkäyttö mietityttää tai haluaa keskustella läheisen päihteiden käytöstä, niin EHYT ry:n Päihdeneuvonta päivystää numerossa 0800 900 45 myös joulunpyhinä 24h/vrk. Palvelu on anonyymia ja maksutonta. Puhelimeen vastaavat päihdetyön ammattilaiset.

Minttu Tavia, EHYT ry, p. 050 452 1039, minttu.tavia@ehyt.fi tai ehyt.fi/paihdeneuvonta

Lämmin vanhemmuus voi suojata lasta päihteiden käytöltä ja mielenterveysongelmilta12.4.2019 08:00:00 EESTTiedote

Tilastojen mukaan nuorten päihteiden käyttö on laskussa, mutta laskeva kehityssuunta ei koske kaikkia nuoria. Esimerkiksi alkoholin käyttö on paljon yleisempää ammatillisissa oppilaitoksissa kuin lukioissa ja erot näyttävät kasvavan. Samat tekijät altistavat sekä liialliselle päihteiden käytölle että mielenterveysongelmille, toisaalta samankaltaiset tekijät myös suojaavat niiltä kummaltakin. Näihin tekijöihin kannattaa vaikuttaa jo lapsuudessa, jolloin ehkäisy on kaikkien helpointa.

Kysely: Suurin osa eduskuntavaaliehdokkaista ei kannata alkoholimarkkinoiden vapauttamista4.4.2019 11:25:26 EESTTiedote

Enemmistö eduskuntavaaliehdokkaista ei kaipaa alkoholijuomien myyntiin muutoksia, selvisi EHYT ry:n Aula Researchilla teettämässä kyselytutkimuksessa. Kaikista vastaajista 73 % pitäisi alkoholijuomisen nykyisen sääntelyn ennallaan (60 %), tai kiristäisi sitä (13 %). Vain 23 % vastaajista haluaisi vapauttaa kaikkien alkoholijuomien myynnin ruokakauppoihin, eli niin viinit kuin väkevät alkoholijuomat.

Kysely: Suurin osa eduskuntavaaliehdokkaista ei kannata alkoholimarkkinoiden vapauttamista4.4.2019 07:50:00 EESTTiedote