Päihdeneuvontaan tulevien avunpyyntöjen määrä lähes tuplaantunut

EHYT ry:n Päihdeneuvontaan soittavien määrä on lähes tuplaantunut kuluneena vuonna verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan. Vastattujen puheluiden määrä on noussut 30 %, mutta soittoyritysten määrä on noussut vuoden aikana 40 %.

”Vaikka osa soittoyrityksistä saattaa tulla samoilta ihmisiltä, jotka yrittävät päästä lävitse monta kertaa peräkkäin, niin selvää on, että avun tarve on kasvanut paljon. Monilla on tänä vuonna päihteiden käyttö lisääntynyt entisestään”, kertoo Päihdeneuvonnan päällikkö Minttu Tavia Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:stä

Päihteiden käytön kasvu on kuulunut myös läheisten soitoissa eli huolissaan olevien vanhempien, lasten tai puolisoiden yhteydenotoissa.

Päihdeneuvonnasta ohjataan tarvittaessa ottamaan yhteyttä oman kunnan päihdepalveluihin tai muuhun hoitoa tai vertaistukea järjestävään tahoon.

”Huolestuttavaa on, että kuntien päihdehoidon tarjonta ei tunnu vastaavan tarvetta. Päihdehoidosta ei olisi varaa tässä tilanteessa tinkiä ollenkaan, vaikka taloustilanne voi olla vaikea”, Tavia sanoo.

Apua kannattaa hakea ajoissa

Koronavuonna soittajilla on ollut suuri tarve keskustella jonkun kanssa, monilla on ahdistusta ja joillakin itsetuhoisuutta.

”Toivoisimme, että ihmiset ottaisivat yhteyttä ajoissa. Kannattaa hakea apua, jos oma tai läheisen päihteiden käyttö arveluttaa yhtään”, Tavia sanoo.

EHYT ry:n maksuton neuvontapuhelin päivystää numerossa 0800 900 45 joka päivä, ympäri vuorokauden. Päihdeneuvontaan soittaminen on anonyymia ja luottamuksellista.

1.tammikuuta ja 30.marraskuuta 2020 välisenä aikana Päihdeneuvontaan on tullut 17 451 puheluyritystä.

Päihdeneuvonnan päällikkö Minttu Tavia p. 050 452 1039 tai minttu.tavia@ehyt.fi

JULKILAUSUMA: Elinvoimainen kansalaisyhteiskunta ehkäisee päihteisiin kytkeytyvää eriarvoisuutta20.10.2020 12:27:16 EESTTiedote

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n edustajakokous on huolissaan kasvavasta päihteisiin kytkeytyvästä eriarvoistumisesta. EHYT ry:n jäsenistö kokoontui 19.10.2020 yhdistyksen historian kolmanteen edustajakokoukseen. Kokouksessa hyväksyttiin EHYTin uusi strategia ja valittiin uusi valtuusto seuraavalle kolmivuotiskaudelle (2020-2023). Valtuuston puheenjohtajaksi valittiin professori Pekka Puska ja varapuheenjohtajaksi Nyyti ry:n toiminnanjohtaja Minna Savolainen.