Myllyhoitoyhdistys ry

Päihderiippuvaisten Läheistenpäivänä 5.5. päivystetään verkossa ja puhelimitse

Päihderiippuvaisten Läheistenpäivänä järjestöt järjestävät päivystystä läheisille. Läheistenpäivä muistuttaa, että lain mukaan päihderiippuvaisen lisäksi myös hänen läheisillään on oikeus tuen ja avun saantiin.

Toukokuun 5. päivä vietetään päihderiippuvaisten Läheistenpäivää. Kyseessä on päivä, jolloin muistetaan läheisiä, joiden elämään toisen päihderiippuvuus vaikuttaa. Läheistenpäivän teemana on tänä vuonna ”Oikeus saada tukea”.

Kampanja muistuttaa, että lain mukaan riippuvuuteen sairastuneen lisäksi myös hänen läheisillään on oikeus tuen ja avun saantiin. Läheisten asema ja tuen tarpeet tulee huomioida ja tunnistaa palvelujärjestelmässä nykyistä paremmin.

Päihdeongelma vaikuttaa kuormittavasti aina monen ympärillä olevan ihmisen elämään. Läheiset eivät ole tilanteessaan yksin, sillä Suomessa arvioidaan olevan noin pari miljoonaa päihdeongelmasta kärsivän läheistä (THL). Läheiset kokevat tilanteessa usein moninaisia tunteita, kuten surua ja toivottomuutta sekä arvottomuuden ja häpeän kokemuksia.

Kampanjan järjestäjätahot päivystävät 5.5.

Läheistenpäivänä 5.5. järjestöt tarjoavat keskusteluapua päihderiippuvaisten läheisille.

Sosiaalialan ammattilaiset päivystävät 5.5. Irti Huumeista ry:n chatissa https://irtihuumeista.fi/ klo 10–15. Päihdelinkin olohuoneessa https://paihdelinkki.fi/keskustelu/viewforum.php?f=143 päivystetään klo 14–20. Olohuoneessa voi keskustella muiden läheisten sekä ammattilaisten kanssa. Raittiuden Ystävät ry:n Raitis Linja -puhelin päivystää läheisille klo 12–15 numerossa 0800 508 230.

Kampanja kannustaa hakemaan apua tilanteeseensa terveydenhuollosta tai vertaistuen parista. Tuen hakemisen voi aloittaa seuraavista paikoista:

Läheistenpäivän somekampanja muistuttaa jaettavien kiitosten, kokemusten sekä tukipaikkojen listaamisen muodossa siitä, ettei kenenkään pitäisi joutua jäämään yksin vaikean tilanteen äärellä. Jokaisella meistä on oikeus tulla nähdyksi, kohdatuksi ja kuulluksi. Muistetaan #myösläheiset.

Kampanjan järjestävät tänä vuonna: Irti Huumeista ry, Myllyhoitoyhdistys ry, Raittiuden Ystävät ry, Sininauhaliitto, Tukikohta ry ja MIPA 2.0 Päihde- ja mielenterveysjärjestöjen tutkimusohjelma 2019-2021

Myllyhoitoyhdistys ry
Annankatu 29 A 9

040 729 1171 (9-15)http://www.myllyhoitoyhdistys.fi

Myllyhoitoyhdistys on valtakunnallinen asiantuntija- ja kansalaisjärjestö, jonka työntekijät ja verkostot omaavat laajasti riippuvuuksiin liittyvää asiantuntemusta. Yhdistyksen tavoitteena on riippuvuuksien ehkäiseminen, päihderiippuvuuteen tai muihin haitallisiin riippuvuuksiin sairastuneiden ja heidän läheistensä auttaminen sekä toipumiskeskeisen riippuvuushoidon kehittäminen.

Lisätietoja: www.myllyhoitoyhdistys.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi