Päijänteellä ja Kymijoella varaudutaan kevättulvaan (Kaakkois-Suomi, Häme ja Keski-Suomi)

Huhtikuun alun lämmin ja sateinen sää on nostanut Kymijoen vesistöalueen järvien vedenpintoja nopeasti. Monissa järvissä vedenkorkeudet ovat olleet läpi talven tavanomaista korkeammalla ja helmikuun lopun runsaat sateet nostivat etenkin vesistöalueen pohjoisosissa lumen vesiarvon keskimääräistä suuremmaksi.

Ennen sulannan alkua lunta oli Kymijoen vesistöalueella n. 20-40 % keskimääräistä enemmän. Vesistöalueen eteläosissa lumet ovat pääosin jo sulaneet. Vielä jäljellä olevan lumen sulamisen ajoittuminen sekä kevään sateisuus vaikuttavat tulvahuipun suuruuteen Päijänteellä ja vesistöalueen pohjoisosien järvissä.

Luminen talvi nostaa Päijänteen ja useiden muiden Kymijoen vesistöalueen järvien vedenpintoja

Päijänteen vedenkorkeus on 15.4.2021 tasolla NN+ 78,30 m, joka on n. 40 cm ajankohdan keskimääräistä vedenkorkeutta korkeammalla. Tämän hetken ennusteen mukaan Päijänteen vedenkorkeus on nousemassa toukokuun aikana nykyisestä tasosta vielä n. 40 cm ja touko-kesäkuun vedenkorkeushuipun ennustetaan olevan välillä NN+ 78,6 – 78,9 m. Päijänteen tulvarajana pidetään tasoa NN+ 78,8 m. Valuma-alueen vesivarastojen ollessa täynnä kevään ja alkukesän mahdolliset tavanomaista runsaammat sateet voivat nostaa Päijänteen vedenkorkeuden haitalliselle tasolle.

Päijänteen ja Kymijoen tulvariskin pienentämiseksi  juoksutusta on lisätty helmikuun lopusta alkaen. Tällä hetkellä Päijänteen kokonaislähtövirtaama, sisältäen Kalkkisen luonnonkosken virtaaman ja juoksutuksen, on n. 380 m3/s, kun kevään lähtövirtaama on tyypillisesti n. 250 m3/s. Kalkkisten säännöstelypadon luukut ovat olleet huhtikuun alusta lähtien täysin auki ja vettä juoksutetaan myös Kalkkisten kanavan kautta. Päijänteen tämänhetkinen vedenkorkeus on 18 cm luonnonmukaista (säännöstelemätöntä) vedenkorkeutta alempana. Juoksutusten vuoksi Kymijoen virtaama tulee pysymään suurena koko kevään ajan. Tällä hetkellä virtaama Kuusankoskella on n. 500 m3/s, joka on n. 150 m3/s suurempi kuin ajankohdan keskimääräinen virtaama.

Suurista vedenkorkeuksista paikallista haittaa rantapeltojen viljelylle

Päijänteen tavanomaista korkeammat vedenkorkeudet ja Kymijoen suuret virtaamat kevään aikana tulevat aiheuttamaan paikallista haittaa maanviljelylle ranta-alueilla. Päijänteen juoksutusta joudutaan pitämään suurena siihen asti, kunnes tulovirtaamat laskevat ja tulvariski Päijänteellä ja Kymijoelle helpottuu.

Kaakkois-Suomen ELY-keskus
Päijänteen ja Kymijoen säännöstelyt:

Johtava vesitalousasiantuntija Tapio Tuukkanen
P. +358 295 029 225

Vesitalousasiantuntija Juha Pohjoisaho
P. +358 295 029 270

Keski-Suomen ELY-keskus
Alueellista tietoa (Keski-Suomi):

Johtava asiantuntija Timo Sokka
P. +358 295 024 816

Hämeen ELY-keskus
Alueellista tietoa (Häme):

Vesitalousasiantuntija Elina Mäkäläinen
P. +358 295 025 158

s-posti: etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Siltaurakat käynnistyvät Hyrynsalmella ja Suomussalmella (Kainuu)17.5.2021 12:21:28 EEST | Tiedote

ELY-keskus toteuttaa vuonna 2021 Kainuussa kaksi siltaurakkaa: Hyrynsalmella peruskorjataan Mikitänjoen ylittävä Siltakosken silta. Silta sijaitsee Kuhmontiellä noin 24 km Hyrynsalmelta Kuhmon suuntaan. Työ toteutetaan sillalla kaista kerrallaan ja liikenne ohjataan työkohteen ohi liikennevaloilla. Liikennejärjestelyt toteutetaan viikolla 19. Suomussalmella uusitaan Parkkilantiellä sijaitseva Kylmäjoen silta. Sillan rakentamisen aikana käytössä on kiertotie. Työt alkavat kiertotien rakentamisella heti kun kelirikko ja kevättulva kohteessa helpottavat. Uusi silta valmistuu liikenteelle lokakuun lopussa. Urakkakohteiden pääurakoitsijana toimii KREATE Oy.

Utvecklingsbehov och målbild för avsnittet Lusi–Kanavuori längs riksväg 4 utreds (Mellersta Finland och Nyland)10.5.2021 14:29:07 EEST | Tiedote

NTM-centralerna i Mellersta Finland och Nyland har tillsammans påbörjat utarbetandet av en åtgärdsutredning för riksväg 4 på avsnittet mellan Lusi i Heinola och Kanavuori i Jyväskylä. I den påbörjade utredningen fastställs målbilden för avsnittet Lusi–Kanavuori som utgångspunkt för den mer detaljerade planeringen. Åtgärdsutredningen baserar sig på en utredning om principerna för utveckling av riksvägskorridoren 4 och 29 på avsnittet Helsingfors–Torneå/Haparanda (fi. Valtatiekäytävän 4 ja 29 kehittämisen periaatteet Helsinki–Tornio/Haaparanta). Planeringsavsnittets längd är cirka 112 kilometer.

Valtatiellä 4 selvitetään Lusi–Kanavuori-välin kehittämistarpeita ja tavoitetilaa (Keski-Suomi ja Uusimaa)10.5.2021 14:29:06 EEST | Tiedote

Keski-Suomen ja Uudenmaan ELY-keskukset ovat yhteistyössä käynnistäneet toimenpideselvityksen laatimisen valtatielle 4 Heinolan Lusin ja Jyväskylän Kanavuoren väliselle osuudelle. Käynnistyneessä selvityksessä määritetään Lusi–Kanavuori-välin tavoitetilanne yksityiskohtaisemman jatkosuunnittelun lähtökohdaksi. Toimenpideselvitys perustuu vuonna 2020 laadittuun Valtatiekäytävän 4 ja 29 kehittämisen periaatteet välillä Helsinki – Tornio/Haaparanta -selvitykseen. Suunnittelujakson pituus on noin 112 kilometriä.