Avidly Oyj

Päijät-Hämeen yritykset kehittävät vastuullista ja digitaalista liiketoimintaa 

Jaa

Vastuullisuuskysymykset ovat tulleet jäädäkseen päijäthämäläisiin yrityksiin, ja pandemia on kiihdyttänyt entisestään digitaalisen liiketoiminnan kehitystä. Tämä paljastuu Avidlyn tekemästä Päijät-Hämeen yritysbarometrista, johon vastasi kymmeniä alueen yritysten toimitusjohtajia. Vastausten mukaan Päijät-Häme on houkutteleva alue yrittämiseen myös tulevaisuudessa, mutta pula osaavasta työvoimasta on useiden yritysten huolenaihe.

Avidly kartoitti barometrikyselyllä Päijät-Hämeen alueen yritysten näkemyksiä vastuullisuudesta, digitalisaatiosta sekä tulevaisuuden näkymistä.

Kaksi kolmesta vastaajasta (69%) uskoo, että yrityksen panostukset vastuullisuusresursseihin kasvavat lähivuosina. Eniten Päijät-Hämeen yritysten panostukset kasvavat työntekijöiden hyvinvointiin ja osaamiseen liittyvissä teemoissa. Siihen aikoo keskittyä yli puolet vastaajista.

Alfarocin toimitusjohtaja Tiia Bister puhuukin sosiaalisen vastuun merkityksestä yrityskulttuurin rakennuspalikkana.

“Sosiaalinen vastuu näkyy siinä, miten henkilöstöjohtamista ja esimiesvastuuta toteutetaan käytännössä. Tasa-arvoisuus ja tasapuolisuus on tärkeää. Uskon, että tämä on yksi syy Alfarocin hyvään työnantajamaineeseen. Meillä on täällä aidosti hyvä meininki”, tiivistää Bister.

Myös Maija Masalin, Lunawoodin markkinointi- ja tuotehallintajohtaja, nimeää juuri sosiaalisen vastuun yhdeksi tärkeimmistä vastuullisuuden painopistealueista.

“Lunawoodin liiketoimintamalli perustuu vahvasti vastuullisuuteen ja puhtaaseen luonnontuotteeseen. Jatkossa vastuullisuutta kuitenkin rakennetaan meillä vahvemmin myös johtamisen, arvojen ja sidosryhmäyhteistyön kautta. Haluamme aktiivisesti kehittää Lunawoodin tapaa toteuttaa sosiaalista vastuuta”, kertoo Masalin.

Toimintaympäristö muuttui pysyvästi, osaajapula mietityttää

Digitalisaatio on vaikuttanut yrityksissä eniten työn tekemisen tapoihin ja käytäntöihin, pysyvästikin. Vastaajista suurin osa panostaa lähitulevaisuudessa etenkin myyntiin ja markkinointiin sekä digitaaliseen työhön.

Oilonin toimitusjohtaja Tero Tulokkaan mukaan digitaalisuus on vahvasti läsnä työprosesseissa. Oilonilla on esimerkiksi toteutettu onnistuneesti laitteiden etäkäyttöönottoja. Kuluttajapuolella poikkeusvuosi räjäytti verkkokauppojen määrän sekä myynnin.  Myös B2B-toimialalla verkkokaupat alkavat yleistyä.

“Oilonilla on ollut B2B verkkokauppa jo pitkään. Sitä kehitetään ja parannetaan koko ajan. Se myös jatkoi kasvuaan hyvin korona-aikana”,  kertoo Tulokas.

Moni vastaaja nimesi osaavan henkilöstön saatavuuden yrityksen kasvumahdollisuuksiin vaikuttavaksi tekijäksi. Digitalisaation haasteiksi mainittiin tarvittavan osaamisen sekä henkilöstön saatavuus ja löytäminen. Pk-yritysbarometrin (1/2021) mukaan työvoiman saatavuus koettiin haasteellisimmaksi rakentamisessa ja teollisuudessa; mitä kasvuhakuisempi yritys on, sitä enemmän työvoiman saatavuus koetaan kasvun esteeksi. 

Alfarockin toimitusjohtaja Tiia Bister tunnistaa osaajapulan omalla toimialallaan.

“Osaavan työvoiman saatavuus on vaikeaa. Logistiikkatoimialan sisällä on tunnistettu, että esimerkiksi varastotyö on monelle läpikulkupaikka”, valottaa Bister. “Mielikuvat varastotyöstä ovat vanhanaikaisia ja koulutusyhteistyö on yksi tapa vaikuttaa siihen. Meille pääsee ilman pitkää työkokemusta töihin, kun asenne työhön on kohdillaan. Siksi meillä on panostettu sisäisiin työssäoppimispolkuihin ja perehdytysmalleihin, jotta tekijöitä voidaan kouluttaa tehtäviin yrityksen sisällä,” selittää Bister.

Kansainvälisyys ja työn merkityksellisyys ovat asiantuntijapuolen työnhakijoiden keskuudessa selkeistä vetovoimatekijöitä niin Oilonin kuin Lunawoodin osalta. Suorittavaa työtä tekeville yrityksen vakaus ja varma kasvu myös tulevaisuudessa ovat tärkeitä tekijöitä.

Avidlyn yritysbarometri toteutettiin verkkokyselynä, ja se lähetettiin sähköpostitse yli 500:lle yrityksen johtohenkilölle Päijät-Hämeessä. Vastaajien yritysten liikevaihto oli yli 2 milj. euroa. Kyselyyn vastasi 54 vastaajaa, joista 70% oli toimitusjohtajia.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Heidi Vidgren
Insight Director
Avidly Oyj

heidi.vidgren@avidlyagency.com
p. 050 537 8702

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

Avidly Oyj
Avidly Oyj
Konepajankuja 1
00510 HELSINKI

010 231 9000https://www.avidlyagency.com

Avidly on Suomen johtava markkinoinnin palvelutoimisto ja johtava pohjoismainen markkinoinnin automaatioyhtiö, joka on listattu Nasdaq First North -markkinapaikalla Helsingissä. Synnytämme kasvun mahdollisuuksia, jotka vievät asiakkaitamme eteenpäin. Toteutamme tätä tehtävää noin 230 henkilön voimin 16 toimipisteessä Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Saksassa. Lue lisää: investors.avidlyagency.com

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Avidly Oyj

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme