Päijät-Hämeen yritykset kehittävät vastuullista ja digitaalista liiketoimintaa

Vastuullisuuskysymykset ovat tulleet jäädäkseen päijäthämäläisiin yrityksiin, ja pandemia on kiihdyttänyt entisestään digitaalisen liiketoiminnan kehitystä. Tämä paljastuu Avidlyn tekemästä Päijät-Hämeen yritysbarometrista, johon vastasi kymmeniä alueen yritysten toimitusjohtajia. Vastausten mukaan Päijät-Häme on houkutteleva alue yrittämiseen myös tulevaisuudessa, mutta pula osaavasta työvoimasta on useiden yritysten huolenaihe.

Avidly kartoitti barometrikyselyllä Päijät-Hämeen alueen yritysten näkemyksiä vastuullisuudesta, digitalisaatiosta sekä tulevaisuuden näkymistä.

Kaksi kolmesta vastaajasta (69%) uskoo, että yrityksen panostukset vastuullisuusresursseihin kasvavat lähivuosina. Eniten Päijät-Hämeen yritysten panostukset kasvavat työntekijöiden hyvinvointiin ja osaamiseen liittyvissä teemoissa. Siihen aikoo keskittyä yli puolet vastaajista.

Alfarocin toimitusjohtaja Tiia Bister puhuukin sosiaalisen vastuun merkityksestä yrityskulttuurin rakennuspalikkana.

“Sosiaalinen vastuu näkyy siinä, miten henkilöstöjohtamista ja esimiesvastuuta toteutetaan käytännössä. Tasa-arvoisuus ja tasapuolisuus on tärkeää. Uskon, että tämä on yksi syy Alfarocin hyvään työnantajamaineeseen. Meillä on täällä aidosti hyvä meininki”, tiivistää Bister.

Myös Maija Masalin, Lunawoodin markkinointi- ja tuotehallintajohtaja, nimeää juuri sosiaalisen vastuun yhdeksi tärkeimmistä vastuullisuuden painopistealueista.

“Lunawoodin liiketoimintamalli perustuu vahvasti vastuullisuuteen ja puhtaaseen luonnontuotteeseen. Jatkossa vastuullisuutta kuitenkin rakennetaan meillä vahvemmin myös johtamisen, arvojen ja sidosryhmäyhteistyön kautta. Haluamme aktiivisesti kehittää Lunawoodin tapaa toteuttaa sosiaalista vastuuta”, kertoo Masalin.

Toimintaympäristö muuttui pysyvästi, osaajapula mietityttää

Digitalisaatio on vaikuttanut yrityksissä eniten työn tekemisen tapoihin ja käytäntöihin, pysyvästikin. Vastaajista suurin osa panostaa lähitulevaisuudessa etenkin myyntiin ja markkinointiin sekä digitaaliseen työhön.

Oilonin toimitusjohtaja Tero Tulokkaan mukaan digitaalisuus on vahvasti läsnä työprosesseissa. Oilonilla on esimerkiksi toteutettu onnistuneesti laitteiden etäkäyttöönottoja. Kuluttajapuolella poikkeusvuosi räjäytti verkkokauppojen määrän sekä myynnin.  Myös B2B-toimialalla verkkokaupat alkavat yleistyä.

“Oilonilla on ollut B2B verkkokauppa jo pitkään. Sitä kehitetään ja parannetaan koko ajan. Se myös jatkoi kasvuaan hyvin korona-aikana”,  kertoo Tulokas.

Moni vastaaja nimesi osaavan henkilöstön saatavuuden yrityksen kasvumahdollisuuksiin vaikuttavaksi tekijäksi. Digitalisaation haasteiksi mainittiin tarvittavan osaamisen sekä henkilöstön saatavuus ja löytäminen. Pk-yritysbarometrin (1/2021) mukaan työvoiman saatavuus koettiin haasteellisimmaksi rakentamisessa ja teollisuudessa; mitä kasvuhakuisempi yritys on, sitä enemmän työvoiman saatavuus koetaan kasvun esteeksi.

Alfarockin toimitusjohtaja Tiia Bister tunnistaa osaajapulan omalla toimialallaan.

“Osaavan työvoiman saatavuus on vaikeaa. Logistiikkatoimialan sisällä on tunnistettu, että esimerkiksi varastotyö on monelle läpikulkupaikka”, valottaa Bister. “Mielikuvat varastotyöstä ovat vanhanaikaisia ja koulutusyhteistyö on yksi tapa vaikuttaa siihen. Meille pääsee ilman pitkää työkokemusta töihin, kun asenne työhön on kohdillaan. Siksi meillä on panostettu sisäisiin työssäoppimispolkuihin ja perehdytysmalleihin, jotta tekijöitä voidaan kouluttaa tehtäviin yrityksen sisällä,” selittää Bister.

Kansainvälisyys ja työn merkityksellisyys ovat asiantuntijapuolen työnhakijoiden keskuudessa selkeistä vetovoimatekijöitä niin Oilonin kuin Lunawoodin osalta. Suorittavaa työtä tekeville yrityksen vakaus ja varma kasvu myös tulevaisuudessa ovat tärkeitä tekijöitä.

Avidlyn yritysbarometri toteutettiin verkkokyselynä, ja se lähetettiin sähköpostitse yli 500:lle yrityksen johtohenkilölle Päijät-Hämeessä. Vastaajien yritysten liikevaihto oli yli 2 milj. euroa. Kyselyyn vastasi 54 vastaajaa, joista 70% oli toimitusjohtajia.

Heidi Vidgren
Insight Director

heidi.vidgren@avidlyagency.com

Avidlyn uusi luovan johtamisen malli yhdistää luovan työn ja martechin19.1.2023 10:10:00 EET | Tiedote

Avidly uudisti luovan johtamisen mallinsa. Suomen neljänneksi suurimmassa ja Euroopan kattavimmassa markkinointiteknologian toimistossa luovuutta johdetaan jatkossa kuuden Creative Leadin voimin. Teknologia mahdollistaa markkinoinnin skaalautuvuuden ja vähentää manuaalista työtä. Se tarjoaa mahdollisuuden keskittyä merkityksellisiin asioihin, joissa ihminen on taitavampi kuin kone. Mutta parhaimmillaankin se on vain työkalu, joka tarvitsee rinnalleen vahvan strategian, merkityksellisen luovan sisällön, toimivan prosessin ja laadukkaan designin. Creative Lead -mallin tavoitteena on nivoa paremmin yhteen kaikkea tätä luovaa työtä sekä martech- ja HubSpot-osaamista. Avidlylle uusi luovan työn johtamisen malli palvelee yritystä myös sisäisesti, sillä se vahvistaa tekemisen yhdenmukaistamista Suomen 11 toimipisteessä. ”Haluamme olla entistä luovempi markkinointitoimisto. Näin isossa yrityksessä ja monipuolisessa ympäristössä siihen tarvitaan paljon erilaista osaamista. Siksi luotiin tällain

AVIDLY AND SUPERSON DRIVE POSITIVE CHANGE WITH CO2-FREE ADS - A NEW SUSTAINABILITY PLATFORM FOR ADVERTISERS AND AGENCIES19.1.2022 14:39:47 EET | Press release

CO2-Free Ads is a sustainability platform created by Avidly – inviting all marketers, advertisers and agencies to consider, calculate and mitigate CO2 emissions of their marketing activities. CO2-Free Ads includes The Mitigator page: a tool for estimating and mitigating CO2 emissions of marketing activities. Estimating and optimising CO2 emissions in campaign planning makes CO2 compensation possible both for budgeting and in practice.