Paikallinen hävikkiolut yksinmyyntiin Keskimaan kauppoihin ja ravintoloihin

Osuuskauppa Keskimaan ravintoloihin ja kauppoihin on tullut myyntiin ekologinen kesäuutuus, ylijäämäleipää ja appelsiinin kuoria hyödyntävä kesäolut Beer Cycled white IPA. Kesäoluen on kehittänyt jyväskyläläinen Panimoyhtiö X. Keskimaalle yksinmyyntiin valmistettu erikoisolut on saatavilla kesän ajan Jyväskylän Prismoissa, S-marketeissa sekä Keskimaan ravintoloissa.

Panimoyhtiö X:n Beer Cycled on erikoisolut, jonka valmistuksessa hyödynnetään Seppälän Prisman myymättä jäänyttä leipää sekä Mehustamo-tuoremehupuristimesta kertyviä appelsiininkuoria. Yksi 800 litran oluterä pienentää Prisman leipähävikkiä yli 40 kilolla ja kutistaa biojätettä 15-20 kilolla appelsiininkuoria.

– Beer Cycled white IPAn valmistuksessa osa maltaista on korvattu vaalealla leivällä. Appelsiininkuorista tulee kesäiseen olueen hedelmäisyyttä. Humalan eri lajikkeet syventävät sitrusmaisuutta ja spesiaalia makua antaa myös belgialainen hiiva, Panimoyhtiö X:n olutmestari Lauri Marttinen kuvailee.

Hävikkiä vähentävä olut kehitettiin Panimoyhtiö X:n ja Keskimaan yhteistyöllä jo viime vuonna. Syksyllä myyntiin tulleen Beer Cycled hävikkiolutta myytiin Keskimaan kaupoissa ja ravintoloissa neljä erää, ensimmäisen hävikkioluen raaka-aineina oli myös leipää ja appelsiininkuoria.
– Uskomme, että Beer Cycledin vaaleampi kesäversio myy vähintään saman verran. Juoma on nyt tyyliltään erilainen, raikkaampi ja kevyempi. Ekologinen ja vahvasti paikallinen erikoisolut on saatavilla kesän ajan Prismoissamme sekä Jyväskylän alueen S-marketeissa, toteaa Osuuskauppa Keskimaan paikallistuotteiden valikoimista vastaava Marko Kiiskinen.

Ensimmäiset erät hävikkiä vähentävää kesäolutta on saatu myyntiin Keskimaan Prismoihin, S-market Vaajalaan sekä S-market Tourulaan heti kesäkuun alusta. Ennen juhannusta Beer Cycled white IPA saadaan myyntiin Jyväskylän S-market Kolmikulmaan, Kuokkalaan, Savelaan, Palokkaan sekä Mestarin Herkkuun. Lisäksi hävikkiolutta tulee S-market Muurameen, Jämsään ja Äänekoskelle ja ABC Palokan valikoimiin.

Ravintoloissa Beer Cycled -kesäoluelle on räätälöity omat suositusannokset

Keskimaan kauppojen lisäksi Beer Cycled white IPA on myynnissä laajasti myös Keskimaan ravintoloissa.

– Laadukas, mutta kuitenkin helposti lähestyttävä, kevyt, raikas ja sitrusmainen Panimoyhtiö X:n white IPA sopii seurusteluun sekä monenlaisen ruoan kanssa nautittavaksi. Ensimmäinen Beer Cycled sai varsin hyvän vastaanoton, ja varmasti tämä uusi vaalea versio tulee yhtä lailla kiinnostamaan asiakkaitamme, erikoisoluistaan tunnetun Jalo Kitchen & Lounge -ravintolan päällikkö Jaska Lahti ennakoi.

Beer Cycled -olut saa kaikissa Keskimaan ruokaravintoloissa omat suositusannoksensa.
– Esimerkiksi meidän uuden kesälistan annoksista se sopii mainiosti briossista valmistetun flatbreadin ja kanaburgerin makupariksi, Jaska Lahti vinkkaa.

Kesäolut Beer Cycled white IPA on myynnissä kesän ajan kaikissa Keskimaan alkoholia myyvissä ruokaravintoloissa.

Osuuskauppa Keskimaa, Marko Kiiskinen, valikoimapäällikkö, 010 767 3059, marko.kiiskinen@sok.fi
Osuuskauppa Keskimaa, Jaska Lahti, Jalo Kitchen & Lounge ravintolapäällikkö, 010 785 1031, jaska.lahti@sok.fi
Panimoyhtiö X, Lauri Marttinen, olutmestari, toimitusjohtaja, 050 590 6392, lauri@panimoyhtiox.fi

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 624 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on yli 134 000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme lähes 2000 keskisuomalaista.

Satamankärjen rakentaminen etenee – nimikilpailussa saatiin lähes 9000 ehdotusta17.9.2021 12:30:00 EEST | Tiedote

Osuuskauppa Keskimaan saunaravintolan rakennustyöt Jyväskylän sataman kärjessä etenevät suunnitellusti. Saunaravintolarakennuksen tiloihin rakennetaan uniikki ravintola, kokous- ja juhlatiloja sekä saunamaailmaa. Keskimaa järjesti sataman kärkeen rakentuvalle kohteelle nimikilpailun, nimi julkaistaan myöhemmin tänä syksynä. Ravintolapäälliköksi on nimitetty kokenut ammattilainen Jaska Lahti.

Täysin uusiutuva Nero Diesel myyntiin Hannikaisenkadun ABC-automaattiasemalle ja useita sähköautojen ABC-latauspisteitä rakenteilla18.8.2021 11:15:00 EEST | Tiedote

Osuuskauppa Keskimaa on ottanut ABC-ketjun täysin uusiutuvan ja fossiilivapaan Nero Dieselin valikoimiin. Nero Diesel on myynnissä Jyväskylässä Hannikaisenkadun ABC-automaattiasemalla. Lisäksi Keskimaa on käynnistänyt ABC-latausverkoston rakentamisen Keskimaan toimipaikkojen yhteyteen. Ensimmäisessä vaiheessa latauspisteitä saadaan Prisma Palokkaan, ABC Joutsaan, ABC Viitasaarelle sekä Jyväskylän Sokos hotellien yhteyteen.

Osuuskauppa Keskimaan edustajiston vaalien ehdokasasettelu alkaa maanantaina 16.8.13.8.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

Edustajisto toimii paikallisena äänitorvena osuuskaupan johdon suuntaan ja huolehtii siitä, että osuuskaupan palveluita ja etuja kehitetään omistajien toiveita kuunnellen. Keskimaan 50-jäsenisen edustajiston vaalit järjestetään lokakuussa 2021 suorana henkilövaalina. Ehdokasasettelu alkaa ma 16.8. ja päättyy ti 31.8.2021. Ehdokkaiksi haetaan Keskimaan asiakasomistajia, jotka ovat kiinnostuneita Osuuskauppa Keskimaan kehittämisestä ja oman alueen arjen parantamisesta.