#Paikallistoiveet puntariin – äänestäminen Pirkanmaan Osuuskaupan edustajistovaaleissa alkaa

Pirkanmaalaisten ruokahuollon takaava verkosto, paikallisten seurojen ja yhdistysten tukeminen, arkea helpottava ruoan verkkokauppa ja laaja palveluvalikoima – osuuskauppa näkyy jo nyt monella tavalla jäsentensä arjessa. Mitä muuta osuuskaupan jäsenet odottavat omalta kaupaltaan? Se selviää nyt, kun äänestys Pirkanmaan Osuuskaupan edustajiston vaaleissa alkaa, ja jäsenet pääsevät valitsemaan heitä eniten puhuttelevat ehdokkaat.

– Pirkanmaan Osuuskauppa on jäsentensä omistama yritys, jonka päätöksentekoon jäsenemme voivat osallistua monella tapaa. Joka neljäs vuosi valittavan edustajiston roolina on toimia jäsenten äänitorvena osuuskaupan johdon suuntaan ja huolehtia siitä, että osuuskaupan palveluita ja etuja kehitetään omistajien toiveita kuunnellen, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan talousjohtaja ja vaalilautakunnan sihteeri Jani Virtanen.

Tulevaisuudessa edustajiston tärkein tehtävä on haastaa osuuskauppaa siitä, että hinnat ovat kilpailukykyiset ja osuuskaupan palvelu ja valikoimat ovat kiinni ajassa. Lisäksi edustajiston jäsenet voivat tehdä hallitukselle aloitteita osuuskaupan toimialaan liittyvistä asioista. Näitä aloitteita, eli #paikallistoiveita, on pyydetty ehdokasasettelun yhteydessä kaikilta ehdokkailta. Vaalisivustolta löytyvässä vaalikoneessa äänestäjät pääsevät tutustumaan paikallistoiveisiin, joita ehdokkaat valituksi tulleessaan haluaisivat edistää.

– Saimme ehdokasasettelun yhteydessä ehdokkailta lukuisia paikallistoiveita aina palkitsemisjärjestelmän kehittämisestä ja kauppakaveritoiminnan laajentamisesta hävikin minimoimiseen. Laaja innostus ja ehdotusten kirjo kertovat siitä, että osuuskaupalla nähdään olevan tärkeä rooli koko alueen kehityksessä, Jani iloitsee.

Vaaleissa yli 400 ehdokasta

Pirkanmaan Osuuskaupan edustajistovaalien ehdokasasettelu päättyi 31.1. ja ehdokkaita saatiin ennätykselliset 431.

– Olemme iloisia, että vaikuttaminen selkeästi kiinnostaa, ja jäsenemme ovat lähteneet sankoin joukoin ehdokkaaksi. Kannustamme kaikkia jäseniämme käyttämään aktiivisesti myös äänioikeuttaan, Jani sanoo.

Vaaleissa voi äänestää joko sähköisesti tai postitse 25.3.–6.4. Vaaleissa voi äänestää jokainen Pirkanmaan Osuuskaupan jäsen, joka on sekä täyttänyt 15 vuotta että hyväksytty jäseneksi viimeistään 31.12.2019.

Pirkanmaan Osuuskaupan edustajisto valitaan suhteellisella vaalitavalla. Kaikki ehdokkaat ovat jollain ehdokaslistalla. Ääni annetaan ehdokkaalle, mutta läpipääsyyn vaikuttaa sekä ehdokkaan itse saamat äänet että koko ehdokaslistan äänimäärä.

Äänestyslipuke ja äänestysohjeet postitetaan jokaiselle äänioikeutetuille jäsenelle viikon 13 aikana. Äänestysohjeisiin ja ehdokkaisiin voi tutustua osuuskaupan vaalisivuilla
www.osuuskauppavaalit.fi/pirkanmaa.

Pirkanmaan Osuuskaupan talousjohtaja ja vaalilautakunnan sihteeri Jani Virtanen, jani.p.virtanen@sok.fi, 010 76 70035

www.osuuskauppavaalit.fi/pirkanmaa

Pirkanmaan Osuuskaupassa sopeutetaan toimintaa koronaviruksen vaikutusten vuoksi24.3.2020 16:24:11 EETTiedote

COVID-19-koronaviruspandemia vaikuttaa tällä hetkellä erityisesti matkailu- ja ravitsemistoimialaan Suomessa. Kysyntä ja asiakasmäärät ovat hotelleissa ja ravintoloissa vähentyneet merkittävästi, ja arvio on, että tilanne tulee vaikeutumaan edelleen. Pirkanmaan Osuuskauppa on tästä johtuen päättänyt sopeuttamistoimenpiteenä sulkea toistaiseksi ravintola Puiston sekä anniskeluravintolat Hovipojan, Public Cornerin, Kivenheiton ja Tiikerihain keskiviikosta 25.3. alkaen. Ravintoloiden uudelleenavaamisen edellytyksiä tarkastellaan koronavirusepidemian vaikutusten selkiytyessä. Suljettavien ravintoloiden työntekijöille pyritään tarjoamaan töitä Osuuskaupan muista toimipisteistä. Ravintoloiden tuoretuotteet lahjoitetaan ViaDian ruoka-aputyöhön. − Ravintolatyön vähenemisestä huolimatta esimerkiksi ruokakaupoissamme saattaa esiintyä enenevässä määrin työvoimapulaa. Tämä voisi johtua tilanteesta, jossa iso osa henkilöstöä joutuisi karanteeniin, sairastuisi yhtäaikaisesti tai jäisi kotiin esimerk

Pirkanmaan Osuuskaupan myynti edellisen vuoden tasolla – Ruoan verkkokaupan myynti kasvoi 37 %30.1.2020 08:00:00 EETTiedote

Pirkanmaan Osuuskaupan verollinen myynti vuonna 2019 oli 1 092 miljoonaa euroa, joka oli edellisen vuoden tasolla. Toimialoista päivittäistavarakauppa kasvoi yhden prosentin, käyttötavarakaupan sekä ravintola- ja ABC-liiketoiminnan myynti pieneni edellisestä vuodesta kaksi prosenttia johtuen Kodin Terran ja ravintola Tuopin sulkemisesta sekä erityisesti polttonestekaupan hintakilpailusta. Päivittäistavarakaupan palveluita parannettiin avaamalla uusi Sale-myymälä Jankaan ja uudistamalla nykyinen Sale-myymälä Nattarissa sekä S-marketit Mäntässä, Viialassa ja Food Market Herkku Hämeenkadulla. Prisma Ideapark remontoitiin uuteen Prisma-konseptiin. Panostukset ruoan verkkokauppaan jatkuivat keräilykapasiteetin kasvattamisella ja uudella noutopisteellä Linnainmaan Prismassa. Uusia autonpesuyksiöitä avattiin Prismojen yhteyteen Nokialla ja Linnainmaalla. Asiakasomistajia oli vuoden lopussa 204 165. Bonusta heille maksettiin 31,4 miljoonaa euroa, joka on 0,9 miljoonaa euroa enemmän kuin edelli

Pirkanmaan Osuuskaupan edustajistovaalien ehdokasasettelu alkaa – nyt on aika edistää uusia paikallistoiveita7.1.2020 10:05:00 EETTiedote

Nuorten liikkumisen mahdollistavat Ässäkentät, arjen kiireitä helpottava ruoan verkkokauppa, laaja palveluvalikoima ja -verkosto – osuuskauppa näkyy jo nyt monella tavalla jäsentensä arjessa. Mitä muuta osuuskaupan jäsenet odottavat omalta kaupaltaan? Mikä rooli osuuskaupalla voisi olla Pirkanmaan kehityksessä? Näihin kysymyksiin haetaan vastauksia Pirkanmaan Osuuskaupan pian alkavissa vaaleissa.