Varsinais-Suomen ELY-keskus

Paimiossa Pakurlan siltatyömaalla maantien 2340 ajoneuvoliikenteen katko jatkuu lokakuun puoleen väliin saakka

Jaa
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen rakennuttaman Pakurlan sillan päätyjen pohjarakennustöitä on tehty toukokuusta lähtien. Pohjarakennustöiden ajaksi ajoneuvoliikenne vanhalla sillalla jouduttiin katkaisemaan ja ohjaamaan kiertotielle. Pohjarakennustyöt viivästyvät aikaisemmasta arviosta, jonka takia maantien 2340 ajoneuvoliikenteen katkoa joudutaan jatkamaan lokakuun puoleen väliin saakka.
Pakurlan siltatyömaa
Pakurlan siltatyömaa

Mt 2340 Pakurlan sillan uusimistyöt aloitettiin tammikuun alussa. Uuden sillan pohjarakennustöiden takia ajoneuvoliikenne on katkaistu vanhalla sillalla ja ohjattu kiertotielle 9.5.2022 alkaen. Ajoneuvoliikenteen katkon arvioitiin kestävän 5.9.2022 asti. Uuden sillan päätyjen paalulaattojen pohjan stabiliteetti on ollut kuitenkin oletettua huonompi ja työjärjestystä ja -tapaa on näiltä osin jouduttu muuttamaan. Työjärjestyksen muutoksessa tulopenkereillä tehtiin pilaristabilointi ennen paalulaatan rakentamisen aloittamista. Pilaristabiloinnin lujittumisajan takia ajoneuvoliikenteen katkoa joudutaan jatkamaan 15.10.2022 asti. Viivästyksellä ei ole vaikutusta sillan valmistumiseen.

Ajoneuvoliikenne on ohjattu katkon ajaksi teiden 181 (Kravinkuja), 1 (Turku-Helsinki moottoritie) ja 2340 (Paimiontie) kautta. Kiertotien pituus on n. 12 km. Hidas moottoriliikenne on ohjattu valtatien 1 sijaan käyttämään maantietä 110. Kiertotien pituus hitaalle moottoriliikenteelle 14 km. Kevyelle liikenteelle on järjestetty katkon ajaksi 1,5 metriä leveä kulkureitti työmaan läpi. Paimion ja Turun väliä liikennöivän linja-autoliikenteen linjat 704 ja 706 sekä Kemiöstä Sauvon ja Paimion kautta Turkuun liikennöivän linjan 702 reitit jatkavat tilapäisellä reitillä Kravinkujan kautta moottoritielle liikennekatkon loppuun saakka. Tieosuudella Pakurlan silta-Tammisilta ei ole liikennekatkon aikana linja-autoliikennettä.

Vuonna 1970 valmistunut Pakurlan silta sijaitsee Paimiossa, missä maantie 2340 ylittää Paimionjoen. Pakurlan silta on elinkaarensa päässä eikä siltaa voi enää peruskorjata. Uusi silta rakennetaan vanhan sillan viereen. Sillan rakennustöiden yhteydessä rakennetaan myös kiertoliittymä Paimiontien ja Kravinkujan liittymään. Kiertoliittymän rakentamisella parannetaan liittymän liikenneturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta. Kiertoliittymän rakennustyöt rahoittaa Paimion kaupunki. Rakennustyöt kestävät loppuvuoteen 2023 asti.

Urakoitsijana hankkeessa toimii Destia Oy.

LISÄTIETOJA                               

- Varsinais-Suomen ELY-keskus: siltainsinööri Ari Salo, p. 0400 510 391

- Paimion kaupunki: tekninen johtaja Juha Saarinen, 050 590 0521                  

- Destia Oy: Vastaava työnjohtaja Jere Kärkkäinen, puh. 040 183 9085

Avainsanat

Kuvat

Pakurlan siltatyömaa
Pakurlan siltatyömaa
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Varsinais-Suomen ELY-keskus
Varsinais-Suomen ELY-keskus
Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku

0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus

Tilastot kertovat karua kieltä piittaamattomasta liikennekäyttäytymisestä3.7.2025 10:00:00 EEST | Tiedote

Liikenneturvallisuustilanteen kehittymistä seurataan useiden eri tilastojen pohjalta. Seurantamittariston tulokset osoittavat sekä positiivisia että huolestuttavia kehityssuuntia. Positiivista kehitystä on tapahtunut kuntien liikenneturvallisuustyössä ja tiettyjen onnettomuustyyppien vähenemisenä, mutta erityisenä huolenaiheena esille nousee piittaamaton liikennekäyttäytyminen onnettomuuksien taustalla. Useissa vakavissa onnettomuuksissa kuljettaja on ajanut huomattavaa ylinopeutta, ollut päihteiden vaikutuksen alainen ja/tai ei ole käyttänyt turvavyötä tai kypärää.

Nopeusnäyttötaulut paljastavat huolestuttavia piirteitä taajamien ajonopeuksissa1.7.2025 10:31:24 EEST | Tiedote

ELY-keskuksella on käytössä useita siirrettäviä nopeusnäyttötauluja, joiden avulla pyritään kiinnittämään autoilijoiden huomio ajonopeuksiin. Nopeusnäyttötauluista saatujen mittaustulosten mukaan monet eivät noudata taajamissa asetettua nopeusrajoitusta. Useat tutkimukset kuitenkin osoittavat, että ajonopeuden kasvu lisää sekä onnettomuuden todennäköisyyttä että sen vakavuutta, vaikka onnettomuusriski on yksittäisen kuljettajan näkökulmasta arvioituna pieni. Erityisesti taajamissa ajonopeuksien pienetkin muutokset voivat vaikuttaa onnettomuuden vakavuuteen, erityisesti kun autoilija törmää jalankulkijaan tai pyöräilijään.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye