Päiväkeskukset ovat arvokasta kansallista pääomaamme

"Tämä on paikka, joka pitää mut selvin päin."
Päiväkeskuksen asiakas

"Kaupunki kokee, että tämä on niin hyvä paikka, että tätä ei panna missään nimessä kiinni."
Rovaniemen päiväkeskuksen toiminnanjohtaja Ritva Kantola

Päihdetyön päiväkeskukset ovat matalan kynnyksen periaatteella toimivia kohtaamispaikkoja. Myös köyhimmät ja syrjäytymisvaarassa olevat ihmiset uskaltavat tai haluavat tulla päiväkeskuksiin. Ne tarjoavat neuvontaa, usein lämpimän aterian ja kierrätysvaatteita, keskusteluapua, palveluohjausta, jopa terveys- ja työllistämispalveluja. Päiväkeskus auttaa monen ihmisen takaisin yhteiskuntaan, ihmisarvoiseen elämään, kuntoutumaan ja työn ääreen.

Päiväkeskusten rooli suomalaisessa yhteiskunnassa on korvaamaton: ne lisäävät huono-osaisimpien ihmisten luottamusta siihen, että yhteiskunnalla voi sittenkin olla myönteistä tarjottavaa heille. Lapsiperhe voi saada päiväkeskuksesta päivän ainoan lämpimän aterian, koditon suihkun ja vaatteita ja yksinäinen kohdata toisen ihmisen.

Tämä hyödyttää kaikkia suomalaisia, sillä kokemamme luottamus toisiin ihmisiin on yhteiskunnallista pääomaa. Ilman luottamusta yhteiskunta on vaarassa hajota. Luottamuksen avulla myös alennamme kaikille koituvia kustannuksia.

Silti moni kuntapäättäjä saattaa säästövimmassa kyseenalaistaa päiväkeskuksen harmillisena kulueränä. Joskus päiväkeskuksen arvo – niin rahallinen kuin henkinen – on havaittu vasta, kun toimintaa on ajettu alas säästötalkoiden hengessä.

Sininauhaliiton 10.6.2015 Tampereella julkistetussa Yhteinen päiväkeskus – apua arkeen, tukea kuntoutumiseen ja askeleita yhteisöllisyyteen (Margit Tepponen, Päivi Strandén & Hannu Rutanen (toim.), 2015) –kirjassaannetaantietoa päiväkeskuksen perustamisesta, ylläpitämisestä ja toiminnan vaikutuksista. Se tarjoaa konkreettisia esimerkkejä erilaisista päiväkeskuksista sekä käytännönläheisiä ideoita ja työkaluja toiminnan kehittämiseen ja arviointiin.

Lisätietoja: Nina K. Hietakangas, arviointipäällikkö, puh. 040 581 3952, nina.k.hietakangas@sininauha.fi

Kirjatilaukset: keskustoimisto@sininauha.fi, puh. 0400 620 149

Sininauhaliitto on kristillisten päihdejärjestöjen keskusliitto, jonka toiminta-ajatuksena ja perustehtävänä on palvella jäsenyhteisöjään ja kristillisiä seurakuntia ehkäisevässä päihdetyössä, päihdehaittojen ja syrjäytymisen vähentämisessä, riippuvuuksista toipumisessa ja elämän eheytymisessä.

www.sininauha.fi