Päivi Wood johtavaksi liikenne- ja elinkeinopoliittiseksi asiantuntijaksi, Mikko Valtonen osaamisasiantuntijaksi

Keskuskauppakamari on palkannut kaksi uutta asiantuntijaa.

Valtiotieteiden maisteri Päivi Wood siirtyy johtavaksi liikenne- ja elinkeinopoliittiseksi asiantuntijaksi liikenne- ja viestintävirasto Traficomista. Woodilla on vankka kokemus liikenne- ja viestintäministeriöstä, Suomen pysyvästä EU-edustustosta liikenneasioista vastaavana virkamiehenä ja Euroopan komissiosta liikenteen innovaatioiden ja rahoituksen saralla. Wood vastaa liikenne- ja elinkeinopolitiikkaan sekä aluepolitiikkaan ja rakennettuun ympäristöön liittyvästä vaikuttamistyöstä.

Tietotekniikan insinööri ja hallintotieteiden ylioppilas Mikko Valtonen siirtyy osaamisasiantuntijan tehtävään Insinööriliitosta, jossa hän on toiminut koulutuspolitiikan erityisasiantuntijana. Valtosella on vahva tausta osaamisen ja koulutuksen parissa. Aiemmin hän on toiminut Suomen opiskelijakuntien liitto SAMOK ry:n puheenjohtajana ja johtaa nykyisin SDP:n Uudenmaan piiriä järjestön puheenjohtajana. Valtonen vastaa osaamiseen, työllisyyteen ja koulutuspolitiikkaan liittyvästä vaikuttamistyöstä.

”On hienoa, että organisaatiomme vahvistuu uuden strategiamme mukaisesti. Osaamisen ja infrastruktuuriväylien kehittämisellä on merkittävä rooli, jotta Suomesta voidaan tehdä maailman kilpailukykyisin maa”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Wood ja Valtonen aloittavat tehtävissään elokuussa.

Pk-yritykset rohkeasti maailmalle16.7.2019 07:00:00 EESTTiedote

Keskuskauppakamarin ja Finnveran tänään järjestämässä Suomi Areenan tilaisuudessa keskusteltiin laajasti viennistä ja yritysten kansainvälistymisestä. Mukana keskustelemassa olivat Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuoren ja Finnveran johtaja Titta Mantilan lisäksi Konecranesin johtaja Matti Malminen, Tactic Gamesin hallituksen puheenjohtaja Markku Heljakka ja taitoluisteluvalmentaja Virpi Horttana. Lisäksi keskustelua elävöittivät porilaiset jääkiekkotähdet Tomi Taimi, Juha Lammikko ja Joel Armia.

Suositus elintarvikkeen raaka-aineen alkuperän merkitsemisestä3.7.2019 07:00:00 EESTTiedote

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta suosittaa, että elintarviketeollisuus ja kauppa kiinnittävät huomiota pakattujen lihajalosteiden raaka-aineen alkuperää osoittaviin merkintöihin. Lautakunta korostaa erityisesti sitä, ettei tuotteen alkuperää osoittava merkintä tai sellaiseksi tulkittava ilmaisu saa antaa harhaanjohtavaa kuvaa tuotteen raaka-aineen alkuperästä. Raaka-aineen alkuperästä on annettava totuudenmukainen kuva niin elintarvikepakkauksessa kuin yrityksen nettisivuillakin. Suositus on annettu 27.6.2019.

Tarkkana autokaupoilla - vältä vaaralliset kolarikorjaukset28.6.2019 08:00:00 EESTTiedote

Autokaupassa myyjä on velvollinen kertomaan ostajalle kaikki tiedossaan olevat ostopäätökseen oleellisesti vaikuttavat asiat, kuten kolaroinnit. Yksityisten välisissä kauppatilanteissa ei ole kuluttajansuojalaki mukana, ja asia on sen vuoksi mutkikkaampi. Ajoneuvoihin erikoistunut Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja (HTT) Heikki Nurmela muistuttaa olemaan erityisen valppaana silloin, kun autoon on tehty kolarikorjauksia ulkomailla.

Puheenjohtajuuskausi käytettävä hyväksi26.6.2019 15:18:59 EESTTiedote

Heinäkuussa alkava Suomen EU-puheenjohtajuuskausi osuu poikkeukselliseen ajankohtaan. Samaan aikaan nimitetään uutta komissiota ja sovitaan sen ohjelmasta. Suomen pitäisi myös päättää neuvottelut EU:n monivuotisesta rahoituskehyksestä. Myös uusi brexitin takaraja osuu lokakuulle, keskelle Suomen puheenjohtajuutta. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi toivoo, että Suomi käyttää puheenjohtajana asemansa tehokkaasti edistääkseen unionin ja sen kansalaisten hyvinvointia tulevaisuudessa.