Päivystysapu 116117 -palvelu käyttöön tammikuun alussa
Päivystysapu 116117 on valtakunnallinen, sairaanhoitopiirien järjestämä neuvonta- ja ohjauspalvelu, jossa puheluihin vastaavat terveydenhuollon ammattilaiset. He tekevät arvion päivystyksellisen tai kiireellisen hoidon tarpeesta paikalliset ohjeistukset huomioiden.
Kaikki maakunnan asukkaat soittavat tähän yhteen päivystysnumeroon silloin, kun oma terveysasema on kiinni. Päivystysapu auttaa kansalaisia äkillisissä sosiaalisissa ja terveydellisissä ongelmissa, mutta ei hätätilanteissa. Hätätilanteissa soitetaan aina hätänumeroon 112.
Palvelu toimii ympärivuorokautisesti, mutta asukkaiden toivotaan virka-aikaan ottavan ensisijaisesti yhteyttä omaan terveysasemaansa hoidon tarpeen arvioimiseksi.
Puhelinpalvelusta saa myös yleisempää neuvontaa ja ohjausta päivystyksellistä hoitoa vaativiin oireisiin, ohjeita itsehoitoon sekä ohjausta sosiaalihuollon palveluiden piiriin.
Palvelu korvaa aiemmin käytössä olleet Oulun seudun yhteispäivystyksen ja Oulaskankaan sairaalan terveysneuvonnan numerot 4. tammikuuta alkaen. Palvelun sisällössä ei tapahdu muutoksia, vain neuvonnan puhelinnumero muuttuu.
”116117 -palvelu kattaa jatkossa PPSHP:n toiminta-alueen. Neuvontapalvelu laajenee numerouudistuksen yhteydessä muun muassa Koillismaalle. Raahen sairaalan oma päivystysnumero ei poistu käytöstä”, kertoo projektisuunnittelija Marja Ylilehto PPSHP:stä
Valtakunnallinen palvelu kohdentuu kunkin maakunnan asiantuntijoille. ”PPSHP:lle palvelun tuottaa ensi vuonna sama palveluntuottaja, joka on vastannut terveysneuvonnastamme aiemminkin.”
Niille, jotka eivät kuule tai pysty tuottamaan puhetta on tarjolla tekstipalvelu. Sen tuottamisesta valtakunnallisesti vastaa HUS Uudenmaan Päivystysapu 116117.
Päivystysapu-palvelun tavoitteena on ohjata asukas oikeaan aikaan oikean avun piiriin. Se tukee asukasta omatoimisuuteen ja auttaa löytämään ratkaisuja sote-palvelujärjestelmän ja ammattilaisten avulla. Tilanteessa, jossa ammattilaisen apua ei sillä hetkellä tarvita, asukas voi saada luotettavat ja ajantasaiset toiminta- ja/tai hoito-ohjeet.
Neuvonta aloitetaan puhelinpalveluna, mutta näiden rinnalle kehitetään omaa digikanavaa, jotta monikanavainen palvelu tukisi paremmin esteettömyyttä ja saavutettavuutta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Projektisuunnittelija Marja Ylilehto, PPSHP, Päivystysapu 116117 koordinaattori, Terveyskylä: Päivystystalo, palvelupäällikkö, Terveyskylä.fi tuotevastaava, marja.ylilehto@ppshp.fi, 040 590 4716
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde vastaa yli 415 000 asukkaan hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta 1.1.2023 alkaen. Työllistämme noin 18 500 sosiaali- ja terveysalan sekä pelastustoimen osaajaa. Yhdessä tarjoamme Pohjois-Pohjanmaan ihmisille tukea elämään ja apua terveyteen tai hätään aiempaa paremmin. Toimimme vaikuttavasti ja uusin tavoin – samalla henkilöstöömme panostaen.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue on yhdistänyt 30 kunnan sosiaali- ja terveydenhuollon, kolme sairaalaa ja kaksi pelastuslaitosta. Oulun yliopistollinen sairaala OYS on yksi Suomen viidestä yliopistollisesta sairaalasta, ja se vastaa lähes puolen miljoonan suomalaisen erikoissairaanhoidon palveluista. Tavoitteemme on vuoteen 2030 mennessä rakentaa maailman älykkäin sairaala.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde
Hoitohenkilöstön pitkiä poissaoloja paikataan uusilla vakansseilla – ensimmäiseksi toimia perustetaan OYS sairaalapalveluihin8.5.2024 16:53:16 EEST | Tiedote
Hoitohenkilöstön pitkiä poissaoloja paikataan uusilla vakansseilla – ensimmäiseksi toimia perustetaan OYS sairaalapalveluihin.
Aluehallitus koolla: tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman toimenpano etenee8.5.2024 14:45:06 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen aluehallitus kokoontui 7.5.2024 puheenjohtaja Tapani Töllin johdolla. Aluehallitus käsitteli tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman toimeenpanoon liittyviä päätöksiä. Lisäksi aluehallitus sai katsauksen alkuvuoden toimintaan ja talouteen, uuden sairaalan rakentumiseen sekä digitaalisten palvelujen suunnitelmiin.
Oikea-aikaisesti fysioterapeutin vastaanotolle videoyhteydellä7.5.2024 13:40:02 EEST | Tiedote
Videovälitteisellä fysioterapeutin suoravastaanottotoiminnalla tavoitellaan Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen asukkaita, joiden alueella ei joko ole fysioterapeutin suoravastaanottotoimintaa, välimatka palveluihin on pitkä tai asiakas itse mieluummin asioi tilanteessa etäyhteydellä. Fysioterapeutin videovälitteisen suoravastaanoton toimintaa laajennetaan vuoden 2024 aikana.
Uusi itseilmoittautumisjärjestelmä käyttöön Ylivieskassa, Nivalassa ja Sievissä7.5.2024 09:35:58 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella otetaan käyttöön uusi Axel-itseilmoittautumisautomaatti. Automaatti toimii myös mobiililaitteissa.
Pohteen neuvontapalvelu avautuu asiakkaille 14.5.7.5.2024 08:13:04 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen neuvontapalvelu aloittaa toimintansa 14.5.2024. Neuvontapalveluun voi soittaa esimerkiksi potilastiedustelua tai yleistä neuvontaa tarvittavissa tilanteissa. Neuvontapalvelu ohjaa myös Pohteen digitaalisten palvelujen käytössä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme