Pakkoavioliitto ja kunniaan liittyvä väkivalta Suomessa -infotilaisuus 20.5. klo 9-10

Tervetuloa Ihmisoikeusliiton toimittajille järjestämään tilaisuuteen pakkoavioliitoista Suomessa perjantaina 20.5. klo 9-10. Tilaisuus pidetään Teams-alustalla.

Mitä pakkoavioliitto tarkoittaa ja miten se ilmenee Suomessa? Mitä ajankohtaisia lainsäädäntöprosesseja on meneillään? Onnistuuko Suomi uhrien suojelussa? Miten käsitellä aihetta mediassa?

Osallistumislinkin tilaisuuteen saat ilmoittautumalla osoitteeseen: reetta.helander@ihmisoikeusliitto.fi

Pakkoavioliitto on osa kunniaan liittyvää väkivaltaa ja ilmiötä esiintyy myös Suomessa. Tapauksia tulee yhä enemmän esiin sekä viranomaisten että järjestöjen työssä. Teemoja käsitellään lisääntyvästi myös mediassa, julkisessa keskustelussa sekä poliittisessa päätöksenteossa.

Juuri nyt pakkoavioliittoon liittyvää lainsäädäntöä valmistellaan Suomessa. Eduskunnassa on käsittelyssä pakkoavioliiton purkamiseen liittyvä hallituksen esitys. Lisäksi oikeusministeriö on laatinut arviomuistion pakkoavioliiton kriminalisoinnista. Molempiin liittyy ongelmallisia kohtia ja esitetyt toimet ovat osittain riittämättömiä uhrien oikeuksien kannalta. Verrattuna muihin Pohjoismaihin Suomi tulee jälkijunassa kunniaan liittyvän väkivallan ja pakkoavioliittojen torjunnassa.

Ihmisoikeusliitto on tehnyt kunniaan liittyvän väkivallan ja pakkoavioliittojen vastaista työtä yli 10 vuotta. Teemme ennaltaehkäisevää työtä, koulutamme ja vaikutamme. Toimimme yhteistyössä eri järjestöjen, yhteisöjen ja viranomaisten kanssa.

Tilaisuudessa Ihmisoikeusliiton sukupuolittuneen väkivallan vastaisen työn asiantuntijat Duin Ghazi ja Johanna Latvala avaavat pakkoavioliiton monitahoisuutta sekä sitä, miten pakkoavioliitto ilmenee Suomessa sekä esittelevät lainsäädäntöesityksiin liittyviä ongelmia. Keskustelemme myös siitä, mitä kannattaa ottaa huomioon kunniaan liittyvästä väkivallasta uutisoidessa.

Lämpimästi tervetuloa!

Asiantuntijoitamme voi haastella myös erikseen ja haastattelut sopia etukäteen.

Lisätietoja, osallistumislinkki ja haastattelupyynnöt:

Viestintäpäällikkö Reetta Helander, reetta.helander@ihmisoikeusliitto.fi, p. 044 706 2392

Ihmisoikeusliitto on kansalaisjärjestö, joka keskittyy ihmisoikeuksien edistämiseen Suomessa. Seuraamme ihmisoikeustilannetta, vaikutamme ihmisoikeuksien toteutumisen puolesta ja tuomme päivänvaloon ihmisoikeusongelmia Suomessa. Ihmisoikeusliitto perustettiin vuonna 1979.

Järjestöt: Olemme syvästi huolissamme köyhyyttä lisäävästä politiikasta20.12.2023 07:14:30 EET | Tiedote

Sosiaaliturvaan tehtävät rajut leikkaukset merkitsevät suunnanmuutosta suomalaisessa sosiaalipolitiikassa. Leikkaukset murentavat olennaisesti hyvinvointivaltiota. Hallituksen leikkaukset sosiaaliturvaan lisäävät köyhyyttä ja puskevat ihmisiä viimesijaiselle toimeentulotuelle, huomauttaa 11 järjestöä yhteisessä kannanotossaan. Sosiaaliturvaan tehtävät leikkaukset lisäävät eriarvoisuutta ja heikentävät samalla perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista. Leikkausten vaikutuksia arvioitaessa ei ole otettu huomioon niiden musertavia vaikutuksia köyhien ihmisten arkeen, ja tästä aiheutuvia seurauksia koko yhteiskunnalle.

Yli 18 000 vaatii hallitusta turvaamaan oikeuden riittävään toimeentuloon – Ihmisoikeusliitto luovutti vetoomuksen hallitukselle25.10.2023 11:00:00 EEST | Tiedote

Ihmisoikeusliitto vetoaa hallitukseen, että se turvaa jokaiselle oikeuden riittävään toimeentuloon. Yhteensä 18 060 ihmisen allekirjoittama vetoomus luovutettiin tänään sosiaaliturvaministerin valtiosihteerille Laura Rissaselle. Rissanen otti vetoomuksen vastaan ministeri Sanni Grahn-Laasosen puolesta. Vetoomus toimitettiin myös valtiovarainministeriöön.

Järjestöt: Tyttöjen sukuelinten silpomisen kaikki muodot on kiellettävä laissa7.3.2023 08:00:00 EET | Tiedote

Tyttöjen sukuelinten silpominen on tyttöihin ja naisiin kohdistuvaa väkivaltaa ja ihmisoikeusloukkaus. Laaja joukko järjestöjä on pettyneitä siihen, ettei oikeusministeriö esitä muutoksia rikoslakiin koskien tyttöjen sukuelinten silpomista. Yhteensä 35 järjestöä vaatii Suomea tehostamaan tyttöjen suojelua ja kieltämään kaikki tyttöjen sukuelinten silpomisen muodot selkeästi laissa. Tulevan hallituksen on korjattava asia.

Tyttöjä täytyy suojella sukuelinten silpomiselta Suomessakin24.11.2022 07:45:31 EET | Tiedote

Tyttöjen sukuelinten silpominen on vakavaa tyttöihin ja naisiin kohdistuvaa väkivaltaa. Asia koskettaa tuhansia ihmisiä myös Suomessa. Ihmisoikeusliitto on tehnyt jo 20 vuotta silpomisen vastaista työtä Suomessa. Työn tuloksena eri yhteisöjen silpomiseen liittyvät asenteet ovat muuttuneet kielteisemmiksi ja valtion toimet silpomisen torjumiseksi ovat vahvistuneet. Tyttöjen suojelua on kuitenkin yhä tehostettava Suomessa. Perjantaina 25.11. vietetään kansainvälistä naisiin kohdistuvan väkivallan vastaista päivää.