Pakkoavioliitto ja kunniaan liittyvä väkivalta Suomessa -infotilaisuus 20.5. klo 9-10

Tervetuloa Ihmisoikeusliiton toimittajille järjestämään tilaisuuteen pakkoavioliitoista Suomessa perjantaina 20.5. klo 9-10. Tilaisuus pidetään Teams-alustalla.

Mitä pakkoavioliitto tarkoittaa ja miten se ilmenee Suomessa? Mitä ajankohtaisia lainsäädäntöprosesseja on meneillään? Onnistuuko Suomi uhrien suojelussa? Miten käsitellä aihetta mediassa?

Osallistumislinkin tilaisuuteen saat ilmoittautumalla osoitteeseen: reetta.helander@ihmisoikeusliitto.fi

Pakkoavioliitto on osa kunniaan liittyvää väkivaltaa ja ilmiötä esiintyy myös Suomessa. Tapauksia tulee yhä enemmän esiin sekä viranomaisten että järjestöjen työssä. Teemoja käsitellään lisääntyvästi myös mediassa, julkisessa keskustelussa sekä poliittisessa päätöksenteossa.

Juuri nyt pakkoavioliittoon liittyvää lainsäädäntöä valmistellaan Suomessa. Eduskunnassa on käsittelyssä pakkoavioliiton purkamiseen liittyvä hallituksen esitys. Lisäksi oikeusministeriö on laatinut arviomuistion pakkoavioliiton kriminalisoinnista. Molempiin liittyy ongelmallisia kohtia ja esitetyt toimet ovat osittain riittämättömiä uhrien oikeuksien kannalta. Verrattuna muihin Pohjoismaihin Suomi tulee jälkijunassa kunniaan liittyvän väkivallan ja pakkoavioliittojen torjunnassa.

Ihmisoikeusliitto on tehnyt kunniaan liittyvän väkivallan ja pakkoavioliittojen vastaista työtä yli 10 vuotta. Teemme ennaltaehkäisevää työtä, koulutamme ja vaikutamme. Toimimme yhteistyössä eri järjestöjen, yhteisöjen ja viranomaisten kanssa.

Tilaisuudessa Ihmisoikeusliiton sukupuolittuneen väkivallan vastaisen työn asiantuntijat Duin Ghazi ja Johanna Latvala avaavat pakkoavioliiton monitahoisuutta sekä sitä, miten pakkoavioliitto ilmenee Suomessa sekä esittelevät lainsäädäntöesityksiin liittyviä ongelmia. Keskustelemme myös siitä, mitä kannattaa ottaa huomioon kunniaan liittyvästä väkivallasta uutisoidessa.

Lämpimästi tervetuloa!

Asiantuntijoitamme voi haastella myös erikseen ja haastattelut sopia etukäteen.

Lisätietoja, osallistumislinkki ja haastattelupyynnöt:

Viestintäpäällikkö Reetta Helander, reetta.helander@ihmisoikeusliitto.fi, p. 044 706 2392

Ihmisoikeusliitto on kansalaisjärjestö, joka keskittyy ihmisoikeuksien edistämiseen Suomessa. Seuraamme ihmisoikeustilannetta, vaikutamme ihmisoikeuksien toteutumisen puolesta ja tuomme päivänvaloon ihmisoikeusongelmia Suomessa. Ihmisoikeusliitto perustettiin vuonna 1979.