Pakojätehuone, sähköpyöriä sekä hanavesiasema – HSY tukee Suomen EU-puheenjohtajakauden tavoitteita tarjoamalla avajaistapahtumassa konkreettisia työkaluja ilmastonmuutoksen torjuntaan

Jätteiden lajittelu, pyöräily ja hanaveden juonti – kuka tahansa voi helposti vaikuttaa ilmastonmuutokseen ja kestävään kehitykseen. Avajaisissa paikalla olevilta HSY:n ympäristöasiantuntijoilta voi kysyä lajitteluvinkkejä ja neuvoja ympäristöystävälliseen elämäntapaan.

HSY:n pakojätehuone on avoinna maanantaina 8.7. kello 10–20 EU-puheenjohtajakauden avaavassa tapahtumassa Kesäpäivä Töölönlahdella. Lajitteluaiheisia tehtäviä pääsee ratkomaan neljän hengen ryhmissä. Noin puolet pelivuoroista on arvottu etukäteen.

Kestävä kehitys on yksi Suomen EU-puheenjohtajakauden teemoista. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY nostaa 8.7. järjestettävissä avajaisissa esille omien palvelujensa, eli vesi- ja jätehuollon sekä ympäristöneuvonnan merkitystä puhtaan ja kestävän kaupunkielämän mahdollistajana. HSY:n tavoitteena on nostaa kotien jätteiden kierrätysaste alueella 60 prosenttiin vuoteen 2025 mennessä, saada asukkaat lisäämään pyöräilyä sekä hanaveden käyttöä juomana. Tavoitteiden toteuttamiseen tarvitaan asukkaiden aktivoitumista.

- Vaikka osa nuorista on hyvin valistuneita ja huolissaan ilmastonmuutoksesta, tutkimustemme mukaan 20–30-vuotiaat nuoret ryhmänä lajittelevat silti jätteensä heikoimmin. Pakojätehuoneen tarkoitus on tutustuttaa lajitteluun elämyksellisellä tavalla ja tuoda esiin, että omalla toiminnalla on merkitystä. Pitää vain aloittaa, ympäristöasiantuntija Elina Mattero-Meronen perustelee.

- Myös pyöräily on ekologinen valinta. Asukkaat voivat tapahtumassa testata HSY:n henkilökunnan käytössä olevia sähköpyöriä, Mattero-Meronen jatkaa.

Hanavettä juomalla voi vaikuttaa niin muovijätteen vähentämiseen kuin omaan hiilijalanjälkeen. HSY on teettänyt hanavesiaseman, joka on suunniteltu erityisesti tapahtumia varten.

- Miksi juoda pullotettua vettä, kun meillä on huippulaadukas hanavesi? Hanaveden puhdistuksen ja jakelun tuottama hiilijalanjälki vuodessa on vain 0,7 kg per asukas, mikä vastaa neljän kilometrin autolla ajoa. Voikin sanoa, että hanavesi on ekologinen, edullinen ja erinomainen janojuoma, projektipäällikkö Mira Soini mainostaa.

EU-puheenjohtajuuskauden avajaiset järjestetään Kansalaistorilla ja Töölönlahden puistossa 8. heinäkuuta. Organisoijana on Helsingin kaupunki.

Yhteyshenkilöt

Pakojätehuoneesta: ympäristöasiantuntija Elina Mattero-Meronen, puh. 050 381 5445, elina.mattero-meronen(at)hsy.fi
Hanavesiasemasta: projektipäällikkö Mira Soini, puh. 040 503 6220, mira.soini(at)hsy.fi

Suomalainen hanavesi on nyt kaikkien huulilla. HSY:n hanavesiasemalla voi käydä täyttämässä oman pullonsa ja halutessaan myös tuunata juomansa laittamalla yrttiä sekaan.

HSY:llä useita toimia Itämerihaasteessa puhtaamman meren puolesta16.8.2019 11:55:39 EESTTiedote

Helsingin ja Turun kaupunginjohtajien vuonna 2007 käynnistämän Itämerihaasteen tavoitteena on vaikuttaa vesien tilaan sekä paikallisesti kaupunkien lähivesillä että koko Itämeren piirissä. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on sitoutunut Itämerihaasteeseen uudelleen viideksi vuodeksi 2019-2023. Se on toteuttanut toimenpideohjelmaansa jo kahden kauden ajan ja kolmas käynnistyi vuosiksi 2019-2021.

Yhdyskuntajätteen kierrätysasteen laskemiseksi on kehitetty uusi menetelmä16.8.2019 11:55:22 EESTTiedote

Tulevaisuuden kiertotalouskeskukset (CircHubs) -hankkeessa on kehitetty kaupunkiseuduille laskentamalli yhdyskuntajätteen kierrätysasteen laskemiseksi. Laskentamallin avulla voidaan tarkastella kierrätysasteiden kehitystä ja lainsäädännössä asetettujen tavoitteiden toteutumista eri alueilla Suomessa. Yhdyskuntajätteitä ovat kotitalousjäte sekä julkisten ja yksityisten palveluiden jätteet.

HSY:n hallituksen päätökset 16.8.201916.8.2019 11:54:53 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti hyväksyä Immolantien ja Santerlantien vesihuollon saneerauksen hankesuunnitelman ja Itämerihaasteen HSY:n toimenpideohjelman 2019 -2021. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Peltoniemen paineenkorotusaseman hankesuunnitelma hyväksyttiin ja rakennusurakoitsijaksi valittiin Suomen Meriittirakennus Oy - sekajätteiden keräys- ja kuljetustöiden urakoitsijoiksi Länsi-Helsinkiin ja Vantaalle valittiin kolmelle urakka-alueelle Grönfors Training Oy ja kahdelle urakka-alueelle Tapiolan Lämpö Oy. - metallitöiden huolto- ja kunnossapitotehtävät sekä alueellisen jätteiden keräysverkoston pisteiden puhtaanapito vuosina 2020-2022 tilataan Tronkko Oy:ltä. Hallitus sai tiedoksi organisaatiouudistuksen toteuttamisen tilannekatsauksen, Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen kesäkuulta, jätehuollon asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset sekä yhdyskuntajätteen kierrätysasteen. Hallitus päätti hylätä asian 3, hallintosään

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 16.8.201913.8.2019 16:00:49 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 16.8.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää osaltaan hallintosäännön muuttamisesta ja sen esittämisestä edelleen yhtymäkokoukselle. Hallitus päättää myös Immolantien ja Santerlantien vesihuollon saneerauksen hankesuunnitelman hyväksymisestä ja Itämerihaasteen HSY:n toimenpideohjelman 2019 -2021 hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - sekajätteiden keräys- ja kuljetustöiden urakoitsijoiden valinta Länsi-Helsinkiin ja Vantaalle - metallitöiden huolto- ja kunnossapitotehtävät sekä alueellisen jätteiden keräysverkoston pisteiden puhtaanapito vuosina 2020-2022 - Peltoniemen paineenkorotusaseman rakennusurakoitsijan valinta. Hallitus saa tiedoksi organisaatiouudistuksen toteuttamisen tilannekatsauksen, Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen kesäkuulta, jätehuollon asiakast

HSY tarjoaa ympäristökasvatuskokonaisuuden kymmenelle kummikoululle jo 12. kerran – teemoina vesi ja kestävä kulutus8.8.2019 09:47:47 EESTTiedote

Kymmenen koulua Helsingistä, Espoosta, Vantaalta ja Kirkkonummelta aloittaa Helsingin seudun ympäristöpalveluiden kummikouluina lukuvuonna 2019–2020. Kummikouluohjelmassa harjoitellaan arjen ympäristötekoja tänä vuonna jo 12. kerran. Koulut ovat saaneet valita lukuvuodelle teeman kahdesta kokonaisuudesta: aiheina ovat elintärkeä vesi sekä kestävä kulutus.