Pakojätehuone, sähköpyöriä sekä hanavesiasema – HSY tukee Suomen EU-puheenjohtajakauden tavoitteita tarjoamalla avajaistapahtumassa konkreettisia työkaluja ilmastonmuutoksen torjuntaan

Jätteiden lajittelu, pyöräily ja hanaveden juonti – kuka tahansa voi helposti vaikuttaa ilmastonmuutokseen ja kestävään kehitykseen. Avajaisissa paikalla olevilta HSY:n ympäristöasiantuntijoilta voi kysyä lajitteluvinkkejä ja neuvoja ympäristöystävälliseen elämäntapaan.

HSY:n pakojätehuone on avoinna maanantaina 8.7. kello 10–20 EU-puheenjohtajakauden avaavassa tapahtumassa Kesäpäivä Töölönlahdella. Lajitteluaiheisia tehtäviä pääsee ratkomaan neljän hengen ryhmissä. Noin puolet pelivuoroista on arvottu etukäteen.

Kestävä kehitys on yksi Suomen EU-puheenjohtajakauden teemoista. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY nostaa 8.7. järjestettävissä avajaisissa esille omien palvelujensa, eli vesi- ja jätehuollon sekä ympäristöneuvonnan merkitystä puhtaan ja kestävän kaupunkielämän mahdollistajana. HSY:n tavoitteena on nostaa kotien jätteiden kierrätysaste alueella 60 prosenttiin vuoteen 2025 mennessä, saada asukkaat lisäämään pyöräilyä sekä hanaveden käyttöä juomana. Tavoitteiden toteuttamiseen tarvitaan asukkaiden aktivoitumista.

- Vaikka osa nuorista on hyvin valistuneita ja huolissaan ilmastonmuutoksesta, tutkimustemme mukaan 20–30-vuotiaat nuoret ryhmänä lajittelevat silti jätteensä heikoimmin. Pakojätehuoneen tarkoitus on tutustuttaa lajitteluun elämyksellisellä tavalla ja tuoda esiin, että omalla toiminnalla on merkitystä. Pitää vain aloittaa, ympäristöasiantuntija Elina Mattero-Meronen perustelee.

- Myös pyöräily on ekologinen valinta. Asukkaat voivat tapahtumassa testata HSY:n henkilökunnan käytössä olevia sähköpyöriä, Mattero-Meronen jatkaa.

Hanavettä juomalla voi vaikuttaa niin muovijätteen vähentämiseen kuin omaan hiilijalanjälkeen. HSY on teettänyt hanavesiaseman, joka on suunniteltu erityisesti tapahtumia varten.

- Miksi juoda pullotettua vettä, kun meillä on huippulaadukas hanavesi? Hanaveden puhdistuksen ja jakelun tuottama hiilijalanjälki vuodessa on vain 0,7 kg per asukas, mikä vastaa neljän kilometrin autolla ajoa. Voikin sanoa, että hanavesi on ekologinen, edullinen ja erinomainen janojuoma, projektipäällikkö Mira Soini mainostaa.

EU-puheenjohtajuuskauden avajaiset järjestetään Kansalaistorilla ja Töölönlahden puistossa 8. heinäkuuta. Organisoijana on Helsingin kaupunki.

Yhteyshenkilöt

Pakojätehuoneesta: ympäristöasiantuntija Elina Mattero-Meronen, puh. 050 381 5445, elina.mattero-meronen(at)hsy.fi
Hanavesiasemasta: projektipäällikkö Mira Soini, puh. 040 503 6220, mira.soini(at)hsy.fi

Suomalainen hanavesi on nyt kaikkien huulilla. HSY:n hanavesiasemalla voi käydä täyttämässä oman pullonsa ja halutessaan myös tuunata juomansa laittamalla yrttiä sekaan.

HSY:n hallituksen päätökset 17.1.202017.1.2020 09:54:22 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä Puotisten Vesi Oy:n vesihuoltoverkoston vastaanottamiseen ja vesihuollon järjestämiseen liittyvän sopimuksen sekä tehdä sopimuksen Stena Recycling Oy:n kanssa metalliromun kuljettamisesta ja hyödyntämisestä vuosina 2020 - 23. Hallitus päätti tilata vaarallisten jätteiden käsittely- ja kuljetuspalvelut Lassila & Tikanoja Oyj:lta, Fortum Waste Solutions Oy:lta, Kierto Ympäristöpalvelut Oy:lta, Veikko Lehti Oy:lta ja Stena Recycling Oy:lta ajalla 3/2020 - 2/2023. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2020. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Rii

Potkua asemanseutujen yritysyhteistyöhön – kasvuyrityksille tarjolla kumppaneita ja sparrausta16.1.2020 11:24:03 EETTiedote

Helsingin, Espoon, Vantaan ja Hämeenlinnan kaupungit sekä Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY käynnistävät Fiksu arki assalle -yrityskehitysohjelman, jossa kasvuyritykset yhdessä suurten kumppaniyritysten kanssa rakentavat uusia arjen palveluja asemanseuduille. Ohjelman tavoitteena on luoda kestävän arjen palveluja, lisätä asemanseutujen viihtyisyyttä ja edistää raideliikenteen houkuttelevuutta. Hankkeen kumppaniyrityksiä ovat YIT, R-kioski, Posti, Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinna ja Hämeenlinnan pysäköinti Oy. Kasvuyritykset voivat hakea mukaan ohjelmaan 11.3.2020 asti.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 17.1.202014.1.2020 15:26:20 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 17.1.2020 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Puotisten Vesi Oy:n vesihuoltoverkoston vastaanottamiseen ja vesihuollon järjestämiseen liittyvän sopimuksen hyväksymisestä sekä metalliromun kuljettamisesta ja hyödyntämisestä vuosina 2020 - 23. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2020. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi