Pakurlan silta uusitaan Paimiossa maantiellä 2340
Siltapaikka sijaitsee Paimiossa, missä maantie 2340 ylittää Paimionjoen. Uusi Pakurlan silta korvaa nykyisen 1970 valmistuneen huonokuntoisen ja tulopenkereiden pohjanvahvistuksen osalta puutteellisen sillan. Uusi silta on jännitetty betoninen jatkuva palkkisilta. Uuden sillan höytyleveys kasvaa 13 metriin, vanhassa sillassa leveys on 10,5 metriä. Uuden sillan kokonaispituus tulee olemaan 220 metriä. Silta perustetaan porattavilla sekä löytävillä teräsputkipaaluilla kallion varaan. Sillan tulopenkereet vahvistetaan teräsbetonipaalutettavilla pengerlaatoilla, joiden jatkona maantielle tehdään pilaristabiloinnit ja kevennyspenkereet.
Sillan rakennustöiden yhteydessä rakennetaan kiertoliittymä Paimiontien ja Kravinkujan liittymään. Kiertoliittymän rakentamisella parannetaan liittymän liikenneturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta. Kiertoliittymän rakennustyöt alkavat alustavan aikataulun mukaisesti loppuvuodesta 2022. Kiertoliittymän rakennustyöt rahoittaa Paimion kaupunki.
Hankkeen työt aloitetaan viikolla 2 työmaan perustamisella, liikennejärjestelyiden tekemisellä ja työmaateiden rakentamisella. Arviolta alkukesästä 2022 ajoneuvoliikenne katkaistaan nykyisellä sillalla ja sen penkereet puretaan, jotta tarvittavat uuden sillan päätyjen pohjarakennustyöt voidaan tehdä. Katkon ajaksi ajoneuvoliikenne ohjataan kiertotielle valtatien 1 kautta ja hidas moottoriliikenne maantien 110 kautta. Katkon on arvioitu kestävän n. 4 kuukautta. Liikenteen katkaisusta tiedotetaan erikseen, kun ajankohta on tarkentunut. Jalankulkuliikenteelle rakennetaan työnaikainen esteetön kulkuyhteys työmaan läpi myös katkon ajaksi.
Rakennustöiden aikana on ajoneuvoliikenteen käytössä työvaiheiden mukaan yksi 4,0 metriä leveä tai kaksi yhteensä 7,0 metriä leveää kaistaa. Nopeusrajoitusta lasketaan työmaan kohdalla työvaiheista riippuen 50 km/h tai 30 km/h. Kevyelle liikenteelle on järjestetty päällystetty 2,0 metriä leveä esteetön kulkureitti työmaa-alueen läpi koko urakan ajan, pois lukien ajoneuvoliikenteen katkoaika, jolloin leveyttä kavennetaan 1,5 metriin ja kulkureitti on kivituhkapintainen.
Liikennemäärä siltapaikalla on 5 700 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Urakoitsijana hankkeessa toimii Destia Oy.
Pakurlan sillan sijainti kartalla (Google Maps)
LISÄTIETOJA
- Varsinais-Suomen ELY-keskus: siltainsinööri Ari Salo, p. 0400 510 391
- Paimion kaupunki: tekninen johtaja Juha Saarinen, p. 050 590 0521
- Destia Oy: Vastaava työnjohtaja Jere Kärkkäinen, p. 040 183 9085
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Varsinais-Suomen ELY-keskusItsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Ersättningarna för avtal om skötsel av traditionslandskap stiger 202617.12.2025 09:04:52 EET | Pressmeddelande
Ersättningarna för skötseln av traditionslandskap höjs i början av 2026.
Perinnemaisemien hoitosopimusten korvaukset nousevat vuonna 202617.12.2025 09:04:52 EET | Tiedote
Perinnemaisemien hoidosta maksettavia korvauksia nostetaan vuoden 2026 alusta.
Vartsalan lauttaliikenteessä liikennöidään päälossin telakoinnin ajan jatkossa kantavuudeltaan 130 tonnin lossilla – liikennehäiriöiden pitäisi poistua16.12.2025 15:42:21 EET | Tiedote
Vartsalan lauttapaikan liikenne jatkuu sujuvammin, kun kantavuudeltaan 130 tonnin lossi L198 on otettu käyttöön telakoitavana olevan hybridilossi L317:n sijaan. Ratkaisu tehtiin ELY-keskuksen ja Suomen Lauttaliikenne Oy:n yhteistyönä vastauksena viime viikolla saatuun palautteeseen, ja sen odotetaan turvaavan raskaiden ajoneuvojen kulun sekä aikataulujen pitävyyden telakoinnin ajan.
Stödnivån för skyddszonsvall höjs till nästan samma nivå som tidigare16.12.2025 12:25:00 EET | Pressmeddelande
Skyddszoner som anläggs mellan åkrar och vattendrag förebygger erosion, ökar mångfalden och minskar näringsbelastningen i vattendragen. Stödet för skyddszoner höjs vid ingången av 2026.
Suojavyöhykenurmien tukitaso nousee lähes vanhalle tasolle16.12.2025 12:25:00 EET | Tiedote
Peltojen ja vesistöjen väliin perustettavat suojavyöhykkeet ehkäisevät eroosiota, parantavat monimuotoisuutta ja vähentävät vesistöihin kohdistuvaa ravinnekuormitusta. Niistä maksettava tuki nousee vuoden 2026 alusta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme